Chraňme si svůj sluch

21.12.2014

Každý pilot ví, kolik faktorů má vliv na pozitivní výsledek letu. Jedním z těch významných je sluchem vnímaný zvuk. A právě o vlivu hluku na člověka – pilota – a zejména o jeho eliminaci se dočtete v následujících řádcích.

Víme, že konečná fáze letu je kritická, protože se zde potkávají vysoké nároky na přiblížení a přistání spolu s vysokým stupněm únavy, zejména u delších letů. K pohodlí letu, resp. nízkému zatížení pilotů za letu a s tím související únavou, přispívá mimo jiné sluchem vnímaný zvuk. Zvuk o nepravidelné frekvenci se nazývá hluk, je definován jako nepříjemný, vyrušující nebo jinak nežádoucí zvuk. Díky dnešní elektronice a hlavně novým digitálním adaptivním technologiím je možné velice lehce nepříjemný hluk na palubě letadla v podstatě úplně eliminovat a díky možnosti připojení MP3 přehrávačů dokonce zpříjemnit.

Krátce k teorii zvuku a hluku

Zvuk je definován jako kmitavý pohyb molekul v médiu, vyvolávající sluchový vjem. Má vlnový charakter, přičemž slyšitelné spektrum sahá od 16Hz po 20kHz. Naše ucho je nejcitlivější na zvuky v intervalu 700Hz až 6kHz. Zvuky o nízkém nebo naopak vysokém kmitočtu vnímáme méně. Hluk definujeme jako zvuky, které jsou pro člověka nežádoucí, nepříjemné, rušivé nebo i škodlivé. Má především zdravotní a psychické důsledky. Hladina hluku se měří v dB a jeho škála je 0–140 dB. Hluk v letadlech je nestacionární, mění se v intenzitě i složení. Jeho zdroji jsou pohonná jednotka, aerodynamické proudění kolem letadla, rádiová korespondence, klimatizace a případně supersonický třesk. Člověk je vůči působení hluku relativně odolný, ale hranice tolerance je v letectví běžně překračována. Vysoká hluková zátěž přímo ovlivňuje činnost srdce, oběhového a nervového systému atd. Způsobuje útlum centrálního nervového systému, poruchy paměti, bolesti hlavy a v konečném důsledku již zmiňovanou únavu. Poškodit ucho už může hluk kolem 80dB, čemuž se blíží intenzita hlasitého hovoru. Z toho je jasně vidět, že nás zatěžuje většina zvuků každodenního života.

Mýty o hluku

  • Co neslyším, to mi neublíží
  • Pokud si na hluk lze zvyknout, nemůže na něm být nic špatného
  • Jedině hlasitý zvuk může být hlukem

Účinky hluku

  • poškození sluchu
  • ztížení komunikace
  • rušení spánku
  • poruchy duševního zdraví
  • snížení pracovního výkonu
  • změny sociálního chování a emocionálních reakcí

Metody snižování hluku

Způsoby používané při boji s hlukem je možné rozdělit na tři základní druhy: Pomůcky, které se zasouvají do zvukovodu, použitelné do 100 dB(A), nepoužitelné však v oblasti letectví. Pomůcky chránící celé vnější ucho do 100 až 120 dB(A), jinak nazývané sluchátka nebo náhlavní soupravy, a nakonec pomůcky chránící celou lebku, vhodné pro hladiny nad 120 dB(A), kam můžeme zařadit v oblasti letectví například helmy používané u vrtulníků. Volba ochranné pomůcky je závislá na frekvenčním složení hluku a na povaze práce. V zásadě platí, že tyto osobní pomůcky jsou málo účinné v oblasti nízkých kmitočtů.

.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.11.1925 se stalo...
26.11.1925
První let prototypu sovětského bombardovacího stroje konstrukce Andreje Tupoleva TB-1 (ANT-4), prvního velkého celokovového letadla vyráběného v Sovětském svazu.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »