18.1.2017
Letadlo čas od času přejede dráhu a skončí v poli za ní. Jak ho ale odsud dostat?
Let IB6463 společnosti Iberia z Madridu do ekvádorského Quita probíhal normálně, přistání ale posádce nevyšlo. Mokrá dráha Quito-Mariscal Sucre Airport (UIO) v kombinaci s chybou pilotů při brždění poslala Airbus A340-600 (verze A340-642) čtvrt kilometru za konec ranveje, kde se čtyřmotorový letoun zabořil do hlíny. Oběti na životech naštěstí žádné, evakuace všech 345 pasažérů a 14 členů posádky proběhla v relativním poklidu, letoun nezačal hořet.
Vyproštění A340-642 společnosti Iberia po nehodě v ekvádorském Quitu. Zdroj: SOAR
Nehoda se odehrála v roce 2007, nás ale nyní zajímá, jak v takovém případě probíhá vyproštění letadla. Osamocený, kolem tří set tun vážící stroj im. EC-JOH (šlo o nejdelší verzi A340 s MTOW 380t) zabořený do bahna je tedy nyní třeba vyprostit.
Těsně po nehodě. Zdroj: PAUL101087, YouTube
Jak na to? Není to nic jednoduchého. Do Quita vyrazil tým kalifornské společnosti SOAR, která se na vyprošťování letadel z podobných situací specializuje. Na časosběrném videu je vidět, co všechno a jak musí udělat, aby se letoun opět ocitl na kolech na ploše letiště.
Zdá se to nadsazené, ale letadlo je třeba nejprve de facto vykopat - zničené podvozky jsou zabořené metr v bahně. Na podepřený stroj je třeba namontovat nové podvozky a teprve pak ho ze nechtěného zákopu vytáhnout a po předem vybudované zpevěné cestě odtáhnout na ranvej a pak na plochu letiště.
Žel, oprava letounu se ukázala jako nereálná a proto byl stroj, jenž nesl jméno španělského spisovatele Miguela de Unamuna, rozřezán a použit na součástky.
Pokud vás zajímá, jak nehoda pravděpodobně proběhla, můžete se podívat na tuto animaci:
Animace nehody A340-642 spol. Iberia v Quitu. Zdroj: Quito Sietecuatro, YouTube
Jan Dvořák
Zdroj: Soar.aero, YouTube, Wikipedie
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »