14.3.2023
Bristol 171 Sycamore, první vrtulník zkonstruovaný a certifikovaný ve Velké Británii, je připomínkou toho, že v počátcích vrtulníkového létání existovala mnohem větší různorodost v oblasti technických řešení, než je tomu dnes.
Jediný letuschopný exemplář tohoto stroje je součástí sbírky Flying Bulls v Salzburku.
Tak jak je tomu v případě vzácných, do dnešních dnů zachovaných letadel, vrtulníků nebo třeba i automobilů časté, rozhodující úlohu v „přežití“ daného exempláře hráli jedinci, mnohdy pro běžné smrtelníky až posedlí afinitou ke konkrétnímu typu stroje. Nejinak tomu bylo i v případě jediného létajícího Bristolu 171 Sycamore, který je dnes součástí sbírky Flying Bulls v Salzburku. Oním osudovým mužem byl v tomto případě švýcarský vinař, vrtulníkový nadšenec a sběratel Peter Schmidt.
„Jeho“ Sycamore byl původně jedním z padesáti kusů těchto strojů, které sloužily u německých ozbrojených sil a byly využívány mimo jiné i pro služby SAR. Ze služby byl vyřazen v roce 1969 a poté se různými oklikami dostal až do Švýcarska do Peterových rukou. Sycamore Peterovi učaroval natolik, že začal intenzivně shánět cokoliv, co se daného typu týkalo. Od dokumentace, přes náhradní díly, motory Alvis Leonides, které tento typ pohání, až po několik dalších více či méně kompletních exemplářů. To vše proto, aby udržel vzácný exemplář stroje, který v mnohém předběhl dobu, v letuschopném stavu. Peterova posedlost šla tak daleko, že se rozhodl provozovat stroj v originálních barvách britské Royal Air Force. Aby to ale mohl udělat legálně, musel získat příslušná povolení. Nakonec se mu podařilo získat povolení od nikoho menšího než od britské královny, její Výsosti Alžběty II. Bylo podmíněno klauzulí, že stroj musí být vždy v takovém stavu, že bude připomínkou tradic, hrdosti a cti Královského letectva.
A jak se Sycamore dostal do sbírky Flying Bulls? Před více než dvanácti léty kontaktoval šéfpilota vrtulníkové části sbírek Flying Bulls Sigiho Schwarze německý letecký technik a specialista na tento typ Dieter Hasebrink. Seznámil Schwarze s historií exempláře uchovávaného panem Schmidtem a doplnil informací, že stárnoucí Švýcar by rád pro svůj vzácný stroj našel nový domov, který by zabezpečil, že vrtulník bude i nadále uchováván v letuschopném stavu. Nezapomněl ani informaci o tom, že k dispozici je obrovské množství náhradních dílů včetně dřevěných rotorových listů, několika motorů a více či méně kompletních draků.
Text: Roman Kazda
Foto: M. Beran, Red Bull Content Pool
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 60-63 ve Flying Revue č. 2/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 23. února 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »