16.12.2014
Na Vampíra mne na jaroměřském letišti preškoloval firemní instruktor Honza Řehák. První věcí, na kterou jsem se ho zeptal ihned po vzletu, bylo: „Sakra, kolik to letadlo váží?“ Jeho odpověď – 280 kg včetně záchranného systému
délkou rozjezdu při vzletu, stoupavostí i ovladatelností letadla až po cestovní výkony.
Asi první věc, které si na FM250 Vampire všimnete při bližším ohledání, je její celková velikost. Je prostě celkově drobnější. Když ji zaparkujete vedle ostatních ultralehkých letadel, je rozdíl dobře viditelný. Je nízká, relativně krátká a má i malé rozpětí. Pilotní kabina je však i přesto vcelku prostorná a pohodlná. Jediné, co kabině musím vytknout, je celková ergonomie. A povím vám, Vampire umí létat pěkně!
Vývoj a výroba Vampire je vyráběn společností Flying Machines, s.r.o., v Jaroměři. Vlastní výroba probíhá v dílnách pod hradbami staré pevnosti Josefov a konečná kompletace letadel na letišti Jaroměř. Společnost Flying Machines byla založena roku 2004 a má dlouholeté zkušenosti s navrhováním a stavbou ultralehkých letadel. Kromě Vampire vyrábí také jednomístné ultralehké letadlo B612 a motorová rogala typu FM301 Stream. Prototyp Vampire pochází z konstrukce majitelů společnosti Marka a Romana Ivanovových a byl zalétán v prosinci 2005. V současné době činí produkce zhruba jeden kus měsíčně a na výrobě se podílí deset zaměstnanců firmy. Celkem bylo již vyrobeno 24 letadel FM250 ve všech variantách.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »