AirVenture 2015 - den nultý

20.7.2015

AirVenture 2015 - den nultý

Přestože AirVenture začíná oficiálně až v pondělí, i nedělní návštěva před otevřením se vyplatí.

Tak jako by měl každý pravověrný muslim vykonat alespoń jednou za život pouť do Mekky, tak by se měl každý, kdo má v srdci letadla a létání, vypravit alespoň jednou do amerického Oshkoshe. Neptejte se mne teď proč, snad to vyplyne ze série článků, které vyjdou na našem serveru během týdne věnovaného tomuto mamutímu leteckému svátku. Každopádně, jak říkal Jára Cimrman: "Můžeme o tom diskutovat, můžeme o tom vést spory, můžeme s tím i nesouhlasit, ale to je všechno, co se proti tomu dá dělat."

Malá nedělní zácpa. Chce si to přivstat.Zoom gallery
Malá nedělní zácpa. Chce si to přivstat.

Pokud se tedy jednou rozhodnete do Oskoshe vyrazit, pak pokud to je jen trochu možné, věnujte této akci skutečně celý týden. Nebudete litovat, navíc po týdnu zjistíte, že jste nestačili vidět ani polovinu toho, co jste vlastně vidět chtěli. A stejně tak je i nemožné popsat v několika článcích vše, co je na AirVenture v Oshkoshi k vidění. Berte tedy následující seriál článků částečně jako reportáž, částečně jako několik rad pro Vaší budoucí cestu a také třeba trochu jako zpověď toho, kdo to všechno prožil.

B-17 Aluminium Overcast patřící EAAZoom gallery
B-17 Aluminium Overcast patřící EAA

Pokud tedy do Oshkoshe vyrazíte, určitě stojí za to se do areálu podívat již v neděli před oficiálním prvním dnem akce, kterým je vždy pondělí. Máte tak šanci se vyhnout u pokladen frontám a hlavně se trochu vzpamatovat z gigantických rozměrů akce a večer si v klidu sednout nad mapu areálu a promyslet si, kdy se kam v následujcích dnech podívat.

Ford Trimotor - chcete se svézt?Zoom gallery
Ford Trimotor - chcete se svézt?

Obrovský areál na Wittman Regional Airport je při AirVenture rozdělen na řadu pomyslných segmentů, které jsou věnovány různým typům letadel.

  Zoom gallery

Centrální část za hlavním vchodem po obou stranách Celebration Way je až k Boeing Plaza věnována vždy expozicím leteckých výrobců. Najdete tady každého, kdo ve světě general aviation něco znamená včetně všech velkých evropských firem. V hangárech po obou stranách Celebration Way jsou pak stánky společností nabízejících avioniku a veškerou leteckou "bižuterii". Protože tude budete procházet každý den, je nejlépe si vždy vybrat kousek a ten prozkoumat.

Zoom gallery

U Boeing Plaza se rozhodně vyplatí zahnout alespoň jednou doleva a zastavit se u ikonické řídící věže letiště. A když už tam budete, navštivte FAA Aviation Safety Hangar, kde každý den po celý týden běží semináře věnované různým aspektům problematiky bezpečnosti letectví. Zdarma jsou zde k dostání i tištěné materiály k řadě přednášek. Je sice pravda, že ve Státech je v GA mnohé jinak než u nás, ale minimálně fyzika prostě platí celosvětově.

Pokud si ve vedru, které tady zpravidla panuje, lámete hlavu nad tím, jak zvládnete každodenní kilometry po areálu, pak vězte, že zvládnout se to dá i pěšky, ale navíc se můžete spolehnout na systém vláčků obsluhovaných dobrovolníky, které vás odvezou vždy tam, kam budete potřebovat. Trasy jsou rozlišeny barevně, takže orientaci zvládne skutečně každý.

Čtyři hlavní sekce prostoru podíl ranveje 18R jsou věnovány nejdůležitějším sekcím EAA. Konkrétně od severu směrem na jih (mapka je o 90 stupňů otočená) najdete: sekci věnovanou warbirdům (oranžová), sekci věnovanou homebuilds (zelená), sekci označenou jako "vintage" - historická sportovní letadla (červená) a konečně sekci věnovanou ultralehkým strojům v americkém slova smyslu (modrá). Každá ze sekcí má své vlastní centrum, kde se můžete dozvědět, co se zde bude v jednotlivých dnech dít. Nebudu daleko od pravdy, když řeknu, že co sekce, to den (i víc).

No a to tady máme ještě jeden den pro muzeum EAA a přilehlé hangáry na Pioneer Airport (na mapce vlevo dole), půl dne na prohlídku hydroplánové báze na jezeře Winnebago, každodenní záplavu zajímavých přednášek a pak samozřejmě také obrovské stojánky návštěvníků, kde můžete narazit na celou řadu zajímavých letadel. No a pak se v jednu chvilku zakecáte s některým z majitelů vystavených letadel a zjistíte, že pracně připravený časový harmonogram je pryč. Jak absolvovat najednou přednášku Boba Hoovera, předvedení jediného letuschopného historického stroje v sekci Vintage, schůzku u Garmina? Těžko. A pokud si myslíte, že pořád máte času dost, každé odpoledne probíhá nad 18R letecký den.

 

Flying Revue > Články > Historie letectví > AirVenture 2015 - den nultý
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 27.12.1942 se stalo...
27.12.1942
První vzlet prototypu japonského stíhacího stroje Kawanishi N1K (N1 K1-J).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »