30.12.2014
Při své praxi se setkávám nejvíce s vrtulníky Robinson R22 a R44 a v nedávné minulosti jsem měl tu radost létat i Schweizer 300CB/CBi. Moje úvahy o Cabri tedy musely být nutně spojeny se srovnáváním zmíněných typů. Předem mohu konstatovat, že na mě Cabri udělal opravdu dojem. Už na první pohled je vidět při srovnávání typů R22, S300 a Cabri propastný rozdíl v použitých technologiích.
R22 je klasický zástupce vrtulníků s polotuhým rotorem (podobně jako např. Bell 206 Jet Ranger) a S300 je naopak typický případ vrtulníku s rotorem kloubovým. Protože jednou z priorit při vývoji Cabri bylo vyvinout vrtulník vhodný pro výcvik pilotů, je zřejmé, že se konstruktér vydal jinou cestou než Frank Robinson, když v 70. letech kreslil svůj vrtulník R22. Klasický kloubový rotor použitý na S300 (vrtulník, který byl od začátku konstruovaný jako výcvikový) je sice svými vlastnostmi vhodný pro výcvik pilotů, ale jeho konstrukce neodpovídá současným trendům směřujícím k jednoduchosti a množství pohyblivých částí prodražuje výrobu a činí údržbu náročnější. Bruno Guimbal tedy ponechal koncepci třílistého rotoru, ale s využitím jeho zkušeností z působení ve firmě Eurocopter nadělil svému vrtulníku rotor, ve kterém byly ložiska a maznice nahrazeny elastomery. Svou konstrukcí je rotorová hlava zřejmě nejblíže vrtulníku EC120.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »