Indianopolis: Naplní komplikovaná trať v Indy naděje Martina Šonky a Petra Kopfsteina i českých fanoušků letectví?

13.10.2017

RBAR Indaianopolis 2017  Zítra to vypukne. V sobotní kvalifikaci se rozhodne, kdo proti komu poletí v neděli v Round of 14, po kterém následuje osmička, o půl hodiny později finále. Až sem chtějí dojít oba čeští piloti, Martin Šonka, který poletí o titul mistra světa, a Petr Kopfstein, jenž se chce s úspěšnou sezónou rozloučit z indianopoliských stupňů vítězů. 

Letecký seriál Red Bull Air Race má před sebou o víkendu 14.-15. října 2017 poslední závod sezóny, v němž se týmy opět vrací do amerického Indianapolis. Na Šonkově účtu svítí číslo 63, které značí jen o čtyři body víc než kolik má jeho úhlavní soupeř v boji o titul světového šampióna, Japonec Yoshihite Muroya. 

Víkend v hlavním městě státu Indiana slibuje to pravé sportovní drama. Na tom, aby na jeho konci byl první titul mistra světě RBAR pro Česko, Martin Šonka celý měsíc od posledního závodu na Lausitzringu, kde skončil třetí, tvrdě pracoval. Téměř každý den byl ve vzduchu, cvičil si manévrování na americké trati v reálném letadle.

Zoom gallery

Hodně času strávil také v simulátoru a pracoval také na fyzičce a snažil se zhubnout. "To je tady v Americe, zemi hranolek a burgerů, docela problém udržet. Doufám, že budu o kilo lehčí, než v Německu," říká Šonka. I tak ale váhu o 10 kilo nižší než obvykle. "Na druhou stranu níž jít nechci, nechci vypadat a cítit se jako věchejtek," směje se.  

"Zhubnout" ale musí i letoun, tým nechce nic podcenit a šetří každý gram. Společně hledají jakoukoli maličkost, která by šla ze stroje sundat. "Všechno se snažíme ještě odlehčit. Děláme na tom, protože jsme o několik kilo těžší, než bychom měli být," přiznává Šonka. "Tohle jsou ty okamžiky, kdy musím myslet na to, že je to tak důležitý závod. Nechci nic podcenit, všechno musí být tip ťop." 

Povídání s Petrem a Martinem v Karolinu

Přijďte si popovídat s Martinem Šonkou a Petrem Kopfsteinem ve středu 6. prosince 2017 na výstavu Báječný svět létání, kterou Flying Revue pořádá od 1. do 14. 12. 2017 v pražském Karolinu.

”fr_int”

Rozhodovat se ale bude na trati. Indianapolis Motor Speedway, kde se bude závodit, patří k nejslavnějším i nejstarším motoristickým okruhům na světě. Postaven byl už v roce 1908. A i když své nejslavnější chvíle psal jako autmobilový okruh, od svého otevření je spojen i s letectvím. Dřív než automobily a motocykly totiž na tomto okruhu závodily horkovzdušné balóny. A už v roce 1909 se tu uskutečnil Aviation Week, jehož součástí byly závody letadel odehrávající se nízko na drahou.

Pravidelně se tu koná slavný závod Indy 500, okruh také dlouho patřil do kalendáře formule 1. „Už loni, kdy se tu závod Red Bull Air Race konal poprvé, bylo vidět, že motorsport má v Indianapolis velkou tradici," myslí si Petr Kopfstein, který sice neletí o titul, ale rád by úspěšnou sezónu - svoji teprve druhou v Master Class - zakončil účastí ve finále, nejlépe korunovanou výstupem na "bednu".

Zápolení letců RBAR budou sledovat tisíce fanoušků. "Loni to bylo skvělé, tribuny byly téměř vyprodané. Tak se těším, jak to bude letos,“ říká druhý z Čechů, jenž si mezi soupeři vybudoval za dva roky od svého postupu do Master Class notný kredit.  

Trať se hodně podobá té z loňského roku, byť organizátoři přišli s jednou zásadní změnou - přiblížili poslední bránu před tou, ve které přichází pull up manévr. "Takže musíte obě brány proletět bez manévrování naráz, nejde v nich dělat nějaké opravy," vysvětluje Martin Šonka. A to při větrných podmínkách, které mají v Indy být kvůli silnému bočnímu větru docela divoké, může být velmi zajímavý manévr. 

Zoom gallery Zoom gallery

"Bude strašně moc záležet na koncentraci, odhadu, jak to pilot nasměruje. Navíc celý ten pull up je rovněž nestandardní, takže je to klíčová pasáž tratě," dodává Šonka. Zatím zná místo, které dost možná rozhodne o titulu mistra světa, jen ze simulátoru. "Doufám, že ostatním to bude dělat problém a nám ne. Jenže taky to může být naopak," přemítá. 

Zoom gallery

Za komplikovanou trať považuje i Petr Kopfstein. „Trať je velmi složitá, v čemž jsem se utvrdil na simulátoru. Do bran umístěných těsně za sebou je nutné srovnat letadlo ještě před průletem té první, protože pak už na to není prostor.

O úspěchu může rozhodnout také vertikální manévr. Ten je doslova hraniční,“ nastiňuje pilot Teamu Spielberg, který bude po závodě přelétat ve svém speciálu Edge 540 V3 celé Spojené státy americké, aby dopravil letadlo do Los Angeles, kde bude zimovat. 

Kvalifikace posledního závodu letošního ročníku startuje v sobotu ve 22:00 SELČ a můžete ji v přímém přenosu sledovat na www.redbullairrace.com.

Hlavní závod začíná v neděli v 19 hodin SELČ a kromě zmíněného webu jej bude od 20:30 vysílat také ČT Sport. Aktuální časy sledujte na webu závodu.   

Zoom gallery

Zoom gallery

Martinu Šonkovi titul zajistí vítězství nebo druhé místo. V případě, že Muroya nevyhraje, pak Martinovi na titul mistra světa bude stačit i třetí místo. 

Systém bodování:

  • 1. místo  -  15 bodů
  • 2. místo  -  12 bodů
  • 3. místo  -  9 bodů
  • 4. místo  -  7 bodů
  • 5. místo  -  6 bodů
  • 6. místo  -  5 bodů
  • 7. místo  -  4 body
  • 8. místo  -  3 body
  • 9. místo  -  2 body
  • 10. místo - 1 bod
  • 11. -14. místo - 0 bodů.

-fr-


 

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Indianopolis: Naplní komplikovaná trať v Indy naděje Martina Šonky a Petra Kopfsteina i českých fanoušků letectví?
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »