Charity Flyers 2021: na prázdninový ostrov Tenerife pro dobrou věc

3.2.2022

Jaké to dobrodružství: Bonanza, Cessna 182 a Grumman Tiger se dostaly na nejvzdálenější z evropských ostrovů, Kanárské ostrovy.

A to s cílem podpory projektu pomoci potřebným finanční sbírkou. Výsledkem této letecké akce je skvělý zážitek pro piloty, úžasné dojmy doprovázející celou trasu a na konci cenná podpora pro lidi v nouzi.

Puerto de la Cruz ze vzduchu
Puerto de la Cruz ze vzduchu

Od 27. srpna do 12. září strávili Charity Flyers, skupina nadšených hobby pilotů z Německa a České republiky, společně na této cestě. Společným výchozím bodem byl Freiburg v Breisgau (EDTF), cílem byl ostrov Tenerife, jeden ze dvou hlavních ostrovů Kanárských ostrovů a tedy jeden z nejvzdálenějších ostrovů v Evropě. Všechna letadla a piloti zvládli toto dobrodružství skvěle a bez jakýchkoliv problémů. Ale pozor: to, co v jedné větě může zdánlivě znít tak jednoduše, vyžadovalo náležitě pečlivou a dlouhou přípravu.  

Charity Flyers po úspěšném startu v Chalonu
Charity Flyers po úspěšném startu v Chalonu

Josef R. z Olomouce a Wolfgang C. z Mnichova měli myšlenku letět na Kanárské ostrovy malými letadly již v polovině roku 2020. V době, kdy se zdálo, že Covid ustupuje. Oba předtím byli společně na cestách po Evropě a již získali zkušenosti s mezinárodními lety. V rané fázi byla přidána myšlenka poprvé spojit jejich lásku k létání s podporou sociálního projektu. Radost z koníčka jednoho člověka se tak spojuje s pomocí druhému v nouzi.

Zájemci, kteří se chtěli připojit k tomuto projektu, se našli rychle díky širokému okruhu přátel. 16 pilotů /copilotů se scházelo pravidelně online kvůli přípravám. Plánovaný termín pro Tour byl květen 2021, náhradní termíny v červenci nebo v září. Otázky se týkaly trasy, možností cílových letišť, organizace hotelu, rozdělení úkolů ve skupině, vytváření kontrolních seznamů, bezpečnostních opatření, jako jsou záchranné vesty a záchranné čluny, příprava letadel na Tour a tak dále. Skupina fungovala harmonicky od prvního dne a projekt se vyvíjel dobře.

Všechny letadel Charity Flyers v hangáru na Tenerife
Všechny letadel Charity Flyers v hangáru na Tenerife

banner_do_clanku_fr_special_b_meteo.jpg

No a pak Covid zaúřadoval znovu na podzim 2020. Přeshraniční lety byly možné pouze s testy PCR, Maroko okamžitě uzavřelo hranice pro letecký provoz. Do první poloviny roku 2021 nebylo jasné, zda se přes uzávěru dostaneme. A konečně, v červnu přišly zprávy pozitivnější, takže jsme mohli pokračovat v našem projektu a to v termínu od konce srpna do poloviny září.

Posádka od D-EMMS
Posádka od D-EMMS

Bylo důležité jednat rychle, pokud jsme chtěli využít tuto příležitost, než se dny začnou krátit.  O podpoře projektu „Hope & Light“ Rotary Club Puerto de la Cruz na Tenerife bylo rozhodnuto. Jde v něm o pomoc mladým svobodným matkám s dětmi, které přišli o bydlení a skončili na ulici. Nezaměstnanost mezi mladými lidmi do 25 let je v současné době na Kanárských ostrovech přes 50%; a mladé matky jsou mezi prvními, kteří přicházejí o práci. Nyní bylo načase naklonit si dárce s využitím přátel, známých, ale i firem. Ukázalo se, že nejde o snadný úkol, zvláště v dobách nebývalého množství různých přírodních katastrof a dalších strádání, a to i ve vlastní zemi. O to více si ceníme hodnotné sumy, která se sešla.

Nádherná Andalusie z výšky
Nádherná Andalusie z výšky

27. srpna konečně nadešel čas: chceme se sejít ve Freiburgu v Breisgau (EDTF), abychom zahájili Tour. Vícenásobné odklady způsobily, že se v toto finální datum nemohli zúčastnit všichni původní zájemci. Pět letadel se svými posádkami startuje z Melle (EDXG), Herzogenaurach (EDQH), Bonn-Hangelar (EDKB), Olomouce (LKOL) a Augsburgu (EDMA). Počasí dělá z cesty první velkou výzvu na této cestě a posádka z Herzogenaurachu se bohužel musí vzdát. Bezpečnost je na prvním místě. Já jsem vzlétl z Olomouce lokálního času v 10:00, nízká oblačnost a pár dešťových přeháněk, ale po dosažení pohraniční oblasti s Německem to dál už nejde. Takže obrat zpět a přistání v Českých Budějovicích. Po dvouhodinovém čekání je fronta špatného počasí za námi a pokračuje se do Augsburgu. Mého Grummana (OK-AIJ) jsem zde nechal v hangáru a dále do Freiburgu poletím společně s Wolfgangem C v jeho Grummanovi (N889D). Tam přilétáme pozdě odpoledne, ve stejný okamžik jako kolegové s Beech Bonanza. Bonanza (D-EMMS) hledala cestu kolem mrakových věží od Melle do Freiburgu v FL095. Cessna 182 (D-EPWH) z Bonn-Hangelar je již ráno ve Freiburgu. První večer v hotelu je zároveň první osobní schůzkou. Do té doby jsme se setkávali pouze na webových schůzkách. Skvělý tým, dobrá atmosféra. Skupinu tvoří všechny úrovně leteckých zkušeností, od kapitána A380 a dlouholetého letového instruktora přes minimálně zkušeného pilota po letce, který si chce oprášit letovou angličtinu.

Charity Flyers na Lanzarote
Charity Flyers na Lanzarote

Další den chceme letět jen krátký úsek do Chalon sur Saone (LFLH), ale oblačnost nás opět zpomaluje. Bez dalších okolků jsme se tedy vydali na náhradní program, pěšky navtívit staré město Freiburg. První pravidlo pro takovou Tour: vždy buďte flexibilní, přizpůsobte se podmínkám přírody a odolejte stresu.

Odpoledne je lepší počasí a můžeme odletět do Francie údolím Horního Rýna a Burgundskou bránou. Nyní letím s Wolfgangem H v Cessna 182 (G1000), který v zahraničí ocení podporu v anglickém rádiu. Doporučená je přistávací plocha v Chalon Champforgeuil. Snadno se na ni přistává a je dobře vybavena. Samotné město je moc hezké, restaurace otevřené a po setmění nás Chalon sur Saone zdraví krásným ohňostrojem u příležitosti místního hudebního festivalu.

inzerat_anglicka_vfr_komunikace.jpg

Naše další zastávka je Andorra (LESU), 29. srpna. Krásné prostředí uprostřed Pyrenejí, ale také riziko, že neodletíme, pokud bude zataženo a výlet zde končí. Cíl je na Tenerife, a proto přeplánujeme další trasu bez dalších přestupů, se všemi důsledky stran rezervací hotelů, přeplánování trasy letu atd. Novým mezipřistáním je Perpignan, těsně před Pyrenejemi ve Středomoří, a poté let podél pobřeží Středozemního moře na jihu Španělska.

Pohled na španělskou vrchovinu
Pohled na španělskou vrchovinu

Perpignan a jeho historické centrum s úzkými uličkami a příjemnými restauracemi rozhodně stojí za návštěvu. Prostorné letiště (LFMP) je také profesionálně řízeno, tankování a parkování jsou perfektně organizovány; na parkovací místo je vhodné se předem informovat.

Během noci na 30.srpna se tvoří bouřky na velké části pobřeží, v horách a ve vnitrozemí, takže se potvrzuje, že není možné se z pobřeží dostat. V tomto světle bylo naše rozhodnutí ve prospěch Perpignanu správné, jen jsme nyní na špatném konci Pyrenejí. Chceme-li se dostat do dalšího cíle - Jerezu de la Frontera (JEJR), jediná cesta je na sever kolem Pyrenejí, abyste pak z Baskicka letěli na jihozápad přes panělskou plošinu. Fantastická trasa, kde si teprve uvědomíte, jak vysoké a majestátní Pyreneje skutečně jsou.

Jako zastávku pro tankování volíme Garray (LEGY) se svou 1 357 m dlouhou dráhou severovýchodně od Madridu. Toto místo sice není na „konci světa“, ale ten už odtud vidíte - uprostřed ničeho. I zde velmi pozorná obsluha, tankování funguje rychle a hladce. V roce 2023 se tam uskuteční mistrovství světa v bezmotorovém létání. Hodinu po přistání jsme znovu ve vzduchu na druhé nejdelší trase, do Jerezu.

Důkladný úklid na konci cest
Důkladný úklid na konci cest

Ale pozor, v této části výletu dostáváme druhou lekci: Dlouhá startovací a přistávací dráha s Backtrackem svádí posádku jednoho stroje, nevracet se pro start zpět na začátek dráhy a zkracuje si tak vzletovou vzdálenost. Letiště je v 3400 stopách, teplota v době oběda rychle dosahuje 35°C a po doplnění paliva jsou letadla blízko MTOW. Normálně v nadm. výšce 450 m stroj potřebuje k vzletu téměř dvojnásobnou vzdálenost a stoupá těsně před koncem dráhy. Příště všichni raději použijí celou délku dráhy.

Po dalším nádherném letu se pozdě odpoledne dostáváme do Jerezu de la Frontera (LEJR), města Sherry. Christian z posádky Herzogenaurachu nám tam rezervoval pěkný městský hotel - stejně jako v předchozích destinacích. Rádi bychom si udělali den volna, abychom si odpočinuli a prozkoumali toto na historii bohaté město. První večer zažijeme neuvěřitelně jemnou a inovativní kuchyni za férovou cenu v restauraci Atuvera v C. Ramon de Cala. Druhý večer jsme naopak byli zklamáni v turistickém baru průměrné kvality - dva kulinářské extrémy za celý výlet a to v jednom měst.

 banner_300x100_predplatne_fr_2020.jpg

1. září máme před sebou trasu vzdušnou čarou asi 1400 km, kterou zvládneme ve dvou letech. Nejprve z Jerezu do Essaouiry / Maroka (GMMI) a odtud přes Atlantik na Lanzarote (GCRR). Začínáme brzy ráno krátce po východu slunce. Během přeletu do Maroka je kvůli epidemii Covidu povolena pouze „technická zastávka“ a to jen se zvláštním povolením. To znamená jen tankování a žádné další akce jako nákupy, přenocování, dokonce ani vstup do budovy letiště. Johannes získal číslo povolení od handling agenta za poplatek 100 EUR. Jaké přišlo překvapení při zjištění, že šlo pouze o zálohu a na místě je požadováno dalších 230 EUR (!). Vedle toho je cena AVGAS 3,67 EUR / ltr. Poslední letadlo zde bylo odbaveno před 10 dny. Min. provoz se projevuje ve výši ceny - personál musí být z čeho zaplatit. Malá útěcha: samotné tankování bylo skutečným zážitkem; ruční pumpa čerpá palivo ze sudů. Cítíme se jako ve filmu z prostředí Afriky.

Pohodlné tankování v Chalon Sur Saone
Pohodlné tankování v Chalon Sur Saone

Pro přelet na Lanzarote mají všechna letadla na palubě záchranný člun; I když je velmi teplo, piloti si pro jistotu oblékli záchranné vesty.  A pak můžeme vyrazit. Let nad mořem je extrémně klidný, horizont je často v mlžném oparu rozmazaný, takže oceňujeme funkci autopilota.

Na Lanzarote se náš hotel nachází přímo na písečné pláži. Vrháme se tedy hned po příjezdu do moře. Téhož dne v 18:30 nás srdečně vítá představenstvo Rotary Clubu Lanzarote, jako předehra samotného předání daru v příštích několika dnech na Tenerife. Je to příjemný pocit, když vás na pro Vás do té doby neznámém místě očekávají a vítají jeho obyvatelé.

Další den, 2. září, máme první plánovanou schůzku: v 11:00 místního času v místního leteckém klubu Real Aeroclub de Tenerife. Proto vstáváme brzy a v 8:00 jsme připraveni na letišti Lanzarote. Od teď se to začíná komplikovat. Proces správy letiště (přistávací poplatek) a jeho bezpečnostních kontrol civilní stráží trvá přibližně 3 hodiny. Motory můžeme nastartovat až kolem 11:00 a na Tenerife Norte (GCXO) dosedáme se zpožděním téměř dvou hodin. Na tyto administrativní průtahy se připravme i u všech dalších letů na Kanárské ostrovy.

Jakmile jsme na místě, kolegové z leteckého klubu nám okamžitě pomohli zaparkovat naše letadla v jejich hangáru, který pro ně extra přichystali. Ale to není vše, přátelé Rotary Clubu a Aviation Clubu nás v klubovně neuvěřitelně vřele vítají, dokonce je tam i redaktorka místního ostrovního časopisu. Bravo, i za to velký dík!

Na ostrovech zůstáváme celé čtyři dny. Dojmy byly tak intenzivní a rozmanité, že je nelze popsat několika slovy. Proto pouze hlavní body:

Nejdříve pronajatými auty (cena jen asi 20, - EUR / den) prozkoumáváme drsné pohoří Anaga, při procházce nacházíme malebný plážový bar, koupeme se v azurovém Atlantiku. Další exkurze nás zavede vysoko do sopečné oblasti El Teide, která se svou výškou 3 700 m majestátně tyčí nad celým ostrovem; Neméně působivým horským zážitkem je hadovitá cesta do Masca v pohoří Teno.

Nenecháváme si ujít příležitost letět i na jiné okolní ostrovy. Z Tenerife letíme nad sousedními ostrovy La Palma a La Gomera a na malém ostrově El Hierro si děláme zastávku. Plánovali jsme ca. dvouhodinový pobyt na pláži nebo se uvelebit v nějaké malé kavárně. Místo toho administrativa na letišti trvá tak dlouho, že jsme kromě letiště nic jiného neviděli.

Absolutním vyvrcholením cesty na Tenerife je pro nás neděle 5. září. Rotary Club v Puerto de la Cruz tento den uspořádal společný brunch. Rotary kluby jsou místní neziskové skupiny se členy po celém světě, kteří svým sociálním nasazením pomáhají zmírnit těžkosti v různých oblastech. Jednou z jejich oblastí je ochrana matek a dětí. A jsme hrdí na to, že Charity Flyers vybrali zhruba 16 000 EUR na projekt „Hope & Light“, který můžeme předat při příležitosti tohoto setkání. Jako poděkování jsou všichni piloti odměněni trofejemi. Báječná věc, znovu velká radost a velké díky všem dárcům!

Tanken v Essaouiře (Maroko)
Tanken v Essaouiře (Maroko)

7. září 2021, v den odletu před východem slunce, se piloti vracejí zpět na letiště Tenerife Norte. O část administrativy jsme se postarali den předtím. Letadla byla natankována a můžeme vyrazit na zpáteční cestu. První dvě letadla vzlétají rychle, třetí musí čekat asi 30 minut kvůli blížícím se komerčním letadlům. Po zprávě „ready for departure“ dá Controller ale pokyn „hold short“, pilot ovšem mylně rozumí „line up and hold“ a odjíždí na přistávací dráhu. Výsledkem je, že letadlo navedené na přiblížení musí opět vzlétnout, aby odvrátilo nebezpečnou situaci. Třetí lekce této Tour: Vždy jako pilot opakujte pokyny řídícího a ověřte, že jsou správně, abyste vyloučili jakoukoliv nejistotu. Nikdy se nepřibližujte na přistávací dráhu, pokud není jasné povolení.

Naše cesta zpět nás vede přímo do marocké Essaouiry, 2,5 hodiny cesty přes moře. Po zastávce na tankování pokračujeme skoro 4 hodiny trvající cestou přes Marokko a Středozemní moře do Granady. Posádka D-EPWH se rozhodla toto historické město lépe poznat a zůstala pár dní.

Posádky D-EMMS a N889D si chtějí na pár dní odpočinout na pláží na Mallorce. 8. září 2021 obě letadla začínají nádherným ranním letem nad horami východní Andalusie a následně přistávají hladce na neobsazeném letišti Son Bonet. Nyní, když je hlavní část a skutečné poslání turné za námi, si užíváme pláž, slunce a volný čas.

Charity Flyers s výhledem na horu Teide a přistávací dráhu Tenerife Norte
Charity Flyers s výhledem na horu Teide a přistávací dráhu Tenerife Norte

11. září se vydávají všechna tři letadla a jejich posádky na konečný let domů. Cessna 182 se svou nádrží s dlouhým doletem zvládá trasu ze Španělska přímo do Bonn-Hangelar. Posádky Bonanzy a Grummanského tygra se znovu setkají v Lyonu Bron (LFLY), aby natankovaly a poobědvaly, než odjedou na svá domovská letiště v Melle a Augsburgu. Jen já musím pokračovat se svým Grummanem ještě další den z Augsburgu do Omolouce v ČR.

Všechno proběhlo dobře, vše se povedlo dle plánu a hodně jsme se naučily. Další Charity Flyers Tour 2022 (pravděpodobně řecké ostrovy) je již v přípravě. Každý, kdo by chtěl přispět do projektu „Hope & Light“, může tak učinit dle instrukcí na internetu na adrese www.charity-flyers.de nebo na http://www.facebook.com/CharityFlyers.     

100% darů jde na projekt.    

Budeme moc rádi!

 

Autor: Josef Reitter

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Charity Flyers 2021: na prázdninový ostrov Tenerife pro dobrou věc
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »