Začátek léta 2020 v Čáslavi

23.7.2020

Odpoledne 25. června hostila AFB Čáslav nejen bývalé příslušníky vojenského létajícího personálu.

Symbolický tygří Delfín z počátku 'Tygřího tažení' v roce 1992
Symbolický tygří Delfín z počátku 'Tygřího tažení' v roce 1992

Tato akce měla hned tři důvody. Díky jarní epidemiologické situaci v naší republice, jako reakci na téměř celosvětový stav věcí, bylo z původního termínu přesunuto setkání „Tygrů“ a tak došlo ke zmíněné kumulaci důvodů. Hodnoceno zpětně, velmi zdařilé.

Prvním důvodem setkání a oslav bylo už patnácté výročí uvedení letounů Jas -39 Gripen do služby při ostraze vzdušného prostoru České republiky v rámci NATINADS  (NATO Integrated Air and Missile Defence System, což v překladu znamená -  integrovaný systém protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance). Nahradily vylepšené Mig - 21MFN, které sloužily od začlenění Letectva AČR do NATO do roku 2005 a byly určeny pro operace nad vlastním územím. S novými letouny byla působnost rozšířena na celý prostor taktického dosahu, s řízením činnosti z velitelských stanovišť v Německu. Předtím československé potažmo české stíhací  letectvo představovalo mohutnou bojovou sílu vyzbrojenou masově letouny Mig - 21, Mig - 23 a v krátké epizodě famózním Mig - 29.  Po rozdělení republiky a s ním spojenou radikální redukcí ozbrojených sil a zároveň po sledu několika leteckých nehod a katastrof, při nichž přišlo i o poslední letoun Mig 23UB, jako důsledku nesmyslného snížení náletu bojových pilotů pod mez únosnosti, to vypadalo na rezignaci na tuto výkonnou složku letectva.  Naštěstí převládl zdravý selský rozum. Vzhledem ke způsobu  využití a aktuálnímu vysokému hodinovému náletu na letoun v provozovaném období je tento soubor dat pro výrobce neocenitelným zdrojem informací potřebných ke stanovení mezních provozních hodnot před výměnou agregátů a předepsanými pracemi. Patnáctileté angažmá angažmá Gripenů u českého letectva velmi působivě vyhodnotil první velitel letky, Jaroslav Mika.

                                   Jaroslav Mika hodnotí patnáctileté angažmá JAS - 39 Gripen ve vzdušných silách AČR
Jaroslav Mika hodnotí patnáctileté angažmá JAS - 39 Gripen ve vzdušných silách AČR

Dalším důvodem bylo, po domluvené pauze, opět uspořádat setkání těch, kteří byli v letectvu nositeli tradice Tygřích letek. Tak, jak se během doby stávala nosným typem této tradice různá letecká technika od zakládajících Mig - 29 přes Mig - 23 po vrtulníky Mi - 24, to byla skutečně reprezentativní sešlost. S touto tradicí souvisí neodmyslitelně akt, který proběhl ve slavnostních prostorách letky. Toto stylové zázemí je věnováno vzpomínce na patrona, čestného velitele letky, pana generála Františka Cháberu. My starší, kteří ho ještě pamatujeme,  si rádi připomínáme setkání s ním a jeho dlouholetou životní partnerkou, paní Věrou Brožkovou. Byla to právě ona, kdo později hrál vždy nezastupitelnou roli při pasování pilotů do rytířského stavu. To probíhá vždy tehdy, kdy  piloti ve výcviku dosáhnou plné vycvičenosti (combat ready) pro  použití v systému NATINADS. Paní Věra při této události vždy byla jakousi nejvyšší autoritou, resp. dohlížitelem nad hodnotami rytířskosti. Dlužno dodat, že s neopakovatelným šarmem. Tentokrát, tedy poprvé, byl tímto úkolem pověřen pan Václav Vašek, osoba nade všemi vhodná, totiž také jako nesporná letecká autorita. Mezi přítomnými zazněla naděje, že tomu bude stejně dlouho jako v období „vlády“ paní Věry.  V tom případě by měl ve vínku žít ještě dalších 23 let v odpovídající síle. A to mu bezpochyby všichni přejeme.Klečící adepti na 'Rytíře tygří letky'. Před nimi autority ... pasující velitel letky Radek Matula  dohlížející ceremoniář Václav Vašek
Klečící adepti na 'Rytíře tygří letky'. Před nimi autority ... pasující velitel letky Radek Matula dohlížející ceremoniář Václav Vašek

Akt pasování
Akt pasování
 Stvrzení aktu červeným vínem
Stvrzení aktu červeným vínem

Posledním, ale pouze co do pořadí a pro sestavu letky velmi důležitým, důvodem setkání v Čáslavi byla oficiální změna na postu velitele taktické letky. Díky tomu doznalo změn i obsazení jiných postů. Pana Radoslava Matulu vystřídal pan Michal Daněk. My, kteří pamatujeme v letecké službě ještě i Michalova tatínka, pilota Mig - 21 Vladimíra, víme více. Třeba i to, jak se Michal dostal k létání, co pro něj toto řemeslo znamená a jakým odborným potenciálem disponuje. Nezbývá nám než popřát ať se daří.  Ukončení třicetiletého působení u nadzvukového letectva oznámil odcházející velitel letky, Radek Matula a předal manželce velkou kytici růží za to, že mu dokázala po celou dobu představovat spolehlivého parťáka. Tento velmi emotivní okamžik vyvolal ohlas u všech přítomných a byl také předělem mezi oficiální, obřadnou částí setkání a tou volnou, neoficiální. Také jemu všichni popřáli úspěch v dalším konání. 

Končící velitel letky Radek Matula
Končící velitel letky Radek Matula
 Odcházející velitel letky Radek Matula děkuje manželce za to, že to s ním vydržela. Za ním nový velitel letky Michal Daněk, bývalý display pilot Gripenu
Odcházející velitel letky Radek Matula děkuje manželce za to, že to s ním vydržela. Za ním nový velitel letky Michal Daněk, bývalý display pilot Gripenu

Po této oficiální části se postupně vytvořily hloučky diskutujících a konzumujících občerstvení. Různě se měnilo jejich obsazení a téma hovoru tak, aby všichni věděli všechno o všem a o všech. To by byl ideální stav. Před tím sice sešlost začali opouštět ti, co přijeli pouze na odpoledne, ale tvrdé jádro setrvalo v hovoru až do doby, kdy bylo třeba prostory letky opustit a přesunout se do města k odpočinku, tedy zhruba do půlnoci. 

Naprosto jisté je pouze jedno, k ideálu chybí ještě hodně, nikdy nebudeme vědět všechno a tak se určitě účastníme i příště.

Za  pětičlennou delegaci zapsaného spolku Letci-Žatec, ve složení Václav Vašek, Igor Smékal, Vladimír Basák, Jiří Mach sepsal Jaromír Rychtařík.

 

Fota ... Jaromír Rychtařík

Flying Revue > Články > Vojenské letectví > Začátek léta 2020 v Čáslavi
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 24.11.1939 se stalo...
24.11.1939
Spojením leteckých společností Imperial Airways a původní British Airways Ltd. vznikla letecká společnost BOAC (British Overseas Airways Corporation).
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »