Čeští piloti Smrčka s Vašíčkem letěli na Gordon Bennett Cupu skvěle. Uletěli 1077 km

10.9.2017

Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem po přistání. Foto: @DvaFousaci  Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem po přistání. Foto: @DvaFousaci
Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem po přistání. Foto: @DvaFousaci
Balón české posádky bezpečně přistál poblíž města Wloclawek. Foto: @DvaFousaci  Balón české posádky bezpečně přistál poblíž města Wloclawek. Foto: @DvaFousaci
Balón české posádky bezpečně přistál poblíž města Wloclawek. Foto: @DvaFousaci
Nedělní ráno na letišti Kruszcyn před odjezdem domů. Foto: @DvaFousaci  Nedělní ráno na letišti Kruszcyn před odjezdem domů. Foto: @DvaFousaci
Nedělní ráno na letišti Kruszcyn před odjezdem domů. Foto: @DvaFousaci
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka zdraví čtenáře Flying Revue pět minut před startem. Foto: Tomáš SittaAleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka zdraví čtenáře Flying Revue pět minut před startem. Foto: Tomáš Sitta
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka zdraví čtenáře Flying Revue pět minut před startem. Foto: Tomáš Sitta
Balóny před Château de Gruyères jsou připraveny ke startu. Foto: Tomáš SittaBalóny před Château de Gruyères jsou připraveny ke startu. Foto: Tomáš Sitta
Balóny před Château de Gruyères jsou připraveny ke startu. Foto: Tomáš Sitta
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka pět minut před startem. Foto: Tomáš Sitta
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka pět minut před startem. Foto: Tomáš Sitta
Balón české posádky před startem. Foto: Tomáš Sitta
Balón české posádky před startem. Foto: Tomáš Sitta
Rubikon překročen, Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem se vydali jako historicky první Češi na trať nejslavnějšího závodu plynových balónů na světě. Foto: Tomáš Sitta
Rubikon překročen, Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem se vydali jako historicky první Češi na trať nejslavnějšího závodu plynových balónů na světě. Foto: Tomáš Sitta
Prostranství před Château de Gruyères poblíž švýcarského města Fribourg. Odsud se startovalo. Zdroj: Gordonbennet.aero
Prostranství před Château de Gruyères poblíž švýcarského města Fribourg. Odsud se startovalo. Zdroj: Gordonbennet.aero
Renata Labancová, která má na starosti catering a úpravy balónu, při pytlování písku. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Renata Labancová, která má na starosti catering a úpravy balónu, při pytlování písku. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Za technickou stránku výpravy odpovídající Tomáš Sitta zkoumá po nasáčkování písku počasí. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Za technickou stránku výpravy odpovídající Tomáš Sitta zkoumá po nasáčkování písku počasí. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka při úvodním briefingu. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka při úvodním briefingu. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka při slavnostním zahájení Poháru Gordon Bennetta 2017. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Aleš Vašíček (vlevo) a Jan Smrčka při slavnostním zahájení Poháru Gordon Bennetta 2017. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Slavnostní zahájení G-B-C 2017. Pořadatelé právě představují českou posádku. Zdroj: Český tým G-B-C 2017
Slavnostní zahájení G-B-C 2017. Pořadatelé právě představují českou posádku. Zdroj: Český tým G-B-C 2017

Gordon Bennett Cup 2017: Skvěle zaletěli v nejprestižnějším závodě balónů na světě, Gordon Bennett Cupu 2017, čeští piloti Jan Smrčka a Aleš Vašíček. Dlouho dobu se drželi na čele závodu, nakonec ve vzduchu strávili 23 hodin a uletěli 1077 km, což je třináctá nejdelší vzdálenost mezi 21 startujícími posádkami. Vítězství berou Francouzi Leys s Houverem.    

Dlouhou dobu Češi letěli v první trojici, několikrát dokonce na stránce Live trackingu u jejich balónu svítila korunka vedoucí posádky. Nad Polskem však museli několikrát regulovat směr letu, jelikož museli směřovat do úzkého koridoru mezi Kaliningradskou oblastí a Běloruskem. Jak Kaliningrad, tak Bělorusko patřily mezi no-go zóny, do nich balóny nesměly vletět. "Museli jsme kvůli tomu několikrát stoupat a klesat, což nás stálo hodně zátěže a plynu," řekl po přistání u města Włocław hlavní pilot Jan Smrčka. Nedostatek obého je pak přiměl k přistání zhruba 140 km severozápadně od Varšavy. 

logo_kul.png

Flying Revue je mediálním partnerem českého týmu. Let Jana Smrčky a Aleše Vašíčka jsme sledovali v on-line speciálu. 

Přesto si vedli výborně a byť po probdělé noci ve výšce dva až tři tisíce metrů byli velmi vyčerpaní, mohli být jako historicky první český tým, který se nejproslulejšího závodu plynových balónů na světě zúčastnil, s výsledkem spokojeni. "Třinácté místo při první soutěžní účasti v tomhle super závodě, to je skvělé," napsal do redakce člen pozměního týmu Tomáš Sitta. 


Na místě přistání natáčela Wloclawska internetova televize q4.pl. Zdroj: Q4x4, YouTube

Logo české posádky. Zdroj: DvouFousáči.comZoom gallery
Logo české posádky. Zdroj: DvouFousáči.com

Na místě přistání už je čekali členové místního aeroklubu, kteří našim pilotům zajistili uskladnění balónu na letišti. "Kluci z letiště Kruszcyn, Aeroklub Włocławski, nás viděli přistávat a sjeli se na pomoc. Lítají i s balónama, tak vědí, že s přistáním začíná šichta. Počkali do tmy, než jsme v hejnech komárů v poli jakéhosi kopru sbalili balón. Přívěs s balónem jsme pak nechali na jejich letišti a ještě nám našli hotel. Ráno jsme na letišti posnídali a dostali od nich trička a pozvání na balónové závody. Od Poláků bychom se měli učit pohostinnosti," svěřil se Aleš Vašíček. 

Příští rok bude nejprestižnější světový závod plynových balónů Gordon Bennett Cup startovat z Francie. Pohár totiž letos za nejdelší let získala francouzská posádka Vincent Leys a Christophe Houver, piloti balónu FRA-1. Leys s Houverem jako jediní ze všech jedenadvaceti v pátek odstartovavších posádek provedli na cestě z Polska směrem k pobaltským republikám Lotyšsku, Litvě a Estonsku svůj balón úzkým koridorem mezi dvěma jen třicet kilometrů vzdálenými no-go zónami - Kaliningradskou oblastí a Běloruskem.

Francouzi uletěli 1 834,72 km, o 31 km více, než loňští vítězové, Švýcaři Kurt Frieden a Pascal Witprächtiger. Ti zvítězili dvakrát po sobě - v roce 2015 uletěli 2080,8 km, loni pak 1803,4 km. Letos skončili v balónu SUI-1 druzí, když uletěli 1366,8 km a přistáli nedaleko před polsko-litevskou hranicí. Třetí pořadí berou Španělé Anulfo Gonzales Redondo a Angel Aguirre Rial (ESP-1), kteří od Lodže směrem k Litvě trasu Švýcarů vícěméně kopírovali a uletěli celkem 1334,2 km.  

Trasa závodu díky meteorologické situaci zavedla posádky balónů i nad Česko, takže v sobotu dopoledne mohli čeští fanoušci některé z balónů zachytit. Ze švýcarského Gruyères totiž závodníci zamířili přes Bavorsko na Šumavu, nad Českem pak letěli kolem Prahy. Následně se trasy jednotlivých balónů více rozevřely. Jan Smrčka s Alešem Vašíčkem minuli z jihovýchodu Prahu, namířili k Pardubicím a u Nového Města nad Metují přeletěli do Polska, kde v sobotu vpodvečer přistáli. Trasu přes Česko určil pořadatel závodu v závislosti na pohybu vzdušné masy od jihozápadu na severovýchod.  

Konečné pořadí Gordon Bennett Cup 2017

  1. FRA-1 Vincent Leys / Christophe Houver
  2. SUI-1 Kurt Frieden / Pascal Witprächtiger
  3. ESP-1 Anulfo Gonzales Redondo / Angel Aguirre Rial
  4. SUI-2 Laurent Sciboz / Nicolas Tičche
  5. GER-2 Dr. Heinz-Otto Lausch / Tobias Lausch
  6. GER-1 Himke Hilbert / Dominik Haggeney
  7. AUT-2 Thomas Lewetz / Christian Wagner
  8. POL-2 Krysztof Zapart / Bazyli Dawidziuk
  9. GBR-1 John Rose / Colin Butter
  10. USA-1 Peter Cuneo / Barbara Fricke
  11. FRA-3 Benoît Peterlé / Benoît Pelard
  12. POL-1 Mateusz Rekas / Jacek Bogdanski
  13. CZE-1 Jan Smrčka / Aleš Vašíček
  14. FRA-2 Pascal Joubert / Hervé Moine
  15. BEL-1 Philippe de Cock / Geert Peirsmann
  16. AUS-1 Dariusz Brozozowski / Steve Griffin
  17. SUI-3 Walter Gschwendtner / Max Krebs
  18. GER-3 Matthias Zenge / Benjamin Eimers
  19. JPN-1 Sabu Ichiyoshi / Komei Hashimoto
  20. USA-2 Cheri White / Mark Sullivan
  21. LTU-1 Robertas Komza / Danielius Komza

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg


Flying Revue > Články > Balónové létání > Čeští piloti Smrčka s Vašíčkem letěli na Gordon Bennett Cupu skvěle. Uletěli 1077 km
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »