7.5.2018
Flying Revue 3/2018 Nový Zéland aneb Země dlouhého bíléh oblaku je čarokrásná země dvou velkých ostrovů, dechberoucí přírody, krásných pláží, fjordů i divokých hor. A také země s leteckou tradicí. Její malou nevýhodou je vzdálenost – na to, abychom doletěli linkou tam, potřebujeme v dopravním letadle sedět nejméně 27 hodin a přibližně to samé nazpět.
Kritéria při rozhodování, v jaké zemi létat, obvykle zahrnují i to, jakým jazykem se tam mluví, jak moc je nebo není daná země civilizovaná, jaká je tam letecká infrastruktura, jak rozvinuté je všeobecné letectví i jak složité je půjčit si tam letadlo. Důležité je vzít v úvahu i co je potřeba k tomu, abychom tam mohli létat s naším pilotním průkazem. Nejlépe takovým kritériím z mé zkušenosti vyhovují země anglosaského světa a země britského Commonwealthu. Během expedic Flying Revue jsme už prověřili země jako Británie, Irsko, USA, Kanada, Jižní Afrika, Namibie, Botswana, Austrálie… a letos v únoru také Nový Zéland. Tahle čarovná země dvou velkých ostrovů, Severního a Jižního, vyhovuje všem kritériím velmi dobře.
Aby letecká sezóna 2018 byla co nejdelší, začali jsme první expedici připravovat už na únor. Variant moc nezůstalo – kvůli počasí je potřeba letět na jižní polokouli a tam z anglicky mluvících zemí zbývá už jen Nový Zéland. Po pár dnech se podařilo najít leteckou školu v Nelsonu, která přislíbila možnost půjčení stroje C 172. Validace evropského pilotního průkazu je na Novém Zélandu prý ale dost složitá, a tak jsme se s majitelem školy domluvili, že pokud poletím sám, mohu letět jako sólo žák. K tomu stačí jen platný medical. Tím se odbouralo hodně starostí. Pak bylo potřeba ještě získat elektronickou mapu Nového Zélandu – nejjednodušší to bylo pro aplikaci Sky Demon.
Oblet Severního ostrova, expedice Nový Zéland 2018
Nový Zéland je podstatně menší než třeba Austrálie nebo USA, a tak na pokrytí hlavních zajímavostí stačilo plánovat nějakých 5 až 6 letových dní a kolem 30 letových hodin. Z meteo statistik jsem pochopil, že problémem Nového Zélandu je nestálost počasí i v letním období. Rozhodl jsem se proto tuto leteckou expedici pojmout trochu jinak – neletět ji v jednom zátahu kolem obou ostrovů, ale využít centrální polohy výchozího letiště Nelson a naplánovat celkem 4 okruhy (2x 1 den a 2x 2 dny), vždy s návratem do Nelsonu. To v kombinaci s celkovou dobou pobytu 14 dní podstatně zvýšilo pravděpodobnost, že se podaří najít vhodné letové dny.
Téměř po celou dobu létání běžely pod letadlem tři kamery a z okna jsem zuřivě fotil. Takže kromě fotek u tohoto článku jsou na webu Flying Revue jako po každé expedici nové zajímavé videozáběry.
Text a foto: Jiří Pruša
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »