30.1.2017
Český letecký průmysl zanechává v české ekonomice čím dál výraznější stopu. V minulém příspěvku jsme se zaměřili na benefity, které letecký průmysl vytváří, z pohledu globální ekononomiky. Ale jaká je situace v České republice?
Nejdříve několik čísel:
Tato čísla vyplývají z ekonomických modelů a analýz, které zpracoval Oxford Economics, aby ukázal, jak důležitá je letecká doprava pro rozvoj regionu, jak zásadní je napojení dané oblasti na tzv. »The Real World Wide Web«, což je klíčový předpoklad pro další rozvoj a růst.
Metodika Oxford Economic je založena na premise, že letecká doprava podporuje růst HDP a pomáhá vytvářet nová pracovní místa prostřednictvím těchto kanálů:
Je nezbytné rovněž zmínit, že velký podíl mají také daně a sociální odvody: letecký sektor (včetně sekundární a terciárni sféry) a jeho zaměstnanci hradí v průměru Kč 9,7 mld. ročně ve formě daní a sociálních odvodů.
Když se dále zamyslíme, co vše může rozhodovat o tom, jak je daná oblast atraktivní pro investory, turisty či obchodníky, pak se mnou jistě budete souhlasit, že konektivita, kterou Oxford Economics definuje jako množství spojení do aglomerací s více než 10 miliony obyvatel, je velmi důležitá.
Ostatně překročení hranice 13 milionů cestujících, kteří prošli v roce 2016 Letištěm Václav Havla Praha, je důkazem, že konektivita společně s kvalitní infrastrukturou a otevřeností ekonomiky jsou právě těmi klíčovými parametry, které ovliňují postavení České republiky v žebříčku konkurenceschopnosti, v němž ČR figuruje na 27. místě1).
Roman Orlík, IATA, Ženeva
1) www.imd.org
***
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »