Přelet SAVAGE na trase Norsko – ČR (II.díl)

3.9.2020

Pokračování rozhovoru ze včerejšího dne o přeletu SAVAGE z Norska do Erpužic.

1.      Můžete trochu popsat vlastní trať přeletu a podělit se s námi o nějaké zajímavosti?

Franta: Pro celý přelet jsme měli s kolegou Filipem rozděleny úkoly.  Já se staral o přípravu letadla, to znamená předletovou kontrolu, kontrola provozních náplní, tankování, naložení zavazadel atd. Filip plánoval trasy letu, podával letové plány a zajišťoval komunikaci. Každé ráno jsme dělali společný briefing s kontrolou aktuálního počasí na trase a ověřovali si telefonicky na cílových letištích, že nás opravdu dotankují, případně i ubytují a bude u nich možnost přípravy na další let. První trasa vedla z letiště Ler do Elverumu-ENSM. Protože jsme se s letadlem teprve seznamovali, snažili jsme se pro jistotu letět převážně nad údolími, kde byla známka civilizace, to pro případ, že bychom museli nouzově sedat.

Na trase
Na trase
Na trase
Na trase

Pohled ven z kabiny SAVAGE byl nad Norskem opravdu úžasný. Většinou samé velké kopce, čistá jezírka, skály nejrůznějších šedých odstínů, prostě nádhera. Ale sedat zde nouzově bych opravdu nechtěl. Přibližně po dvou hodinách letu sedáme na letišti v Elverumu, kde právě probíhal nácvik letecká akrobacie a čilý plachtařský provoz. Mají zde jak zpevněnou, tak také i travnatou RWY. Vzhledem k ostruze, se mi ta druhá možnost jevila jako příhodnější. Protože cílem I. etapy bylo švédské letiště Arvika, moc jsme se zde nezdržovali a po malé pauze, dotankování a podání LP, jsme odstartovali směrem k norsko-švédskou hranici. Pokračovali jsme z Elverumu do Arviky-ESKV na severu Švédska, kde plánujeme přenocování. Arvika je krásné letiště, opět s možností výběru travnaté nebo betonové RWY, navíc s možností ubytování ve stylovém domečku s výhledem přímo na zaparkované letadlo a provozní VPD. Protože město Arvika nebylo daleko od letiště, protáhli jsme si za letu ztuhlé dolní končetiny, asi dvaceti minutovým přesunem do města. To se proslavilo výrobou hudebních nástrojů a v roce 1923, zde byla založena i první hudební akademie. Arvika je známá také pořádáním mezinárodní festivalů rockové a elektronické hudby, s datem založení již v roce 1992.

II. etapa, ke které jsme odstartovali následující den, byla tvořena nejprve přeletem z Arviky na jih Švédska do Hassleholmu (ESFA). Zde jsme pouze dotankovali a po nabytí příslušného odhodlání jsme vyrazili k přeskoku moře do německého Anklamu (EDCA), místa dalšího nocování. Tady jsem si prvně vyzkoušel přistání na beton a ještě k tomu se silnějším bočním větrem. Přívětivá služba FBO nás zde ochotně dotankovala a letadlo uložila do opravdu velkého hangáru. Místní taxi nás odvezlo do centra města, kde jsme po malých problémech (všude bylo plno), sehnali ubytováni. V roce 1848, se v Anklamu narodil Otto Lilienthal, který společně se svým bratrem Gustavem experimentoval s konstrukcí létajícího stroje. Jejich pokusy inspirovaly například i bratry Wrightovy.

III.  a závěrečná etapa našeho přeletu vedla z ANKLAMU do Strausbergu (EDAY), kde jsme opětovně využili jen možnost dotankování. Strausberg je docela velké letiště s poměrně rušným GA provozem. Po 12. hodině jsme zvedli kola na poslední část III. etapy, což byla trasa přes východní část Německa ze Strausbergu do domácích Erpužic, kde jsme sedli podle plánu přesně v 15:00 LT.

Filip: Vlastní přelet jsme naplánovali na 3 dny s tím, že každý den uletíme 2 úseky se zastávkou pro dotankování. Maximální objem palivových nádrží je u Savage 79 l, což znamená nutnost častějšího tankování. To se ukázalo jako rozhodující pro plánování délky jednotlivých úseků trasy. Celková délka přeletu z Leru do Erpužic byla 1550 km. Trasa vedla nejprve podél Norsko-Švédské hranice, pak přes jižní Švédsko, s následným zhruba čtyřicetiminutovým přeletem Baltského moře do Německa na Rujánu. A pak dále východně od Berlína až do Erpužic. Denně jsme urazili zhruba 550 km. Průměrná cestovní rychlost se pohybovala okolo 115 km/h, a to zejména z ohledem na spotřebu paliva. Na všechny úseky jsme podávali letové plány, a to především z důvodu přeletu státních hranic nebo neznámého, velice pustého terénu tak, aby i řídící měli o nás co nejvíce informací. Co nesmíme zapomenout zmínit je to, že v době uskutečněného přeletu byla nad střední a severní Evropou trvalejší rozlehlá tlaková výše, což nám dávalo určitou jistotu při plánování jednotlivých tras. Nic lepšího jsme si od počasí nemohli přát.

 Na trase
Na trase

Na trase
Na trase
Nasazujeme nad moře
Nasazujeme nad moře

 Pod námi trajekty ze Švédska do Německa
Pod námi trajekty ze Švédska do Německa

2.      Co byste udělali příště lépe, případně co můžete doporučit našim čtenářům, kteří by zvažovali podobnou akci?

Franta: Vždy je co zdokonalovat, ale konkrétně mě momentálně nic nenapadá. Jistě mi to naskočí při dalším plánování podobné akce. Nám naštěstí přálo počasí a stroj byl původním majitelem dokonale připraven na přelet. Co bych doporučil? Určitě opravdu pečlivé a důkladné plánování jednotlivých tras letu, znalost aktuálního počasí, zajištění paliva předem, případně i ubytování a možnosti hangárování na jednotlivých destinacích.

Jestli o něčem podobném uvažujete, jděte do toho, vždy je všechno poprvé :-)

Filip: Myslím, že jsme byli docela dobře připraveni a celý přelet probíhal podle našich představ. Opravdu jsme se snažili vše naplánovat do posledního detailu, včetně nejrůznějších záložních variant. Nicméně jsme chápali, že 100% příprava není vzhledem k tolika možným variantám vývoje situace na trase možná, a že bude nutné třeba i trochu improvizovat. Na trase s jednotkou Trexee
Na trase s jednotkou Trexee

Čtenářům bych chtěl doporučit, aby pro podobné zahraniční lety co nejvíce konzultovali se zkušenějšími piloty, a to zejména s těmi, kteří v daných oblastech nedávno sami létali. Jsou to velice cenné rady, které ani jinde nezískáte, nevyčtete. Vřele také doporučuji na jednotlivá letiště, kde plánujete dotankovat nebo zůstat přes noc předem zavolat nebo aspoň mailem kontaktovat zodpovědnou osobu (kontakty jsme měli z navigace Skydemon nebo webových stránek) a ověřit si aktuální možnosti a dostupnost nabízených služeb. Vyhnete se tak jistě spoustě negativních překvapeních a domácí o vás již budou předem vědět.Po příletu do Erpužic
Po příletu do Erpužic

 

Autor: Miloš Dermíšek

  

 

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Přelet SAVAGE na trase Norsko – ČR (II.díl)
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »