3.10.2018
Boeing T-X Po dvou letech od představení cvičného proudového letounu Boeing T-X americké letectvo rozhodlo, že právě tento letoun a celý letový i pozemní systém u Boeingu objedná. Dala mu tak přednost před italskou firmou Leonardo DRS (M-346 Master) a americko-korejským Lockheed Martin/KAI (T-50A). O zakázku se dříve ucházel i Northrop Grumman (modernizovaný T-38).
Americké letectvo zaplatilo společnosti Boeing za vývoj nového pokročilého výcvikového zařízení pro piloty 9,2 miliard dolarů, za které chce pořídit celkem 475 cvičných letadel a 120 simulátorů. Boeing je hlavním smluvním partnerem, spolu s ním se na vývoji tréninkového letounu T-X podílí také švédský Saab.
„Tento výběr pomůže oběma společnostem splnit závazky, na kterých jsme se společně shodli před pěti lety,“ řekl prezident a CEO Saabu Hakan Bushke. „Je to velký úspěch pro naše partnerství s Boeingem a náš společný tým a těším se, až dodáme americkému letectvu první cvičný letoun,“ dodal Bushke.
„Dnešní oznámení je vyvrcholením roků nepřetržitého úsilí týmu Boeingu a Saabu,“ uvádí Leanne Caret, prezidentka a CEO Boeing Defense, Space & Security. „Je to výsledek naší společné investice do vývoje systému, který podléhá unikátním požadavkům amerického letectva. Očekáváme, že T-X bude franšízovým projektem pro podstatnou část tohoto století.“
Původní smlouva na 813 milionů dolarů, kterou Boeing
získal, pokryla inženýrský a strojírenský vývoj prvních pěti
letounů a sedmi simulátorů. Saab spolu s Boeingem navrhli,
vyvinuli a otestovali dva zbrusu nové účelové tryskové letouny,
čímž prověřili systémový design a jeho opakovatelnost ve výrobě a
tréninkových schopnostech. Nyní Boeing může začít s objednávkami u
svých dodavatelů, mezi něž patří i Saab. Více než 90 procent
zakázky bude vyrobeno v USA, čímž Boeing podpoří více než
17 000 pracovních míst v 34 státech. První letouny by
měla armáda obdržet v roce 2023, celá dodávka by se měla uskutečnit
do roku 2034.
Boeing T-X v představě konstruktérů a grafiků.Boeing T-X by měl nahradit dosluhující stroje Northrop
T-38 Talon. T-X je dvoumístný letoun navržený speciálně pro
pokročilý výcvik pilotů amerického armádního letectva. Vývojáři pro
stroj převzali některé technologie a výrobní postupy z letounů
F/A-18 Superhnornet a JAS-39 Gripen, který dobře známe z českého
nebe. Letadlo má dvě svislé ocasní plochy kvůli lepší
manévrovatelnosti, pohání ho motor General Electric GE404. Kabina
má kaskádovité uspořádání - zadní sedačka určená instruktorovi je
pro lepší přehled vyvýšená.
Nejedná se ale jen o letadlo, ale o celý letecký a pozemní systém. T-X je určen k výcviku pilotů před přechodem na bojové letouny F-22A Raptor a F-35 Lightning II. T-X nabízí výcvik základních leteckých manévrů, letecké navigace, letu ve formaci, boje vzduch-vzduch a vzduch-země a zvládne přetížení 6,5 až 7,5 G. Letoun může doplňovat palivo za letu.
-fr-
Zdroj: Aerotime.aero, Boeing.com, Saab
Foto & Video: Boeing.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »