21.12.2014
Rutan letos v dubnu oznámil, že ve svých 68 letech odchází do důchodu. Nicméně při odchodu stihl ještě jen tak mimochodem povzbudit všechny své obdivovatele zmínkou, že pracuje na jakémsi novém nápadu.
Jedna z nejvýraznějších osobností současného letectví, Elbert L. „Burt“ Rutan, se narodil 17. června 1943 v Portlandu ve státě Oregon. Své mládí strávil v Kalifornii poblíž Fresna na předměstí Dinuba, kde jako mladík navrhl a postavil úspěšné modely, které získaly několik cen. V šestnácti letech se naučil létat a jeho zájem o letectví pokračoval během studií na California Polytechnic State University, kterou absolvoval jako třetí nejlepší v ročníku a získal titul v oboru leteckého inženýrství.
Po dokončení studií zahájil Rutan svou profesní kariéru jako civilní inženýr letových zkoušek na vojenské letecké základně Edwards AFB v Kalifornii. Během sedmi let zde pracoval na devíti výzkumných projektech. Mimo jiné tu získal leteckou medaili (Air Medal) za úspěšné řešení špatných vývrtových vlastností F-4 Phantom.
V roce 1972 nastoupil do firmy Bede Aircraft jako ředitel výzkumu v testovacím centru Bede v Newtonu v Kansasu. Bede Aircraft je známý jako výrobce stavebnic laminátových letadel s charakteristickými „V“ ocasními plochami, jako je např. BD-5 a „kapesní raketa“ BD-5J, proudové miniletadlo, které se proslavilo v roce 1983 ve filmu o Jamesi Bondovi.
Již v roce 1968 však Rutan začal navrhovat a stavět první ze své řady úspěšných letounů kachní koncepce, typ VariViggen (registrace N27VV), jehož úspěch na každoročním sletu EAA v Oshkoshi v roce 1972 ho posléze dovedl v roce 1974 k odchodu od Bede a k založení svého vlastního podniku – Rutan Aircraft Factory (RAF). Jako sídlo si po pečlivém vybírání pronajal nyní již legendární budovu 13, jednu z „dočasných“ staveb, které zbyly ze základny z 2. světové války na letišti Mojave v poušti jižní Kalifornie.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »