25.7.2015
Noční show, druhé kolo Valdez STOL demonstration a také slavnostní převzetí C-47, která vedla proud transportních letadel v den vylodění.
Vybrat několik akcí, z toho všeho, co se každodenně v Oshkoshi děje, je pokaždé trochu problém. Pokud jde o warbirdy, pak středy přinesla hned dvě akce, které přitáhly mimořádnou pozornost návštěvníků. První z nich bylo představení dnes již historického P-51D Mustangu "Ole Yeller", který byl po dlouhé roky osobním strojem Boba Hoovera. Ostatně Bob Hoover je každoročně v Oshkoshi "celebritou" (v tom nejlepším slova smyslu), jehož přednášky a rozhovory přilákají obrovské množství zájemců. A samozřejmě nemohl chybět ani při setkání se svým bývalým osobním Mustangem, jehož současný majitel John Bagley byl rovněž přítomen.
Typický obrázek z Oshkoshe, stanování na stojánkách, foto EAA / Michael Steineke
Druhou akcí bylo slavnostní převzetí C-47, které vedlo proud transportních letadel nad Normandii v noci před dnem D, do páče CAF (Comemmorative Air Force). Historický stroj byl celkem náhodou objeven na skládce společnosti Basler v Oshkoshi, jen několik dnů před tím, než by byl demontován a jeho části použity na přestavbu na turbínový Basler BT-67. CAF hodlá tento historicky důležitý stroj kompletně zrekonstruovat do letuschopného stavu a přesné podoby (včetně interiéru), v jaké byl v roce 1944.
Velkému zájmu se již druhým rokem těší předvádění STOL strojů v podobném duchu, v jakém se v aljašském Valdezu již roky soutěží v nejkratším vzletu a přistání. Sériové i více či méně upravené stroje předvádějí jejich piloti ve stejném duchu, v jakém je často z nutnosti na Aljašce skutečně létat.
Slavnostní akt převzetí C-47 do vlastnictví CAF, foto EAA / Kevin Swinicki
Středa je rovněž dnem, kdy bývá na Wittmanově letišti největší návštěvnost, stojánky a kempy plné. Letos bylo středeční ráno ještě hektičtější, než bývá, neboť řada lidí se chystala přiletět a zúčastnit se odpoledního předvádění nejnovějších F-35. Nakonec však muselo být letiště na dvě hodiny uzavřeno, protože při přistání kolem osmé hodiny ranní havaroval soukromý Piper Malibu. Posádka letadla utrpěla zranění a byla převezena do nemocnice.
Piloti UL v akci během středečního rána, foto EAA / Dennis Biela
Ale i když bylo hlavní letiště uzavřeno, netýkalo se to například plochy pro ultralehká letadla, která se nachází v jižní části areálu. Tady bývá naopak ranní a podvečerní provoz z pochopitelného důvodu největší. Skutečně ultralehkých letadel se každoročně schází v Oshkoshi také značné množství a "hadraplány" jsou stále u určité části pilotů v oblibě.
Skupina AeroShell při noční show, foto EAA / Jay Beckman
Středa je pak tak časem první noční letecké show (druhá bývá zpravidla na závěr AirVenture v sobotu). Show začíná ještě za světla a končí zpravidla za plné tmy. A kdo do Oshkoshe na AirVenture zavítá, určitě by si ji neměl nechat ujít.
Žlutý Mustang Boba Hoovera a jeho současný majitel, foto EAA / Brett Schauff
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »