22.12.2014
Zkoušeli jste si někdy vybrat svůj nejoblíbenější letecký film? Vsadím se, že řada z vás by si určitě vzpomněla na dnes již skutečnou klasiku, natočenou společností 20th Century Fox v roce 1964.
Můžeme na něj pohlížet jako na lehce bláznivou a jemně situační komedii s jednoduchou zápletkou, anebo také jako na s jemným nadhledem natočenou leteckou pohádku vracející diváky do dob, kdy první aviatici za cenu osobních obětí, a to i těch nejvyšších, hledali cestu do oblak. Do dob, kdy se letecké souboje o to, kdo výš a dál, odehrávaly jen na mezinárodních leteckých mítincích. A na nádherných průsvitných křídlech jejich aeroplánů ještě nebyla krev. Krásná doba, že? Zní to skoro jako
Krásná doba, že? Zní to skoro jako pohádka a film „Those Magnificent Men in Their Flying Machines“, nebo chcete-li „Báječní muži na létajících strojích“, takovou filmovou pohádkou pro dospělé (a nejen pro letecké maniaky) skutečně je. Nechce se ani věřit, že od jeho vzniku letos uplyne již 50 let. Takže jak to tenkrát při natáčení vlastně bylo? Žádné počítače, žádné digitální efekty a triky, jen poctivá filmařská a letecká práce. No zkrátka báječní muži. A ženy. S klikou. Ne pardon, kamery už tenkrát na kliky přece jen nebyly.
Jedním z nejkouzelnějších prvků filmu je scéna letiště, kde se odehrává značná část filmu. Mamutí scéna, která byla vybudována na pozemcích o rozloze osmdesátiakrů, dala filmu nezaměnitelnou atmosféru. Letiště Brookley Aerodrome bylo vybudováno po vzoru slavného areálu Brooklands, který byl skutečně na počátku minulého století jedním ze středisek letectví a motoristického sportu v Anglii. Klopená závodní dráha, která se v záběrech mnohokráte vyskytuje, dokonce vedla k tomu, že řada diváků byla z počátku přesvědčena, že film se skutečně v Brooklands točil. Skutečnost však byla jiná a scéna letiště včetně sekce klopené dráhy byla postavena na jiném známém britském letišti, Booker Air Field (High Wycombe) v Buckinghamshire. Jeho severní část pak posloužila k nafilmování scény s nouzovým přistáním Demoiselle a následným milostným dobrodružstvím Pierra Duboise ve stohu sena.
Když se filmařům nepodařilo zajistit povolení k natáčení filmových sekvencí nad Paříží, byli donucení vyřešit tuto scénu maketami a filmovými triky. Ve filmu se v záběru objeví i maketa Calais, zatímco nad Doverem se skutečně létalo.
Scéna filmu, ve které sir Percy Ware-Armitage přistane se svým Avrem Triplane na jedoucím vlaku mířícím do tunelu, se shodou okolností točila na dnes již nepoužívané trati nedaleko vesnice Old Warden, tedy místa, kde dodnes dvě z replik historický strojů použitých ve filmu létají v rámci Shuttleworth Collection.
Na jedné věci se produkční tým shodl již na začátku. Ve filmu budou použita skutečná letadla, respektive věrné repliky strojů odpovídajících datu konání smyšleného závodu z Londýna do Paříže. Přestože v té době bylo k dispozici i několik originálních historických strojů, především ze sbírky Shuttleworthovy nadace, byly příliš vzácné na to, aby se s nimi ve filmu skutečně létalo. I tak si však ve filmu jak Blackburn 1912 Monoplane (ve filmu představující letoun s názvem WakeUp Scotland, pilotovaný skotským pilotem hraným Gordonem Jacksonem), tak Deperdussin A Monoplane zahrály při natáčení pozemních scén.
Nezbývalo než postavit repliky strojů, které by poskytly filmu rozmanitost a charakter. Aby zajistil dostatečnou autenticitu, rozhodl se Elmo Williams, vedoucí evropské produkce společnosti 20th-Fox, angažovat jako leteckého poradce Air Commodore Allena Wheelera, kurátora sbírky Shuttleworthovy nadace a válečného pilota. Začalo hledání v archivech jak v Británii, tak na kontinentu, které brzy přineslo stavební výkresové dokumentace dostatečného počtu rozmanitých typů. Brzy však bylo jasné, že repliky bude z řady důvodů nutné vybavit moderními motory. Produkce za účelem stavby replik oslovila celou řadu menších i větších leteckých výrobců a spolků.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »