Jak se vyprošťuje letadlo

18.1.2017

A340-600 EC-JOH během vyprošťovacích prací po nehodě v Quitu. Zdroj: Soar.aero A340-600 EC-JOH během vyprošťovacích prací po nehodě v Quitu. Zdroj: Soar.aero
A340-600 EC-JOH během vyprošťovacích prací po nehodě v Quitu. Zdroj: Soar.aero
A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Soar.aero A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Soar.aero
A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Soar.aero
A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Cdn-business.org A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Cdn-business.org
A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Cdn-business.org
A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Baa-acro.com A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Baa-acro.com
A340-600 EC-JOH po nehodě v Quitu. Zdroj: Baa-acro.com
Nehoda v Quitu měla pro A340-600 EC-JOH fatální následky. Letoun byl rozřezán a využit na součástky. Foto: Propfreak, FlickrNehoda v Quitu měla pro A340-600 EC-JOH fatální následky. Letoun byl rozřezán a využit na součástky. Foto: Propfreak, Flickr
Nehoda v Quitu měla pro A340-600 EC-JOH fatální následky. Letoun byl rozřezán a využit na součástky. Foto: Propfreak, Flickr
A340-600 EC-JOH ještě v plné kráse. Foto: Dave Jefferys
A340-600 EC-JOH ještě v plné kráse. Foto: Dave Jefferys

Letadlo čas od času přejede dráhu a skončí v poli za ní. Jak ho ale odsud dostat? 

Let IB6463 společnosti Iberia z Madridu do ekvádorského Quita probíhal normálně, přistání ale posádce nevyšlo. Mokrá dráha Quito-Mariscal Sucre Airport (UIO) v kombinaci s chybou pilotů při brždění poslala Airbus A340-600 (verze A340-642) čtvrt kilometru za konec ranveje, kde se čtyřmotorový letoun zabořil do hlíny. Oběti na životech naštěstí žádné, evakuace všech 345 pasažérů a 14 členů posádky proběhla v relativním poklidu, letoun nezačal hořet. 


Vyproštění A340-642 společnosti Iberia po nehodě v ekvádorském Quitu. Zdroj: SOAR

Nehoda se odehrála v roce 2007, nás ale nyní zajímá, jak v takovém případě probíhá vyproštění letadla. Osamocený, kolem tří set tun vážící stroj im. EC-JOH (šlo o nejdelší verzi A340 s MTOW 380t) zabořený do bahna je tedy nyní třeba vyprostit.


Těsně po nehodě. Zdroj: PAUL101087, YouTube

Jak na to? Není to nic jednoduchého. Do Quita vyrazil tým kalifornské společnosti SOAR, která se na vyprošťování letadel z podobných situací specializuje. Na časosběrném videu je vidět, co všechno a jak musí udělat, aby se letoun opět ocitl na kolech na ploše letiště. 

Zdá se to nadsazené, ale letadlo je třeba nejprve de facto vykopat - zničené podvozky jsou zabořené metr v bahně. Na podepřený stroj je třeba namontovat nové podvozky a teprve pak ho ze nechtěného zákopu vytáhnout a po předem vybudované zpevěné cestě odtáhnout na ranvej a pak na plochu letiště.

Žel, oprava letounu se ukázala jako nereálná a proto byl stroj, jenž nesl jméno španělského spisovatele Miguela de Unamuna, rozřezán a použit na součástky.

Katalog letadel Flying Revue
”Flying

Podívejte se do našeho katalogu dopravních letadel. Vše podstatné o jednotlivých typech najdete zde.

Pokud vás zajímá, jak nehoda pravděpodobně proběhla, můžete se podívat na tuto animaci:


Animace nehody A340-642 spol. Iberia v Quitu. Zdroj: Quito Sietecuatro, YouTube

Jan Dvořák

Zdroj: Soar.aero, YouTube, Wikipedie

logo_fr_transp.jpg


Flying Revue > Články > Letecká doprava > Jak se vyprošťuje letadlo
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »