VIDEO: B747 umí nyní uhasit i lesní požár. Na oheň vychrstne 74 tun vody, nejvíc v historii

10.10.2016

B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services. B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services. B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services. B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services. B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services. B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.
B747-400 SuperTanker společnosti Global SuperTanker Services.

Boeing 747 obvykle vidíte na nebi nebo na letišti. Ale v lese? Stroj jménem B747-400 SuperTanker v lese vidět můžet, a není to až tak velká nadsázka. Dokáže provést nízký průlet mezi zalesněnými úbočími hor. Důvod? V lese hoří a speciál B747 je novou účinnou zbraní v boji s ohněm.


Pohled na letoun mizící mezi stromy vyvolává zajímavé emoce, podívejte se na video z nácviku hašení požáru právě v horách.

Boeing 747 aspiruje na titul nejvšestrannější letoun všech dob. Po mnoha verzích určených pro přepravu osob i nákladů nyní boduje na poli boje s ohněm. Hašení požárů z letadel není v letectví sic nic nového, Jumbo ale v úpravě pro hašení disponuje největším objemem vody (74 200 l) nebo jiného hasícího prostředku na světě. Je to takřka dvojnásobně více, než kolik unesl dosud největší tanker DC-10 tri-jet (43 900 l). Hasící prostředek veze v unikátní soustavě osmi nádrží a na kterékoli místo USA doletí ze své základny v Colorado Springs za 2,5 hodiny. 


Prostorové zobrazení interiéru B747-400 SuperTanker včetně systému nádrží.

Letoun může hasit nejen vodou, ale i dalšími hasicími prostředky, pro něž je systém schválen, například pěnou nebo kombinací dvou hasicích materiálů. Použít může i zpomalovače hoření. Hasicí prostředek může být uvolněn buď najednou, nebo po částech, a to díky nádržím se stlačeným vzduchem pod vysokým tlakem, nebo v jemnější podobě padajícího deště. Jakmile posádka nádrže vypustí, opětovné naplnění systému na zemi trvá 30 až 35 minut.

Společnost Global SuperTanker Services (GSTS), která letoun k použití při likvidaci požárů v těžko dostupném terénu přestavěla, B747-400 SuperTanker nabízí i pro použití mimo hranice USA. "Jakékoli místo na světě dosáhneme do 20 hodin, a to po započtení času na doplňování paliva," slibuje společnost na svém webu. Díky pro B747 typickému vyboulení za pilotní kabinou může letadlo vyrazit na trasu i s vícečlenným týmem, jemuž slouží čtrnáct sedadel na úrovni první třídy a dvě lůžka.

Cesta k finálnímu SuperTankeru byla poměrně spletitá. Původně byl hasící soustavou osazen starší B747-100, jenž nejprve sloužil takřka 20 let v Japan Airlines a posléze společností Evergreen International Aviation přestavěn na hasící letoun. Evergreen International Aviation (EIA) své ambiciózní plány přestavět takto hned čtyři Jumba nedokázala zvládnout a přd třemi lety zanikla. Jediný stroj, který se jí podařilo kompletně přestavět, tak skončil v arizonské poušti na jednom z odstavných letišť nevyužitých letadel a čekal ho bezútešný osud. 

GSTS, založená terpve v roce 2015, zařízení odkoupila a ve spolupráci s někdejším týme EIA ho demontovala z B747-100 do novější a modernější verze B747-400. Podařilo se, a letadlo imatrikulace N744ST pojmenované Duch Johna Muira může předvádět, co dokáže. Zatím ovšem jen platonicky. Než bude moci B747-400 SuperTanker skutečně zasahovat při likvidaci požárů, ještě to chvíli potrvá, musí totiž získat kompletní certifikaci FAA. Povolení pro provoz systému v B-747-400 získala společnost Global SuperTanker Services v srpnu 2016, získání zývajících dvou anoncovala na svém facebooku mít do konce srpna. Zatím ale jejich získání nepotvrdila. První ostrý start se tedy očekává až v roce 2017. 

-fr-

Zdroj: globalsupertanker.com, popularmechanics.com

Foto: globalsupertanker.com, Flickr.com, popularmechanics.com

logo_fr_transp.jpg

 

 

Flying Revue > Články > Všechny články > VIDEO: B747 umí nyní uhasit i lesní požár. Na oheň vychrstne 74 tun vody, nejvíc v historii
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.11.1939 se stalo...
27.11.1939
Posádka kanadského letounu Junkers W-34 patřícího Canadian Airways uskutečnila nejdelší záchranný let v kanadské historii z Winnipegu do Repulse Bay a zpět.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »