24.4.2015
22. dubna 2015 se po dlouhé přestávce znovu vznesl do vzduchu Hawker Fury Mk.I K5674.
Hawker Fury je mnohými považován za jednu z nejkrásnějších dvouplošných stíhaček vůbec. Mk.I K5674 je pak zcela unikátném letounem už proto, že se jedná o poslední existující kus vůbec. Pro duxfordskou společnost Historic Aircraft Collection Ltd (HAC) jej do detailu zrekonstruovala společnost Retrotec Ltd.
Vzhledem k historické důležitosti typu i k jeho výjimečnému statusu se v uplynulých dvou desetiletích jednalo o jednu z nejsledovanějších rekonstrukcí, která navíc společnost Retrotec založenou Guyem Blackem postavila před řadu tvrdých oříšků. Komplexnost konstrukce stroje spojená s nekompletní zachovanou dokumentací a velmi vzácným motorem RR Kestrel IIS způsobila, že pro Retrotec, který má mnoho zkušeností s restaurováním meziválečných typů, se jednalo o vůbec nejnáročnější projekt.
K5674 byl poprvé představen veřejnosti v Duxfordu v červnu 2011 a poté byl převezen do Goodwoodu. K prvnímu letu došlo až o rok později, 30. července 2012. Důvodem byla nutnost splnit celou řadu požadavků britského leteckého úřadu, který přikázal přezkoumat rekonstrukční práce provedené Retrotecem nezávislým expertem. Během roku muselo být provedeno na 190 jednotlivých přezkoumání, přičemž cena jednoho se v průměru pohybovala kolem 2000 liber! Nutno říci, že K5674 prošel ve všech případech a postupy zvolené Retrotecem byly shledány v buď souladu s původní dokumentací, popřípadě tam, kde dokumentace chyběla, bylo řešení zvolené Retrotecem shledáno konstrukčně zcela v pořádku a v souladu s originálně použitou technologií. I k druhému letu se K5674 vznesl v Goodwoodu pilotován zkušeným Flt Lt Charliem Brownem. Tentokráte však letu přihlížel i David Rosier, syn jednoho z původních pilotů K5674 Fredericka Rosiera. V kapse kombinézy Charlieho Browna se do vzduchu dostal i originální zápisník letů Fredericka Rosiera.
Pak se však na dlouhou dobu K5674 vrátila zpět na základnu HAC v jižní Anglii, neboť bylo třeba na letounu provést několik úprav a připravit ho plně na letecký provoz. Přípravy zahrnovaly i vytvoření nutného technického zázemí pro provoz poněkud náladového Kestrelu včetně zajištění nejnutnějších náhradních dílů. Příprava posledního existujícího Fury si vyžadovala skutečně odpovědný přístup. Po dlouhé přestávce se K5674 vznesl do vzduchu pilotován opět Charliem Brownem 22. dubna letošního roku.
Nyní se Fury přesune do Duxfordu, kde najde místo vedle ostatních letounů patřících HAC v hangáru číslo 3. Pokud vše půjde dobře, měl by K5674 absolvovat svoji první veřejnou premiéru během VE Day Anniversary airshow konané o víkendu 22. až 23. května 2015.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »