21.12.2014
V poslední době se ve vrtulníkovém světě objevilo několik novinek, které o sobě neskromně tvrdí, že představují budoucnost helikoptér. Všechny je spojuje snaha skloubit výhody letounů a vrtulníků, a to zejména v oblasti rychlosti.
Není žádným překvapením, že o stavbu kombinovaného vrtulníku (jak by se dal pojem „compound helicopter“ z angličtiny volně přeložit, mimochodem, zní to lépe než „hybrid helicopter“) se pokoušejí všichni přední výrobci helikoptér. Americký Sikorsky přišel s velmi neotřelým dvourotorovým designem X2 doplněným o tlačnou vrtuli, ruský Mil pracuje na projektu Ch-1 s tlačnou vrtulí v prstenci a Kamov na dvourotorovém Ka-92 opatřeném tlačnou vrtulí. Ve všech případech jde o vývoj zcela nových typů. Všem projektům dominuje snaha překonat cestovní rychlost 400 km/h, přičemž Rusové očekávají cestování ještě o 100 km/h rychlejší. V Eurocopteru razí odlišný přístup a rozhodli se upravit již existující vrtulník. Důvody jsou zcela zjevné, jde hlavně o peníze. Šéf divize Eurocopteru Lutz Bertling po prvotním předvedení X-3 novinářům sdělil: „Náš letoun rozhodně nebude nejrychlejší na světě. Ale mohu vám slíbit, že bude vítězem závodu o sériovou výrobu, protože zákazníkům nabídne cenově přijatelnou rychlost.“ O tom, že jeho slova jsou pravdivá, svědčí i neoficiální informace o ceně vývoje, které jsou oproti X2 čtvrtinové. I tak ale v Eurocopteru řeší, jak ještě více snížit hmotnost, a přispět tím k dalšímu nárůstu rychlosti.
Celý vývoj X-3 byl zahájen po roce 2000. Teprve v roce 2003 však dostal projekt jasnější obrysy a o dva roky později vznikl i přesný harmonogram práce.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »