21.12.2014
Vpravdě mamutí akce americké EAA s oficiálním názvem AirVenture, které však nikdo neřekne jinak než „Oshkosh“ podle místa svého konání, se dá popsat různými způsoby. Jednou z možností jsou čísla, ta letošní byla následující:
Během týdne, kdy se „Oshkosh“ odehrává, a několika dnů těsně před zahájením se do Oshkoshe a na několik dalších letišť v jeho těsné blízkosti sletělo více než 10 000 letadel (řada pilotů se každoročně vyhýbá hektickému vzdušnému provozu nad Wittmanovým letištěm a přistává v Appletonu, Font-du-Lac a na dalších letištích a pokračuje dále po zemi. Z tohoto čísla se pak 2341 letadel nějakým způsobem přímo zúčastnila letošní show. Ať už přímo leteckých ukázek, nebo byla třeba zahrnuta do statických hodnocení na zemi. Počet návštěvníků zřejmě stejně jako vloni přesáhl půl miliónu. Po řadu let je nezbytnou součástí „Oshkoshe“ i největší severoamerický GA aerosalón, v jehož rámci letos představilo své výrobky 821 vystavovatelů.
Ale přes to všechno zůstává AirVenture především jedním velikým setkáním milovníků letadel a létání. Možná to nejlépe vystihuje jedna jediná věta, kterou jsem během letošního „Oshkoshe“ slyšel z různých úst několikrát: „Do Oshkoshe jsme poprvé přišli za letadly, ale vracíme se sem kvůli lidem.“
Už vzhledem k slovu „experimentální“, které má EAA ve svém názvu, se pořadatelé každý rok snaží představit v rámci AirVenture exponáty, které nějakým způsobem posouvají letectví vpřed. Z uplynulých ročníků si připomeňme například předvedení Concorde, A 380, ale třeba i celé řady Rutanových převratných konstrukcí a rekordních letounů. Do této kategorie letos patřilo především letové představení létacího auta Terrafugia, vystoupení „Jetmana“ Yvese Rossyho a pro mne každopádně relativně skromné, ale o to zásadnější představení výcvikového konceptu RedHawk 101, za kterým stojí společnost Redbird Flight Simulators. Ale vezměme to hezky od začátku.Terrafugia skutečně létá a viděno očima pozorovatele ze země, pak i překvapivě hezky, i když bezpochyby velmi pomalu. V Oshkoshi předvedla kompletní sekvenci svých schopností, od jízdy po dráze v automobilové konfiguraci, přes proces přestavby do konfigurace letové až po onen již zmíněný let. Nicméně jsme si s Honzou Fridrichem říkali, kdo asi tak bude chtít vlastnit podivné auto křížené s ne zrovna ideálním letadlem ze cenu, za kterou si může pořídit skvělé letadlo a dobré auto. Pokud se jednou podaří přivést tuto myšlenku do skutečně funkční a efektivní podoby, pak snad jedině nějaké speciální ozbrojené složky.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »