Bell představil novou verzi svého konceptu pro městské letecké služby

14.1.2020

Nexus 4EX opět o něco přibližuje realitu městské a příměstské letecké mobility. Zdroj: BellNexus 4EX opět o něco přibližuje realitu městské a příměstské letecké mobility. Zdroj: Bell
Nexus 4EX opět o něco přibližuje realitu městské a příměstské letecké mobility. Zdroj: Bell
Nexus 4EX bude pro své uplatnění  vyžadovat komplexní řešení systému městské letecké mobility. Zdroj: Bell Nexus 4EX bude pro své uplatnění  vyžadovat komplexní řešení systému městské letecké mobility. Zdroj: Bell
Nexus 4EX bude pro své uplatnění vyžadovat komplexní řešení systému městské letecké mobility. Zdroj: Bell
Aerotaxi Nexus z roku 2019 v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.comAerotaxi Nexus z roku 2019 v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus z roku 2019 v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.comAerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.comAerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com
Aerotaxi Nexus v představě grafika společnosti Bell. Zdroj: Bellflight.com

Městská aeromobilita          Jmenuje se Nexus 4EX a opět o něco přibližuje svět městské letecké mobility k realitě. Společnost Bell ho představila na veletrhu CES 2020 v Las Vegas.

Koncept Nexus 4EX je dalším stupněm vývoje VTOL letounu pro městskou a příměstskou leteckou dopravu. Jeho pohyb mají zajišťovat 4 překlopné rotory, jež v horizontální poloze uvedou letoun do vertikálního pohybu, po dosažení potřebné výšky se překlopí do vertikální polohy a budou letounu udělovat energii k dopřednému pohybu. Při přistání vše proběhne naopak. Nexus 4EX navazuje na loňskou variantu, která měla rotorů šest, letos však přibyla možnost volby zdroje energie - pohon může být buď plně elektrický nebo hybridní. 


Vize, jak by mohl Nexus 4EX fungovat v praxi. Zdroj: Bell

"Cílem je navrhnout reálný, certifikovatelný a komerčně životaschopný dopravní prostředek. Věříme, že tato konfigurace k němu otevírá cestu,“ řekl k novince Mitch Snyder, generální ředitel Bell. Nexus 4EX (4 znamená počet dmychadel, E elektrický pohon a X experiment) by měl cestovní rychlostí kolem 240 km/h dopravit čtyři až pět cestujících do vzdálenosti přibližně 100 km. Letoun bude pilotovaný na palubě přítomným pilotem, nejedná se tedy o autonomní ani dálkově ovládaný stroj.

Podle společnosti Bell je stavba městského aerotaxi a jeho zavedení do reálného provozu přirozeným důsledkem vývoje technologií i sociodemografického vývoje. "Do roku 2050 bude žít v městských oblastech téměř 70 procent populace. Výrazně se zvýší poptávka po řešení městské mobility, protože současné dopravní systémy už nebudou stačit. Naštěstí dopravní průmysl již dosáhl bodu obratu a řada inovátorů aktuálně pracuje na vývoji inteligentního města. Bell zůstává v popředí těchto iniciativ s jasným zadáním vyřešit infrastrukturu dopravních sítí budoucnosti," uvádí Bel u příležitosti představení konceptu Nexus 4EX. 

Již loni Bell zveřejnil plán zahájit letové testy Nexusu do roku 2023, testovat stroj plánoval ve spolupráci s obyvateli Fort Worth v Texasu, kde firma sídlí. Jedná také o přípravě příslušné legislativy, aby technologicky dnes již reálný projekt mohl fungovat i v souladu s leteckými předpisy a bezpečně pro cestující i pro aglomeraci, v níž se bude pohybovat. 

Letecká doprava v nízkých letových hladinách na krátké vzdálenosti v městské zástavbě nebo v příměstském prostoru je tedy zdá se nevyhnutelná a pokud se podaří vyřešit všechny její technologické, legislativní, bezpečnostní a ekonomické aspekty, můžeme první létající taxi s platným typovým certifikátem čekat v řádu jednotek let. Výhody jsou zřejmé a souvislost s klasickou leteckou dopravou v podobě rychlého a komfortního přesunu na letiště, jež se obvykle nachází na okrajích velkých měst, se nabízí sama. 

Bell v té souvislosti představil i plány mobility jako služby (MaaS), které ukazují, jak integrovat leteckou mobilitu do různých komunit a zpřístupnit ji na vyžádání všem, kdykoli ji budou potřebovat. Služba Bell běží na Bell AerOS, což je proprietární operační systém v prostředí Microsoft Azure vytvořený pro správu informací o flotile, sledování stavu letadel a řízení oběhu zboží, produktů a dat.

Bell není jediný, kdo podobné létající zařízení vyvíjí. V pokročilém stadiu se nachází projekt Vahana společnosti Airbus, stejně jako konvertoplán německého start-upu Lilium, s tím, že jak Vahana, tak Lilium by měly být stroje plně autonomní.

Jan Dvořák

Zdroj: Bell, Engadget.com, Newatlas.com

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Letecká doprava > Bell představil novou verzi svého konceptu pro městské letecké služby
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
Loading...

Čtěte v rubrice dále

Stránkování

 
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »