Jestli poletím? Neváhal jsem ani vteřinu, říká Ian Fraser

28.2.2017

Jedna z mála fotek, na níž jsou oba účastníci expedice Austrálie 2017, Jiří Pruša i Ian FraserJedna z mála fotek, na níž jsou oba účastníci expedice Austrálie 2017, Jiří Pruša i Ian Fraser
Jedna z mála fotek, na níž jsou oba účastníci expedice Austrálie 2017, Jiří Pruša i Ian Fraser
Ianův pozdrav čtenářům Flying Revue. Naše Cessna před odletem z Port Hedland. Ianův pozdrav čtenářům Flying Revue. Naše Cessna před odletem z Port Hedland.
Ianův pozdrav čtenářům Flying Revue. Naše Cessna před odletem z Port Hedland.
Ian se dokázal vždy rychle spřátelit s domorodci...Ian se dokázal vždy rychle spřátelit s domorodci...
Ian se dokázal vždy rychle spřátelit s domorodci...
Ian domlouvá palivo. Logistické úkoly tak díky němu odpadly z mých povinností a to mi velmi prospělo. Ian domlouvá palivo. Logistické úkoly tak díky němu odpadly z mých povinností a to mi velmi prospělo.
Ian domlouvá palivo. Logistické úkoly tak díky němu odpadly z mých povinností a to mi velmi prospělo.
Ian na jednom z polopouštních miniletišť (Fitzroy Crossings) ukazuje "terminál" pro místní lety.  Mezinárodní terminál byl u protilehlé, 5 metrů vzdálené stěny z papundeklu. Ian na jednom z polopouštních miniletišť (Fitzroy Crossings) ukazuje "terminál" pro místní lety.  Mezinárodní terminál byl u protilehlé, 5 metrů vzdálené stěny z papundeklu.
Ian na jednom z polopouštních miniletišť (Fitzroy Crossings) ukazuje "terminál" pro místní lety. Mezinárodní terminál byl u protilehlé, 5 metrů vzdálené stěny z papundeklu.
V Shark Bay slibovali delfíny, Ian tomu spolu s ostatními turisty věřil. V Shark Bay slibovali delfíny, Ian tomu spolu s ostatními turisty věřil.
V Shark Bay slibovali delfíny, Ian tomu spolu s ostatními turisty věřil.
Ianova loď Clarian. Říká jí křižník a prý ji postavil kvůli manželce, když se jí jeho předchozí loď zmrzela. Bystrozrací na můstku objeví nejen Iana, ale i jeho manželku Clair. Ianova loď Clarian. Říká jí křižník a prý ji postavil kvůli manželce, když se jí jeho předchozí loď zmrzela. Bystrozrací na můstku objeví nejen Iana, ale i jeho manželku Clair.
Ianova loď Clarian. Říká jí křižník a prý ji postavil kvůli manželce, když se jí jeho předchozí loď zmrzela. Bystrozrací na můstku objeví nejen Iana, ale i jeho manželku Clair.

Při obletu Austrálie měl Jiří Pruša na palubě Cessny 182 netradičního společníka - mořeplavce. Australan Ian Frasera se totiž jako jachtař dobře vyzná v problematickém počasí na severu Austrálie, a protože v době konání expedice se tu daly očekávat monzunové bouře, stálo za to ho mít k ruce. A protože Ian je zajímavá osobnost, v rámci expedice jsme ho trochu vyzpovídali. 

Iane, jak dlouho vám trvalo, než jste na nabídku Jirky Pruš kývli? Neměl jste obavy svěřit se neznámému člověku z druhého konce světa do pilotních rukou? Poprvé jste se viděli těsně před nástupem do expediční Cessny.   

Řekl jsem ano okamžitě, jakmile jsem se o téhle možnosti dozvěděl. Od kamarádky Lesley z IATA (Prušova kolegyně z doby jeho působení v ženevské centrále IATA, pozn. red.) jsem měl pozitivní zprávy o Jirkových schopnostech a viděl jsem jeho předchozí expedice na webu Flying Revue. Nebylo co řešit a čeho se obávat. Žádné strachy, starý brachu, a bylo to.   

Od kdy se plavíte po řekách a mořích? 

Jezdím na lodi od chvíle, kdy mi otec ve dvanácti letech koupil "tinny", což je australský výraz pro malou hliníkovou loďku. Tu totiž krokodýli na rozdíl od nafukovacích člunů obvykle nechají na pokoji. 

Později jsem si postavil vlastní 17 stop  dlouhou dřevěnou loď a posléze nepatrně delší loď laminátovou, s dvěma motory. Když měla moje manželka Claire téhle malé lodi dost, postavil jsem jí křižník dlouhý 36 stop, s veškerým komfortem (WC, klimatizace atd.). Odvezl jsem loď z Brisbane na Hamilton Island a používám ji dodnes. 


Ke konci tohoto videa Ian Mává do objektivu čtenářům Flying Revue.

Už jste někdy letěl sportovním letadle?

Jednou, asi před 30 lety. Z Brisbane do Tamworth, což je asi 600 km, a zpět. 

Jak se vám letadlo jako mořeplavci zamlouvá?

Moji loď létá po vodě. Létání ve vzduchu je ovšem o notný fous lepší!

Ian se dokázal vždy rychle spřátelit s domorodci...
Ian se dokázal vždy rychle spřátelit s domorodci...

Už jste viděl svou zemi takto podrobně shora?

Až na ten kousek před třiceti lety dosud nikdy. Ze vzduchu vypadá vše nádherně, je těžké říci, co je to "nej". Možná bych mohl zmínit Lake Eyre, The Olgas (skalní monumenty poblíž Ayers Rock, pozn. red), pláže kolem Esperance… Ale je toho hodně. A moře je shora také velmi zajímavé. 

Co vás v letadle nejvíc baví?

Vidět, jak skvěle Jiří letadlo ovládá a vede. A také, jak jsem už zmínil, že mohu sledovat všechnu tu krajinu pod sebou. Vypadá shora tak odlišně… 

Máte i nějaký negativní zážitek?

Negativní dojmy? Ani, ne. Snad jen takoví ti „Hitleři“ na některých letištích. Ti mě otrávili, dělali Austrálii ostudu, jak Jiřího sekýrovali. 

Uvažoval jste někdy, že si uděláte pilotní průkaz? Austrálie je k tomu jako stvořená. Všude daleko…

Ano, ale moje žena řekla ne. 

Jak byste jednoduše srovnal létání a plavbu?

U plavby i létání musíte věnovat velkou pozornost počasí, to je stejné. A rozdíl? Při létání se dostanete do cíle mnohem rychleji. 

Jakou nejbližší cestu lodí chystáte?

Opět z Brisbane na Hamilton Island. Ale asi až příští rok. 

Ianova loď Clarian.
Ianova loď Clarian.

Co při plavbě nejvíc milujete? Obzvlášť při sólo plavbě?

Miluji skutečnost, že můžete jet právě tam, kam skutečně jet chcete. V paměti mám stále můj první příjezd na pláž White Haven poblíž Hamilton Island – byla to moje první dlouhá jachtařská výprava. Užívám si i to, že nemusíte přemýšlet o komkoli jiném a děláte jen skutečně svá vlastní rozhodnutí. Na druhou stranu, musím dávat pozor na únavu. Plavba je fyzicky mnohem namáhavější než létání. 

Zlé je, když jste uprostřed moře a zkazí se počasí bez jakékoli možnosti se z něj dostat, obzvlášť když místo větru v zádech musíte tvrdě bojovat s protivětrem. 

Kde jste byl na moři nejdál, kam byste se rád vrátil a čemu byste dal nálepku „never more“?

Nejdál jsem byl na Hamilton Island (asi 1 000 km) a rád bych si to příští rok zopakoval. Láká mě také Musgrave Island a Iagoon (cca 700 km). Naopak víckrát nepojedu na Pancake Creek inlet (Queensland) – špatná kotviště, žádné ryby a vůbec samé problémy. 

Určitě bych také zmínil White Bay Bar v dolní části Fraser Island. Tady to může to být nebezpečné a obtížné, pokud je nepříznivý vítr a zlý příliv.

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg


 

Flying Revue > Expedice > Austrálie 2017 > Jestli poletím? Neváhal jsem ani vteřinu, říká Ian Fraser
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »