29.8.2018
Flying Revue 5/2018 Dobrodružství s názvem Letecké safari v Jihoafrické republice se nepoštěstí jen tak každému. Český pilot David Knop-Kostka bush flying v jižní Africe absolvoval a píše o tom pro Flying Revue.
Celé toto dobrodružství vlastně začalo na výstavě AeroExpo ve Friedrichshafenu, kde se každý rok koná největší výstava letadel všeobecného letectví a dalších zařízení, která mohou mít schopnost létat. Na stánku společnosti Zlin Aviation jsem tam objevil letounek Savage Shock Cub, což je svým způsobem x-tá derivace „praotce“ lehkých hornoplošníků, slavného Piper Cubu.
Kromě nadšení nad vlastnostmi této moderní reinkarnace legendárního Cubu jsme na stánku získali i kontakt na chlapíka, který provozuje s letouny Savage (a dalšími) v Jižní Africe, této zemi s úchvatnou přírodou, něco, co by se dalo nazvat Letecké safari. Po krátkém mailování s majitelem a pilotem společnosti Flying Frontiers Craigem Langem (o něj se totiž jednalo), ve kterém mi Craig vylíčil, kam asi poletíme a jak bude naše „safari“ vypadat, domlouváme ještě termín, a pak už vlastně zbývá jen se zabalit a odletět.
» Jihoafrická republika je zemí s pohnutou minulostí, a především s rozmanitou a úchvatnou přírodou. A také s rozvinutým letectvím. Společnost Flying Frontiers pilota Craiga Langa poskytuje zájemcům z řad pilotů možnost poznat krásy této země ze vzduchu formou pravého nefalšovaného „bush flying“, leteckých výprav s lehkými letadly do lákavých destinací nejen Jihoafrické republiky, ale i sousední Namibie. Craig je rovněž zástupcem společností Zlin Aviation (letouny řady Savage) a Flying Legend Replica Warbirds pro Jihoafrickou republiku.
No, není to zase tak úplně jednoduché, musím dorazit asi o tři dny dříve, abych mohl validovat svůj pilotní průkaz EASA na místní podmínky, obeznámit se s terénem a udělat si také krátký Advanced Bushflying Course, neboli seznámit se především s přistáváním do terénu.
Nahlédněte do světa bush flyingu v Jihoafrické republice. Zdroj: FlyingFrontiers, YouTube
První den strávím celý v letadle, když přes Curych letím do Johannesburgu a s přestupem pak do Durbanu. Tady jsem asi přesně neporozuměl Craigovým instrukcím, protože jak jsem zjistil, mohl jsem si letenku koupit do Pietermaritzburgu, což by bylo výrazně blíže k městu Howick a letišti Eva’s Field, kde má Craig základnu. Nu což, cestu po dálnici alespoň využívám k povídání s Craigem a koukám po okolí. Stihneme ještě návštěvu místního malého letiště, Eva’s Field, což je zhruba 700 m travnaté plochy.
Druhý den mne Craig nabírá ráno (tahle situace se bude opakovat i v následujících dnech), odvezeme děti do školy, něco občas zařídíme, ale hlavně nakoupíme do kanystrů benzín a pak jedeme na Eva’s Field. První den letíme s hornoplošníkem Savannah, což je 600kg LSA vybavené motorem Rotax. Je to moc příjemné letadlo, jenom plave a plave…
Letíme do Lady Smith, tj. severozápadním směrem, a cestou si cvičně děláme několik touch&go. Je tu sice podzim, ale celkem teplo. Jediným „nedostatkem“ jsou krátké dny, kdy po osmnácté hodině nastupuje tma, a to tma černočerná. Asi jako tento kontinent. Další dny přesedlávám na letoun Savage Bobber, červeno-žlutého ostruhového dráčka s velkými 26“ bush koly a na něm cvičíme „soft and short field“ přistání do vysoké (až 1 m) trávy, což je pro našince zprvu trochu obtížnější, zvláště když u short přistání v konečné fázi letím natažen, dosedám na 3 body a přes příď Bobberu vlastně není vidět.
Na závěr mého přeškolovacího kurzu a po dlouhých telefonátech na místní letecký úřad dostává Craig potvrzení, že moje dokumenty dorazily. Ale ještě mne čeká krátký test z místního leteckého práva a předpisů, spočívající v tom, že mám za pomoci předpisu vybrat ze tří zdánlivě stejných odpovědí tu nejsprávnější. I tuhle překážku úspěšně zdolávám a stávám se hrdým držitelem South Africa Pilot Licence, tedy zatím jenom její oskenované kopie, neboť originály jsou někde na poště. Tak to by bylo. Krásná příroda Jihoafrické republiky nás čeká!
Text: David Knop-Kostka
Foto: David Knop-Kostka a Craig Lang
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »