9.4.2017
AERO 2017 V sobotu skončila ve Friedrichshafenu největší evropská výstava zaměřená na oblast všeobecného letectví, AERO 2017. Stejně jako v předchozích ročnících nabídla návštěvníkům celou řadu novinek a premiér ve všech s letectvím spřízněných oborech. Podívejme se nyní obrazem a slovem alespoň na ty podle našeho názoru nejdůležitější.
Italský Tecnam představil ve světové výstavní premiéře malý dopravní P2012 Traveller, jehož první prototyp právě prochází testovacím programem. Foto: Michal Beran, Flying Revue
Začneme-li podle velikosti, pak na první místo patří světová veřejná premiéra nového lehkého dopravního letounu společnosti Tecnam, typu P2012 Traveller. Poslední dílo nedávno zesnulého aerodynamika a konstruktéra profesora Luigi Pascaleho se stalo ústředním bodem rozsáhlé expozice, ve které italský výrobce představil svůj kompletní výrobní program. P2012 vstoupí do provozu u amerických lokálních aerolinií Caaero pe Air po ukončení testovacího provozu a certifikaci, která právě probíhá.
Certifikační proces má naopak za sebou vlajkový typ americké společnosti Piper, model M600, pro který se letošní AERO stalo místem evropské premiéry a startovacím bodem evropského předváděcího turné, během něhož zavítá M600 samozřejmě i do České republiky. Od zisku certifikace FAA v červnu 2016 dodal Piper svým zákazníkům již 22 strojů.
Rakouská společnost Diamond Aircraft rovněž představila téměř celý výrobní program. Mezi již známými letouny představenými tentokráte se zcela novou povrchovou úpravou a řadou dalších inovací vynikal pětimístný typ DA50 a v druhé řadě se skrývala jako šedá myš cvičná turbínová dvousedadlovka DART 450.
Slovinský Pipistrel, jehož doménou jsou především lehká letadla, představil dlouho očekávanou upravenou čtyřsedadlovku Panthera, která si svůj debut odbyla na AERU již v roce 2012. Vzhledem k tomu, že Pipistrel tehdy slíbil, že Pantheru bude pohánět motor umožňující spalování bezolovnatého benzinu a původně použitá pohonná jednotka tento druh provozu neumožňovala, bylo nutno překonstruovat letoun pro použití většího a těžšího motoru Lycoming IO-540.
Dá se říci, že segment lehkých a ultralehkých letadel byl po řadu let přinejmenším početně doménou českých a slovenských výrobců. Nicméně se ukazuje, že konkurenční prostředí v této oblasti se stále přitvrzuje, o čemž svědčí vzrůstající počet výrobců a nových typů. Jednou z cest, jak nadále získávat nové zákazníky, je nabídnout speciální, personifikované verze osvědčených typů. Přesně takovou a zdá se, že úspěšnou cestou se vydali v Příbrami u OK Aviation Group se svým modelem Dynamic OK Edition, představeným ve třetí generaci pod označením D3.
Letošní AERO se stalo místem premiéry i pro novou FAETU NG společnosti ATEC. Novinka lišící se od klasického modelu vizuálně především přepracovanou ocasní částí bude určitě důstojným nástupcem oblíbené dvousedadlovky.
Zcela do jiné kategorie uživatelů stále míří italsko-český Zlin Aviation. Výrobce zastupovaný u nás známým akrobatem Markem Hykou nabízí se svými moderními iteracemi klasického Cubu vůni dobrodružství, volnost bush flyingu a s modelem Shock Cub schopnost přistávat téměř kdekoliv.
Italsko-česká společnost Zlin Aviation měla jako vždy působivou expozici ve stylu Bush flying - na obrázku model Shock Cub. Foto: Michal Beran, Flying Revue
Čeští výrobci však na výstavě nebyli zastoupeni jen v oblasti letadel. Velké pozornosti se například těšily plně pohyblivé simulátory pro všeobecné letectví společnosti Letov Simulators, která vystavovala ve společné expozici se společností Skyleader. A při pozornějším pohledu jsme na výstavišti odhalili hned několik lehkých letadel poháněných hvězdicovými motory české firmy Verner Motors. Na oblibě si získávají zejména mezi příznivci „retro looku“ a letounům, jako je například německý Clubman, dávají ten správný nezaměnitelný retro vzhled.
Letošní AERO toho ve všech směrech nabídlo samozřejmě mnohem a mnohem více. K některým oblastem se ještě vrátíme ať na stránkách našeho časopisu nebo na webu. Každopádně ten, kdo si nechce nechat nic nového ujít, by měl do Friedrichshafenu zajet osobně. Cesta na každoroční výstavu do tohoto krásného koutu Německa se určitě vyplatí.
Michal Beran
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »