Fotopohled: Moskva z nebe aneb 135 kilometrů okolo ruské metropole

3.6.2019

Dynamic s Jiřím Prušou nad nekonečnými panelákovými sídlišti.Dynamic s Jiřím Prušou nad nekonečnými panelákovými sídlišti.
Dynamic s Jiřím Prušou nad nekonečnými panelákovými sídlišti.
OK-LEX při předstartovní přípravě k obletu Moskvy.OK-LEX při předstartovní přípravě k obletu Moskvy.
OK-LEX při předstartovní přípravě k obletu Moskvy.
Pohled do kabiny expedičního Dynamicu Flying Revue. Vše kromě pilota je na svém místě. Pohled do kabiny expedičního Dynamicu Flying Revue. Vše kromě pilota je na svém místě.
Pohled do kabiny expedičního Dynamicu Flying Revue. Vše kromě pilota je na svém místě.
Jiří Pruša a Jevgenij Kabanov, který mu pomáhá expedici Rusko 2019 logisticky zajišťovat. Jiří Pruša a Jevgenij Kabanov, který mu pomáhá expedici Rusko 2019 logisticky zajišťovat.
Jiří Pruša a Jevgenij Kabanov, který mu pomáhá expedici Rusko 2019 logisticky zajišťovat.
Letiště Mjačkovo.Letiště Mjačkovo.
Letiště Mjačkovo.
Letiště Mjačkovo.
Letiště Mjačkovo.
Větrný rukáv na Mjačkovu.
Větrný rukáv na Mjačkovu.
Tankování před startem k obletu Moskvy.
Tankování před startem k obletu Moskvy.
OK-LEX téměř připraven.
OK-LEX téměř připraven.
Otočit a nasedáme.
Otočit a nasedáme.
Poslední kontrola.
Poslední kontrola.
A ještě blíž.
A ještě blíž.
Nezbytná kšiltovka, jinak hrozí úžeh.
Nezbytná kšiltovka, jinak hrozí úžeh.
K obletu ruské metropole startuje Jiří Pruša ve dvou
K obletu ruské metropole startuje Jiří Pruša ve dvou
OK-LEX pojíždí k vyčkávacímu místu.
OK-LEX pojíždí k vyčkávacímu místu.
OK-LEX pojíždí k vyčkávacímu místu.
OK-LEX pojíždí k vyčkávacímu místu.
Výškové budovy v dáli.
Výškové budovy v dáli.
Výškové budovy v dáli.
Výškové budovy v dáli.
Výškové budovy v dáli.
Výškové budovy v dáli.
Na okrajích Moskvy je poměrně hodně zeleně.
Na okrajích Moskvy je poměrně hodně zeleně.
Za Dynamicem vykukuje 540 m vysoká TV věž Ostankino.
Za Dynamicem vykukuje 540 m vysoká TV věž Ostankino.
Moskevská tepelná elektrárna TEC-23 neboli Московская ТЭЦ-23
Moskevská tepelná elektrárna TEC-23 neboli Московская ТЭЦ-23
Další z moskevských tepelných elektráren, tentokrát TEC-21.
Další z moskevských tepelných elektráren, tentokrát TEC-21.
OK-LEX a chladící věže elektrárny TEC-21.
OK-LEX a chladící věže elektrárny TEC-21.
A zblízka.
A zblízka.
Jeden z mostů přes řeku Moskvu.
Jeden z mostů přes řeku Moskvu.
Okruh kolem Moskvy vypadá shora impozantně.
Okruh kolem Moskvy vypadá shora impozantně.
A opět paneláky.
A opět paneláky.
Panelákové bulváry s osmiproudou silnicí.
Panelákové bulváry s osmiproudou silnicí.
Totéž z jiného pohledu. Vlevo se znovu ukazuje věž Ostankino.
Totéž z jiného pohledu. Vlevo se znovu ukazuje věž Ostankino.
Jedna z mimoúrovňových křižovatek, které svádějí dopravu z okruhu do města.
Jedna z mimoúrovňových křižovatek, které svádějí dopravu z okruhu do města.
A další.
A další.
A ještě jiná.
A ještě jiná.
Panelová sídliště se v Moskvě podle pohledu shora skládají z mnoha polouzavřených čtercových, obdélníkových nebo kruhových jednotek, každá zvíci stovek bytů.
Panelová sídliště se v Moskvě podle pohledu shora skládají z mnoha polouzavřených čtercových, obdélníkových nebo kruhových jednotek, každá zvíci stovek bytů.
Bez komentáře.
Bez komentáře.
Bez komentáře.
Bez komentáře.
Něco mezi Central Parkem a Jižním městem.
Něco mezi Central Parkem a Jižním městem.
Jiný pohled pohled na totéž
Jiný pohled pohled na totéž
Hadi paneláků se vinou v lesoparky stovky a tisíce metrů do všech světových stran.
Hadi paneláků se vinou v lesoparky stovky a tisíce metrů do všech světových stran.
OK nad Moskvou panelovou.
OK nad Moskvou panelovou.
OK-LEX nad Moskvou panelovou.
OK-LEX nad Moskvou panelovou.
Lesopark na okraji Moskvy.
Lesopark na okraji Moskvy.
Moskva má ale i líběznější místa k životu. Finské domy na břehu malého jezírka.
Moskva má ale i líběznější místa k životu. Finské domy na břehu malého jezírka.
Moskvu rodinných domků možná neznáte.
Moskvu rodinných domků možná neznáte.
A ještě v detailu.
A ještě v detailu.
A zase jiná ulice.
A zase jiná ulice.
Oblet je u konce, OK-LEX sedá na dráhu 24 letiště Mjačkovo.
Oblet je u konce, OK-LEX sedá na dráhu 24 letiště Mjačkovo.
Oblet je u konce, OK-LEX sedá na dráhu 24 letiště Mjačkovo.
Oblet je u konce, OK-LEX sedá na dráhu 24 letiště Mjačkovo.
Zdravstvujte, málčiki, eto bylo charašo!
Zdravstvujte, málčiki, eto bylo charašo!
Živá debata s šéfem letiště Mjačkovo.
Živá debata s šéfem letiště Mjačkovo.
U nosu Dynamicu se fotí každý rád. Samolepky z expedic vyvolávají mnoho dotazů.
U nosu Dynamicu se fotí každý rád. Samolepky z expedic vyvolávají mnoho dotazů.
Jednu z nich měl Jiří Pruša i pro místní letce.
Jednu z nich měl Jiří Pruša i pro místní letce.
Flying Revue na stole v letištním lobby.
Flying Revue na stole v letištním lobby.
Robinson 66 připraven k druhé fázi obletu - vrtulníkové.
Robinson 66 připraven k druhé fázi obletu - vrtulníkové.
Moskva z Robinsona, teď už iPhonem Jirky Pruši.
Moskva z Robinsona, teď už iPhonem Jirky Pruši.
Moskva z Robinsona, teď už iPhonem Jirky Pruši.
Moskva z Robinsona, teď už iPhonem Jirky Pruši.
Jiří Pruša ve vrtulníku Robinson 66.
Jiří Pruša ve vrtulníku Robinson 66.
Zamyšlený pohled říká při pohledu směrem k centru - tam bych taky rád letěl. Ale není to možné.
Zamyšlený pohled říká při pohledu směrem k centru - tam bych taky rád letěl. Ale není to možné.
Jedna z vodních ploch na okrajích Moskvy.
Jedna z vodních ploch na okrajích Moskvy.
A takhle vypadá absolvovaný oblet na mapě trackeru Trexee.
A takhle vypadá absolvovaný oblet na mapě trackeru Trexee.
OK-LEX na stojánce letiště Mjačkovo.
OK-LEX na stojánce letiště Mjačkovo.

Expedice Rusko 2019    Uskutečnit oblet Moskvy na palubě OK-LEX bylo jedním z hlavních cílů expedice Rusko 2019. Oblet se podařil hned dvakrát - nejprve Jiří Pruša Moskvu obletěl jedenapůlkrát Dynamicem, poté ještě znovu vrtulníkem Robinson 66. To už ovšem jako pasažér. Podívejte se na 63 pohledů na Moskvu z nebe.

Vzhůru k Moskvě

Zoom gallery

Na leteckých expedicích obvykle vstávám před čtvrtou ráno. Podobně jsem se vzbudil i v malém hotýlku na firemním letišti Orlovka. Start se podařil a brzy se na obzoru objevují obrysy megapole. Žije tu víc lidí než v celé České republice, takže zatím trochu zamlžené obrys zástavby sahají od obzoru k obzoru.

Letiště Orlovka bylo příjemné hlavně tím, že se ukázalo slunce, a vůbec hezké počasí. Místní mi to totiž na ráno hrozili deštěm. Norská předpověď na www.yr.no ale slibovala teplý slunečný den s trochou oblačnosti a - měla pravdu. Napsal jsem poznámky pro web, připravil trasu a šel si ještě jednou prohlédnout letiště. Úterní let byl složitostí postupů asi nejkomplikovanější z celé cesty nad Ruskem, a tak jsem se chtěl dobře připravit.

Rusko 2019

Datum: 26.5. – 8. 6. 2019

Trasa: Příbram – Mazury – Pskov – Orlovka – Moskva – Čeboksary – Jekatěrinburg – Ufa – Kazaň – Samara – Saratov - Volgograd – Volgodonsk- Piatigorsk – Krasnodar – Constanta – Tuzla - Bukurešť – Arad – Budapešť - Vöslau – Příbram

Průběh: odlet z Příbrami přes Polsko a Litvu do Lotyšska: 26. 5. Vstup do Ruska: 27. 5. Návrat na LKPM: 8. 6.

Kvantifikace: Cca 14 dní, 10 000 km, 50 letových hodin a 20 letišť (vše prvopřistání)

Tracking: SPOT, Trexee

On-line poloha na mapě: Ano

Média: 360° kamera, fotoaparát, iPhone

Letadlo: Dynamic WT-9, OK-LEX

Posádka: Jiří Pruša

Web: Rusko 2019

K Moskvě jsem se přiblížil od severozápadu a po východním okraji města jsem sklouzl k jihu na letiště Mjačkovo. Dostal jsem pokyn sestoupat do 200 m. Letět přesně takto těsně nad zemí nad střechami výškových domů, antén a jeřábů a přitom intenzivně komunikovat, hlásit navigační body a výšku, přelaďovat mezi frekvencemi letišť Šeremetěvo, Domoděvo a Vnukovo, fotit, dívat se a hlavně sledovat přesně definovanou trasu bylo docela náročné. K tomu silná termika, která při chvíli nepozornosti letadlo katapultuje o 100 metrů výš nebo ho tvrdě tlačí k zemi.

Hlídat jsem musel i vrtulník mého přítele Jevgenije, který mě sledoval poměrně zblízka. Ostatně, fotografie u tohoto článku jsou povětšinou právě od něj. Snímky centra ovšem nečekejte - nad centrum Moskvy nebyla šance, aby nás pustili. I tak jsou ale pohledy na Moskvu zajímavé a myslím, že pro většinu Čechů neznámé. 

Na letišti Mjačkovo se mi po přistání z prvního obletu dostalo milého přivítání a po chvíli povídání a občerstvení jsem letěl kolem Moskvy znovu. Jevgenij mi zajistil povolení na dva oblety - nemohl jsem o tuhle příležitost přijít, a tak jsem to celé absolvoval ještě jednou.

» Sledujte OK-LEX v aktuální pozici ve speciálu Rusko 2019  

Tentokrát jsem letěl okruh celý – celkem asi 110 km plus přílet a odlet na Mjačkovo, kousek nad dálničním okruhem kolem Moskvy. Po návratu jsem se radoval, že to dneska skvěle vyšlo – neudělal jsem žádný průšvih, počasí skvělé a kamera 360° pod letadlem běžela celou dobu po oba okruhy….

Zoom gallery

Aby toho nebylo málo, tak když jsem upoutal letadlo, Jevgenij mě posadil do své helikoptéry a půlku okruhu jsme letěli ještě jednou, takže jsem si oblet Moskvy mohl opravdu užít. Přistáli jsme na Moscow Heliport, poobědvali jsme, rozloučili se, on odletěl někam dál a já se v taxíku pustil do nekonečné a permanentní moskevské dopravní zácpy...  

Poznámky z kokpitu:

08.35 Start z dráhy 24 letiště Orlovka. Poslední komunikace se Sergejem na věži a přelaďuji na Tver Rajon. Dispečerka mluví jen rusky a je špatně slyšet. Aktivuji letový plán. Komunikaci 3x opakujeme. Chci si být jistý, že jsem zachytil správnou frekvenci na Šeremetěvo Approach.

08.57 Nad bodem Karmanovo měním kurz směrem na bod UM. Přelaďuji na frekvenci přibližovací služby Šeremetěvo. Žádná odpověď. Mnohokrát opakuji, ale nic. Jsem asi daleko a nízko.

» Létáte do zahraničí nebo se na to chystáte? Doporučujeme naši interaktivní on-line výukovou aplikaci VFR Communication

09.25 Nastoupal jsem do 3500 stop, abych měl lepší šanci chytit vysílání ze Šeremtěva. Nedaří se mi.

09.37 Konečně slyším chraplání ze Šeremetěva. Dostávám info o tlaku vzduchu a instrukci klesat. Tlak vzduchu se mi zdá nezvykle nízký a mnohem nižší než na Orlovce – 990 Hectopascalů.

Nad Moskvou. Město se táhne od obzoru k obzoru. Především jsou vidět paneláky.Zoom gallery
Nad Moskvou. Město se táhne od obzoru k obzoru. Především jsou vidět paneláky.

09.46 Dostávám instrukci „Klesejte do 200 metrů nad zemí“. Klesám. Vidím lidem na balkóny. Raději končím klesání a oznamuji to. „Pokračujte v klesání do 200 metrů nad zemí“ opakuje řídící. Mám obavy, ale klesám.

» Monitorujte vaše letadlo za letu i v hangáru. Aplikace Trexee ale umí nejen to. 

09.53 Jsem nad bodem KS. Hledám černou helikoptéru Robinson 66, ve které na mě tady někde  čeká ve vzduchu Jevgenij, aby mě doprovodil a nafilmoval OK LEX nad Moskvou.

09.57 „Jsem za tebou vlevo, pokračuj, neměj obavy“. Skvělé, tohle jsme zvládli. Jsme nad bodem NOTUN. Dál na východ nad Moskvu už nesmíme. Točím na sever a nad dálniční okruh.

09.59 Hlásím další polohu na Šeremetěvo Approach. „Leťte nad dálnicí, výška 150 metrů, QFE 990“. Aha, používají tu QFE–výška nad zemí a ne QNH-výška nad mořem, proto je to nižší číslo….

10.27 Přecházím na frekvenci věže letiště Mjačkovo. Snažím se mluvit rusky, odpověď přichází v angličtině – dráha v používání 19, vítr 7 metrů za sekundu, 220 stupňů. Oznamte pravý base 19.

10.35 Hlásím zařazení na pravý base dráhy 19. Dostávám povolení přistát.

10.38 Přistávám na letišti Mjačkovo. 

 

Z Ruska Jiří Pruša

Foto: Jevgenij Kabanov

logo_fr_transp.jpg

 



VFR Communication


Lety do zahraničí vám usnadní výuková aplikace letecké angličtiny VFR Communication. Na trhu podobnou nenajdete.

» Vstoupit do aplikace
» Ukázková kapitola
» 10 dní zdarma - pište
» Koupit aplikaci
» Vše o aplikaci

» Kupujete si přístup do aplikace, která je on-line.
» Nemusíte ji instalovat ani stahovat.
» Přístup můžete koupit i svým blízkým ve formě dárkového certifikátu.

English VFR Communication


Nyní i pro zahraniční piloty: English VFR Communication.

» Enter the english version
» 10 days free - write to us
» To buy the application


 

Trexee – monitoring letadel




» Trexee sleduje, zaznamená a ve 3D zobrazí trasu vašeho letu
» má globální pokrytí, polohu zapisuje co 10 vteřin
» detekuje vstup do zakázaných oblastí
» vaši blízcí mohou sledovat váš let on-line
» v případě potřeby vyšle nouzový signál o vaší poloze
» monitoruje průběh letu dle požadavků leteckých škol a půjčoven
» hlídá vaše letadlo na letišti (záznam otřesů)
» podává přehled o servisu a opravách letadla
» umožňuje studijní využití záznamů
» Více o aplikaci Trexee zde.

Aplikaci Trexee
můžete zakoupit zde.


Další články k aplikaci
čtěte zde.

 

Zoom galleryexpedice_rusko_2019_web_titul_cz_4.jpgexpedice_rusko_2019_boxík_220.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Fotopohled: Moskva z nebe aneb 135 kilometrů okolo ruské metropole
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »