Zajímavé osudy letecké techniky v České republice

30.3.2020

V předchozím článku o zajímavých osudech letecké techniky v České republice jsem Vám představil dopravní letadla, předělaná na restaurace.

MIG-19PM s imatrikulací 1045, na betonových podstavcích památníku 5. stíhacího leteckého pluku v Líních u Plzně
MIG-19PM s imatrikulací 1045, na betonových podstavcích památníku 5. stíhacího leteckého pluku v Líních u Plzně

Nyní se pojďme podívat na část vojenské letecké techniky, která byla dříve hojně rozeseta třeba jako statické modely před základními školami po celém Československu. Postupně po revoluci byla sešrotována, předána do muzeí, nebo prodána do soukromých rukou.

MIG-19PM Líně

Při cestě po západních Čechách, Vám nesmí uniknout návštěva památníku 5. stíhacího leteckého pluku v Líních u Plzně. Je postavený před budovou mateřské školy, na křižovatce ulic Lidická a Dobřanská (gps 49.6920131N, 13.2613139E) ve zmiňované obci Líně. Z centra Plzně je to cca 12km, cesta Vám zabere zhruba 15 minut a z dálnice D5, sjezd 89, dokonce 3km. Vystavěn byl v roce 2007 jako památník, vyjádření úcty a díků všem pilotům, mechanikům a obsluze sloužící na nedalekém letišti Líně v  5. Stíhacím leteckém pluku (LKLN - https://www.flying-revue.cz/letiste-plzen-line-lkln). Letadlo je umístěno na třech betonových podstavcích, čímž vzniká možnost si MIG dokonale prohlédnout skoro ze všech stran.

 Letadlo je možné si prohlédnout ze všech stran
Letadlo je možné si prohlédnout ze všech stran

MIG-19PM byl dvoumotorový, jednomístný proudový stíhací letoun. Tento, s výrobním číslem 65211045, byl vyroben v roce 1960 v někdejším Sovětském svazu ve společnosti Mikojan-Gurevič (MiG). Předám do služby Československému letectvu byl 17.února 1961 pod označením 1045. Za svojí aktivní služby nalétal 753 hodin. Svůj poslední let a tím i poslední let MIG-19 na letišti Líně provedl 2.června 1972. Poté byl odstaven. Tento typ letadla MIG-19PM (NATO kód Farmer-E) mohl nést až 4 řízené protiletadlové rakety typu RS-2U.

             Zajímavý pohled na zadní část MIGu s dvojicí motorů
Zajímavý pohled na zadní část MIGu s dvojicí motorů

MIG-15bis Jilem

             MIG-15bisSB s imatrikulací 3935 v agrobazaru v obci Jilem má svá nejlepší léta za sebou
MIG-15bisSB s imatrikulací 3935 v agrobazaru v obci Jilem má svá nejlepší léta za sebou

Na cestě z Jindřichova Hradce (asi 25km) na Brno, po silnici I. třídy 23, leží obec Jilem, která je známá jako „ta“ obec s MIGem (gps 49.1750561N, 15.2642375E). Přesněji se jedná o obec s MIG-15bis, výrobního čísla 623935. Ten byl sestaven u nás v Československu v Aero Vodochody v roce 1956. Jeho první aktivní služba v roce 1957 byla pod označením 3935 u 2. Školního pluku v Čáslavi, poté na podzim 1957 relokován na základnu v Chrudimi k 22. stíhacímu leteckému pluku. Zajímavostí tohoto letounu je pozdější modernizace na shoz bomb, tedy byla nutná přestavba a přidání odhozového systému. Ta proběhla na konci 60. let a letoun dostal označení MIG-15bisSB. Podle dostupných záznamů bylo přestavěno pouze 70 kusů. Jedná se tedy o velice zajímavý kus. Poté sloužil s touto úpravou v Hradci Králové u 30. stíhacího a bombardovacího leteckého pluku a to až do roku 1983. Poté byl odstaven a převezen jako statický model před základní školu do Velké Losenice, zde prý byl až do porevolučních časů. Poté byl za začátku devadesátých let odkoupen do soukromých rukou a letoun putoval do obce Jilem. Nynější umístění je od roku 2008 v agrobazaru a slouží jako poutač, a je dobré dodat, že velice dobře.

              Když bude agrobazar otevřený, nechají Vás si letadlo prohlédnout podle libosti
Když bude agrobazar otevřený, nechají Vás si letadlo prohlédnout podle libosti

Nutno napsat, že stav letounu je velice žalostný. Podle informací majitele, je kompletně odstrojený kokpit a veškerá technika s motorem je také pryč. Tedy je to jen trup, který i tak čelil nájezdům nenechavců. Doporučuji si přečíst rozhovor s majitelem zde https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/osud-migu-15-ve-vesnici-jilem.A170721_2340128_jihlava-zpravy_mv 

               Detail na kokpit MIG-15bisSB
Detail na kokpit MIG-15bisSB

Zajímavý příběh se váže i k tomuto letounu, prý se jej snažili podvodníci prodat majiteli takřka pod rukama. Inzerát o prodeji se objevil na internetovém prodejním portále. Naštěstí byl pan majitel dotazován od známých, proč dochází k prodeji a tak se na podvod přišlo relativně brzo. Inzerát byl rychle stažen a o odvoz se prý nikdo nepokusil.

V dalším článku se podíváme na Z37 Čmelák s imatrikulací OK-CKN v Liberci nebo na letiště Planá u Českých Budějovic a jejich památník s MIG-23ML.

Tomáš Zach

Flying Revue > Články > Historie letectví > Zajímavé osudy letecké techniky v České republice
.

         Máme pro vás »

Nové číslo právě vyšlo!

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety:

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

PRODEJNÍ AKCE MĚSÍCE!

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.11.1783 se stalo...
21.11.1783
Pánové Pilatre de Rozier a François Laurent, markýz d'Arlandes, vykonali v Paříži první let nepřipoutaným horkovzdušným balónem. Let trval 25 minut.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »