27.9.2017
Leteckou společnost Aéropostale, v jejíchž stopách nyní letí v rámci Rallye Toulouse - Saint Louis (Senegal) - Toulouse i posádka OK-LEX, expedičního Dynamiku Flying Revue (sledujte OK-LEX on-line), zná každý fanoušek letectví. Určitě ale nezaškodí zavzpomínat na její historii.
Společnost Compagnie générale aéropostale, dnes známá jednoduše jako Aéropostele založil v roce 1918 ve francouzském městě Toulouse podnikatel v letectví a Pierre-Georges Latécoère.
Původní název společnosti zněl Société des lignes Latécoère, užívaly se ale i názvy Lignes aeriennes Latécoère či jen The Line ligne. Prvním cílem společnosti byla doprava letecké pošty především mezi Francií a jejími koloniemi v severní a západní Africe.
25. prosince 1918 začala společnost dopravovat poštu mezi Toulouse a Barcelonou, dva měsíce nato létala už do marocké Casablanky. Po šesti letech od prvního letu Aéropostale razantně zvětšila svůj radius, když v roce 1925 poštu začala letecky dopravovat až do Dakaru v Senegalu.
V dubnu 1927 Latécoère prodal většinu společnosti Francouzi s brazilskými kořeny Marcelovi Bouilloux-Lafontovi. Ten pak společnost přejmenoval na Compagnie générale aéropostale, známější pod zkratkou Aéropostale.
Bouilloux-Lafont začal poštu přepravovat z Dakaru do Jižní Ameriky. Letadla Aéropostale poštu dopravila do Dakaru, odsud ji po moři převezli loděmi do Jižní Ameriky a po jihoamerickém kontinentu ji opět Aéropostale dopravovala letecky.
Nejprve zde v listopadu 1927 zahájila pravidelné lety mezi Rio de Janeirem a Natalem, následně na mapu záběru společnosti přibyla Paraguay. Vrcholem této etapy rozvoje Aéropostale se v červenci 1929 stalo zahájení pravidelné letecké trasy přes Andy do Santigaga de Chile, odkud se později létalo až do Tierra del Fuego v jižní části Chile.
Definitivně však společnost Aéropostale rozpřáhla křídla po celé západní polokouli v roce 1930. V květnu tohoto roku totiž dopravila první zásilku z Evropy do Jižní Ameriky kompletně letecky.
Historicky prvním strojem, který překonal jižní Atlantik bez mezipřistání, byl letoun Latécoère 28 vybavený plováky a motorem Hispano-Suiza s výkonem 650 koní (480 kW). Pilot Aeropostale Jean Mermoz absolvoval 3 058 km z Dakaru do Natalu za 19 hodin a 35 minut a převezl při tom 122 kilogramů pošty.
Už dva roky poté, v roce 1932, však zazněla společnosti Aéropostale labutí píseň, když byla sloučena s řadou dalších leteckých společností (Air Orient, Société Générale de Transport Aérien, Air Union a Compagnie Internationale de Navigation) – tak vznikl základ pro vznik současného národního francouzského dopravce Air France. (Historie Aéropostale v datech)
Rozvoj transatlantické poštovní letecké služby Aéropostale bylo spojeno s neobyčejným hrdinstvím jeho pilotů. V době, kdy se letecká pošta v režii Aéropostale rodila, bylo letectví ještě poměrně mladou disciplínou, která jako tykadly osáhavala terén před sebou a každé novátorství tu vyžadovalo celé muže. Například nouzové přistání v Mauretánii v severozápadní Africe znamenalo ohrožení života - bojovníci místních kmenů piloty totiž zajímali, aby pak za ně vymáhali výkupné, nebo v horším případě i zabíjeli. Letadla sem proto začala létat ve skupinách po dvou, aby si při nehodě nebo poruše mohli piloti vzájemně pomoci dřív, než na místo dorazili domorodci.
Další nebezpečí na piloty číhalo v Jižní Americe, zejména při přeletu And. Díky jednomu z nejskvělejších pilotů společnosti o tom máme velmi věrohodné a velmi osobní svědectví – nebyl jím nikdo jiný, než Antoine de Saint Exupéry, který dobrodružství jménem noční přelet And v letounu Aéropostale popsal v knize Půlnoční let (Vol de Nuit).
Aéropostale měla sice poměrně krátkého trvání, do historie letectví se však zapsala nesmazatelným písmem. Průkopnictví, odvaha, stavovská čest, šikovnost i zarputilost, všechny tyto vlastnosti, bez nichž nelze mířit kupředu, zde najdeme v míře a jsou nám k obdivu, ale především motivací pro to, abychom i my mířili dál a výš.
I proto se odkazu Aéropostale již roky věnuje skupina francouzských letců a pravidelně pořádá na sklonku léta společný let po stopách této slavné letecké společnosti. Rallye Toulouse – Saint Louis - Toulouse stopy Aéropostale následuje sice jen do západoafrického Senegalu, to jí ale neubírá na půvabu a důležitosti.
K letošnímu již 34. Ročníku přizvali pořadatelé i Flying Revue – její barvy reprezentují v rámci expedice Aéropostale 2017 Miloš Dermišek a Jiří Pruša, kteří trať absolvují v tradičním expedičním stroji Flying Revue, Dynamicu WT-9 OK-LEX.
Sledujte náš expediční on-line speciál Aéropostale 2017. Zdroj: Flying Revue
Expedice ve stopách Aéropostale odstartovala v sobotu 23. září 2017 v Toulouse, odkud pokračuje přes Španělsko do Maroka, Západní Sahary, Mauretánie a Senegalu. Do cíle první fáze v senegalském St. Louis by posádky měly dorazit v pátek 29. září 2017 a po jednodenní přestávce se vydají na cestu zpět. Trasa zpět vede mírně odlišně. Opět v Toulouse by se všichni měli sejít v pátek 6. října 2017.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »