21.12.2014
Výrobě dopravních letadel jednoznačně dominují evropské a americké společnosti, zejména pak konsorcia Airbus a Boeing. Brazilská firma Embraer ale ukazuje, že zabrání neobsazeného segmentu trhu může dokázat i společnost ze země mimo „západní svět“. Dnes slouží více než 600 strojů řady „E-Jets“, což z Embraeru činí jedničku v této kategorii.
Brazilský Embraer se o letouny s kapacitou kolem 100 míst začal zajímat v devadesátých letech. Jen na okraj uveďme, že společnost měla se stavbou dopravních letadel relativně malé zkušenosti. Firma jako taková vznikla až v šedesátých letech minulého století a před „E-Jets“ produkovala hlavně malá letadla. Jediným proudovým dopravním typem v portfoliu byl padesátimístný ERJ-154, který si objednalo mnoho civilních provozovatelů i vzdušné síly několika zemí. Na počátku úspěšné řady E-Jets stála marketingová studie zaměstnanců firmy, z níž jasně vyplynulo, že na stávajícím trhu chybí nový představitel této kategorie. Vedení společnosti ve firmě zavedlo „Pravidlo 70 až 110“, podle nějž se měly vývojové práce v sekci dopravních letadel soustředit právě na konstrukci letounů s tímto množstvím míst. Uživatelé totiž často používali zbytečně velká letadla, nebo naopak příliš malá se stísněným interiérem. Veškeré modely odbytu počítaly s obdobím třiceti let, v němž se předpokládala potřeba 3600 strojů. Za nejdůležitější trhy Embraer považuje Severní Ameriku a Evropu.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »