5.12.2014
Dolnoplošník dravého vzhledu, vodorovná ocasní plocha s negativním vzepětím připomínajícím legendární Phantom II, a to vše (také) v kategorii UL? Využívání nejmodernějších konstrukčních technologií posouvá lehké stroje neuvěřitelnou rychlostí vpřed, a stroj Blackshape Prime je toho dobrým příkladem.
Tento letoun italské konstrukce není na českém nebi žádnou neznámou. Když se však letos objevily fotografie vojenské verze tohoto stroje, a k tomu ještě na palubě italské letadlové lodě Cavour, nedalo mi to a začal jsem zjišťovat o tomto stroji ještě více informací. Ideální příležitost nastala na výstavě Aero Expo ve Friedrichshafenu přímo na stánku Blackshape Aircraft Company. V hale A4, na modrém koberci pod obrovským 3D logem firmy Blackshape byly vystaveny tři letouny, včetně vojenské verze, v typické kamufláži Italian Air Force.
Velmi podobnou konstrukci jsme již měli možnost vidět v minulosti pod názvem Millennium Master. Původní design letounu navrhl Bepi Vidor, konstruktér známých italských celodřevěných letounů ASSO. Vycházel z typu ASSO X, který převedl do celokompozitové konstrukce a letoun pojmenoval Millennium. Původní firma Millennium Aircraft (Compact Compositi) se však dostala do finančních potíží a nedotáhla prototypy k potřebným certifikacím, ani k sériové výrobě. Přesto létající prototypy Millennium Master již v letech 2006–2008 stačily upoutat pozornost mnoha nadšených pilotů po celé Evropě. Někteří z nich dokonce složili nemalé finanční zálohy za objednávku Millennia, kterého se však již nikdy nedočkali. V roce 2009 zakoupila celý projekt firma Blackshape Aircraft. Firmu založili dva letečtí nadšenci a kamarádi, zkušený odborník na kompozitové technologie Luciano Belviso a ostřílený obchodník a právník Angelo Petrosilo. Společně se jim podařilo přesvědčit významného investora, skupinu Angelo Investments, aby podpořila tento výjimečný projekt.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »