21.12.2014
Australský Airvan příliš krásy nepobral, přesto však tento efektivní a všestranný letoun dosahuje slušných obchodních úspěchů. Po celém světě nyní slouží přes 80 kusů a jeden si našel cestu i na letiště v Příbrami.
Australský letecký trh nabízí poměrně mnoho příležitostí pro robustní užitkové letouny, které slouží pro zásobování farem, lety do buše a pro řadu dalších úkolů. Když v roce 1993 začali majitelé malé společnosti Gipps Aero přemýšlet o novém letounu, bylo jejich cílem zaplnit mezeru na trhu mezi šestimístnou Cessnou 206 Stationair a podstatně větší a samozřejmě dražší turbovrtulovou Cessnou Caravan. Malá společnost Petera Furlonga a George Morgana si nemohla dovolit do vývoje letounu velké a neuvážené investice, a tak vývoj pokračoval pomalým tempem, krok za krokem, zatímco Gipps Aero pokračovalo ve své každodenní práci, tedy servisech a opravách letadel a rovněž v malosériové produkci zemědělského stroje GA-200.
Zatímco Cessna 206 se stala po mnoha stránkách měřítkem pro nový letoun, nemělo žádný smysl konstruovat stroj, který by byl jejím přímým konkurentem. Smysluplnější bylo vyvinout letadlo, jež by při stejných provozních nákladech a pořizovací ceně mělo větší užitnou hodnotu. Výsledkem se stal osmimístný stroj s kabinou, jejíž objem byl o 75 procent větší než u Cessny 206.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »