21.12.2014
Německá nízkonákladová letecká společnost Airberlin prozatím završila svou expanzi vstupem do globální letecké aliance Oneworld. Její skromné počátky i prudká expanze jsou spojeny s poválečným uspořádáním Německa.
Letecká společnost Airberlin GmbH & Co. Luftverkehrs KG je po Lufthanse dnes druhým největším německým leteckým přepravcem. Pokud jde o počet přepravených pasažérů, pohybuje se několik posledních let dokonce v první desítce evropských aerolinek, jen v roce 2010 přepravila její dopravní letadla na 33,6 miliónu pasažérů. Od malého charterového přepravce, úzce spojeného s existencí Západního Berlína, prošla tato letecká společnost od roku 1990 překotným vývojem, a díky tomu se jí nevyhnuly jisté „potíže růstu“.
S nápadem založit leteckou společnost operující z tehdejšího Západního Berlína přišel v roce 1978 bývalý pilot aerolinek Pan-Am Kim Lundgren. Ve městě skládajícím se ze tří západních okupačních zón totiž vzrůstal počet obyvatel, kteří si mohli dovolit vycestovat o prázdninách do tehdy velmi oblíbených středomořských destinací, a bylo je tam tedy třeba dopravit. Vzhledem ke zvláštnímu legálnímu statutu Západního Berlína se však sídlem nových aerolinek Airberlin USA stalo floridské Miami. Důvod byl jednoduchý. Veškerý letecký provoz do a ze Západního Berlína totiž musely provozovat jen letecké společnosti vítězných mocností. Rovněž členové posádek museli být občany Spojených států, Velké Británie, Francie anebo Ruska. První typem provozovaným novými aerolinkami se stal Boeing 707–320, který Lundgren odkoupil v počtu dvou kusů od amerických TWA. S tímto strojem pak také Airberlin USA uskutečnil svůj historicky první komerční let, kterým se stal spoj z Berlína do Palma de Mallorca dne 28. dubna 1979.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »