21.12.2014
Nový Zéland je vyhledávanou turistickou destinací nejen pro svéráznou maorskou kulturu, ale i pro nepopiratelné přírodní krásy. Mezinárodní letiště v Aucklandu je pak dnes nejdůležitějším vzdušným přístavem obou novozélandských ostrovů.
Když na Nový Zéland připluli Maorové, připadala jim nová země v porovnání s jinými tichomořskými ostrovy tak velká, že ji nazvali „aotearoa“ – Země dlouhého bílého oblaku. Možná znáte i maorskou legendu, která vypráví o vzniku obou ostrovů. Došlo k němu prý v čase stvoření světa, kdy se jeden z bohů maorského nebe jménem Maui vydal se svými bratry na lov ryb. Na širém moři vytáhl udici s kouzelným háčkem, na který ulovil odpovídající úlovek – obrovskou rybu, která se stala Severním ostrovem (ten svým tvarem skutečně rybu může připomínat). Jižním ostrovem se pak stala samotná kánoe boha Mauiho. Tomu ostatně odpovídají i původní maorské názvy obou ostrovů. Ale nechme bájí a věnujme se raději aktuální přítomnosti a také trochu minulosti nejdůležitějšího současného vzdušného přístavu Nového Zélandu.
Lokalita, kde se dnes rozkládá Auckland Airport, se poprvé dostala do hledáčku pilotů ve druhé polovině dvacátých let minulého století, v době znovuzrození létání na Novém Zélandu. Po skončení první světové války totiž postupně pod státním vedením zanikly letecké školy ve městech Auckland a Christchurch, které předtím vychovaly řadu válečných pilotů. Na základně Sockburn (později přejmenované na Wigram) se sice omezeně létalo na letounech pocházejících z první světové války, ale v celé zemi nebylo až do roku 1928 zaregistrováno jediné nové letadlo.
To vše se změnilo 5. dubna téhož roku, kdy vláda schválila prostředky pro nákup osmi strojů De Havilland DH 60 Gypsy Moth. Dva z nich měl dostat i nově založený aeroklub v Aucklandu, nakonec se však prvním letadlem operujícím z budoucího vzdušného přístavu Nového Zélandu stal Gypsy Moth věnovaný majitelem a ředitelem novin New Zealand Herald a vládou zapůjčené stroje přišly až v roce 1929.
Letiště, které až do své přestavby neslo název Mangere Aerodrome podle blízkého městečka, bylo již tehdy považováno za ideální místo pro leteckou činnost. Tehdejší předseda aeroklubu prohlásil, že „tato lokalita je ideálním místem pro leteckou činnost, je prosta elektrických vedení, je dobře odvodněna, není postižena tvorbou mlh a je tedy ideálním místem, kde se majitelé letounů mohou věnovat svému hobby, aniž by jím rušili ctihodné obyvatele Aucklandu“. Prvním pravidelným leteckým spojem se v roce 1936 stala linka spojující Auckland s městy Christchurch a Wellington. Letecká společnost Union Airways tehdy dokonce na letišti vybudovala nejen velký hangár, ve kterém našly úkryt její letouny Lockheed Electra a De Havilland DH.86 Express, ale i na svou dobu komfortní terminál pro cestující.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »