27.7.2016
AirVenture 2016, Oshkosh, Wisconsin Už od minulého víkendu se v americkém městě Oshkosh ve státě Wisconsin na břehu jezera Winnebago a nedaleko jezera Michigan slétali stavitelé i prodejci letadel general aviation, ale nejen ti. V pondělí svoje brány otevřel letošní ročník tohoto největšího světového setkání pilotů, výrobců letadel a letecké techniky a samozřejmě příznivců létání.
AirVenture 2016
AirVenture 2016 kromě přehlídky přiletivších letadel, workshopů či přednášek nabízí denní i noční airshow, letos tu je k vidění obří létající člun Martin Mars - vodní bombardér pro hašení požárů, kanadská elitní akrobatická skupina Snowbirds, historii připomene letecká vzpomínka na napadení Pearl Harboru (75. výročí) i na operaci Pouštní bouře, která v Perském zálivu proběhla před 25 lety. Své vystoupení předvede i dvojice vojenských stíhaček Phantom F-4. K vidění bude i nákladní B 747-8 společnosti Cathay Pacific Cargo, B737 Alaska Airlines, A 321 společnosti jetBlue, bombardér B-17, tankovací letoun KC-135 a další desítky zajímavých strojů.
Souhrn I.
Souhrn II.
Pořadatelé letos také připravili několika hodinové video, v němž si ten, kdo se na AirVenture nedostal, může prohlédnout podle autorů nejzajímavější inovace, které jsou během letošního ročníku k vidění. Úvodní slovo má prezident EAA Jack Pelton (první část si můžete pustit na konci článku). V centru se alespoň částečně můžete ocitnout i vy, pokud si pustíte některou z webových kamer rozmítěných po areálu. Najdete je zde.
Původní každoroční přátelské slety amatérských stavitelů letadel, na kterých si vyměňovali zkušenosti se stavbou letadel, pořádala jejich asociace EAA. Akce získala postupně značný věhlas a popularitu a v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století daleko přesáhla původní zaměření i objem.
AirVenture si všimli výrobci GA letadel a rychle zjistili, že u ní nemohou chybět. Dokonce tak, že kdo chce dnes prodávat letadla v USA, nemůže si dovolit akci ignorovat. To se týká i českých výrobců letadel, motorů a příslušenství, kteří tu mívali společný stánek. Řada výrobců strojů pro kategorii LSA pak navíc vystavovala a vystavuje i samostatně, ať už pod hlavičkou výrobce nebo místního dealera. Od loňského roku zde vlastní stánek má i společnost AERO Vodochody AEROSPACE a.s., jejíž letouny řady L-39 patří v USA mezi vyhledávané sportovní a cvičné stroje především mezi bývalými i aktivními vojenskými piloty. Navíc Albatrosy využívají také soukromé kontraktorské společnosti pracující pro vojenské letectvo."
AirVenture neušlo ani americkému vojenskému letectvu a výrobcům dopravních letadel. Svou prezentaci tu svého času absolvoval jak Concorde, tak například Airbus A380, takřka domovskou scénou pak je AirVenture pro americký Boeing.
Inovace na AirVenture 2016Ačkoli se akce postupně rozrostla jak co do
objemu, tak co do zaměření, výměna zkušeností zůstala součástí
AirVenture i nadále. Návštěvníci proto mohou i letos navštívit
během týdne konání akce workshopy a přednášky. Poučí se, jak při
stavbě letadel svářet, pracovat se dřevem nebo potahovat letadla.
Poslechnout si mohou přednášky profesionální pilotů či bývalých
pilotů vojenských letadel. V minulosti tu přednášel například
pilot špionážního letounu U2 nebo dopravní pilot Chesley
Sullenberger, jenž v roce 2009 dokázal s Airbusem
A320 nouzově přistát na řece Hudson v New Yorku bez jediné
oběti na životech.
Přílety na AirVenture 2016V Oshkoshi jsou k vidění i desítky historických letadel.
K amatérským stavitelům letadel v EAA přibyli totiž časem
i ti, kdo rekonstruují historická sportovní letadla, i ti, jejichž
koníčkem je znovuoživování válečných letounů z první a druhé
světové války, tzv. warbirds. Jen těch se každoročně do Oskoshe
slétnou dvě stovky.
Velký blok je věnován americkým ultralightům, což jsou ovšem v americkém pojetí pouze jednomístné stroje do 115 kg hmotnosti prázdného letadla; typově podobná letadla jako český UL letoun LK-2 Sluka.
Největší světový letecký happening EAA AirVenture 2016 probíhá celý týden a vy ho na webu akce můžete sledovat jak v denních sestřizích, tak - jak už bylo řečeno výše - prostřednictvím několika webových kamer (pochopitelně je třeba počítat s časovým posunem (v Oshkoshi je o sedm hodin méně, než u nás (SELČ)).
Jan Dvořák, Michal Beran
Zdroj, foto a video: http://www.eaa.org/
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »