1261. Jen číslo nebo světový rekord?

6.3.2023

Zimní dny s neletovým počasím jsou ideální příležitostí vyzpovídat zase jednou po čase našeho vydavatele, Jiřího Prušu. Proč právě zimní? No, protože jindy je velmi těžké Jirku zastihnout na zemi na dostatečně dlouhou dobu.

img_6431.jpg

Když jsme naposledy zasedli k rozhovoru s letcem a publicistou Jiřím Prušou, čítal počet různých letišť, na kterých během své letecké kariéry přistál, zhruba 850. Bylo to počátkem roku 2021. Dva roky utekly jako voda, spolehlivého expedičního Dynamika nahradil elegantní a rychlý Shark a na pomyslném počitadle Jiřího prvopřistání svítí číslo 1 261. Anebo už možná také ne. Protože v rámci projektu mapování evropských letišť a dalších aktivit se tento počet zvyšuje velmi rychle. A navíc si toto číslo říká už i o zapsání do světové knihy rekordů. Takže nastal čas Jiřího znovu vyzpovídat.

special_c_vfr_lety_evropou_1_titul_3d.jpg

Jirko, říká se, že pilot se učí celý život. Navíc při Tvém způsobu létání, které přináší mnoho prvopřistání na nových letištích, se musí zkušenosti a nové zážitky jen kupit. Co Ti tedy ty dva uplynulé roky daly jako letci?

Souhrnně ty nové zkušenosti za poslední dva roky pojmenovat neumím. Určitě jich ale bylo hodně, protože se mi kromě přistání na cca 400 letištích podařilo udělat pár zajímavých leteckých expedic. Za tu pilotně asi nejnáročnější považuji let z Prahy přes Island do Grónska i samotné létání v Grónsku a na Islandu, které jsem absolvoval v červenci 2021. Počasí se nad studeným mořem a v severních oblastech vůbec může bez výstrahy zásadně zhoršit a mění se i několikrát denně. Letiště v Grónsku jsou od sebe vzdálená 2 až 3 hodiny letu a plochy k nouzovému přistání zde kvůli skalnatým horám a fjordům prakticky neexistují. Ještě více než v našich krajích je proto potřeba věnovat pozornost meteo situaci.

 

Další nezapomenutelnou leteckou akcí byl v dubnu 2022 let do Izraele. Vybavit tam povolení k VFR letu je samo o sobě opravdu zajímavým oříškem. Samotné létání po Izraeli je úžasná zkušenost, kterou ale člověk nemůže (a ani nesmí) absolvovat sám bez izraelského pilota na palubě nebo v doprovodném letadle. Izraelský letový prostor je organizovaný hodně jinak než v Evropě, neustále se zde hlásí poloha s použitím místních názvů, které jsou pro nás nevyslovitelné, je zde hodně vojenských prostorů a prakticky všechna komunikace probíhá v hebrejštině.

dsc09775.jpg

Třetí skvělou akcí byl let na nejsevernější výběžek pevninské Evropy – Nordkapp v Norsku. Norská krajina je v dobrém počasí úžasná a mně se v Norsku navíc podařilo přistát na celkem 56 letištích, z nichž část leží na ostrovech nebo u pobřeží, což jim dává zvláště pro suchozemce velký půvab.

obalka_svet_z_nebe_vizual_2b.jpg

Důležitým krokem v mém létání bylo také rozhodnutí přesedlat na letadlo Shark, které je pro typ létání, který praktikuji já, velmi vhodné – rychlost, dolet, spotřeba, podpora výrobce, možnost umístění kamer atd. jsou hlavními důvody, proč jsem si letadlo Shark vybral. Samo létání s tímto špičkovým UL strojem je novou zkušeností.

Kdy a proč Tě vlastně napadlo přistávat na stále nových letištích?

Při prezentaci pro piloty na letišti v Přerově v zimě 2017 se mě kdosi zeptal, na kolika letištích jsem už přistál, a já jsem neměl odpověď. Doma jsem to pak chtěl napravit, a tak jsem ta letiště spočítal. Vyšlo mi něco kolem 400. Uvědomil jsem si zároveň, že počet prvopřistání může mít větší vypovídací hodnotu o zkušenostech než jen pouhý počet odlétaných hodin. Pokud jsou ty hodiny odlétané rutinně na malém počtu letišť nebo s pomocí autopilota, tak to pilotní zkušenosti nijak zásadně nezvyšuje. Přistání na každém novém letišti vyžaduje ale vždy novou přípravu, více přemýšlení i větší pozornost a přináší tak nové zkušenosti. Je pro mě dnes trochu zvláštní, že kritérium počtu prvopřistání se v hodnocení pilotních zkušeností nikde oficiálně neobjevuje.

ose_03.jpg

V roce 2018 jsem pak zaregistroval svůj český rekord 500 prvopřistání a čekal jsem, zda někdo přihlásí nějaký větší počet. Nikdo takový se nenašel a já od té doby přistávání na nových letištích, jejich filmování i fotografování považuji za jeden z důležitých cílů mých letů. Abych se o tu radost i poznání mohl podělit s dalšími piloty, vytváříme na webu FR videobanku zachycující přistání/vzlety na jednotlivých letištích a vydali jsme první speciál FR věnovaný letištím v zemích ležících v blízkosti ČR/SR.

 

Text: S Jiřím Prušou si povídal Michal Beran

Foto: J. Pruša, pokud není uvedeno jinak

Celý článek si můžete přečíst na stránkách 20-26 ve Flying Revue č. 2/2023. Na stáncích je časopis ke koupi od 23. února 2023. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.

banner_fr_300x300_videobanka_cz_fin.jpg

Flying Revue > Aktuální FR + archiv > Flying Revue 2/2023 > 1261. Jen číslo nebo světový rekord?
Loading...

Flying Revue 2/2023

Loading...

Flying Revue 2/2023

.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »