Z odbavení nemusíte být nervózní. Jen je třeba vědět, jak si ho usnadnit

8.11.2017

Chytré létání 15   Koupí letenky vaše cesta začíná a odbavením na let pokračuje. Proč se vlastně musíte odbavovat a co se při odbavování děje? Odbavení z pohledu cestujícího znamená, že po ověření potvrzení, že si koupil letenku, obdrží palubní vstupenku (boarding pass). Tu předloží nejdříve ke kontrole společně se svým cestovním dokladem u pasové kontroly a/nebo při nástupu do letadla. 

Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek. Zoom gallery
Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek.

 

Jak na to

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Abyste vše mohli udělat tak, jak je třeba, musíte se ale nejdříve dostavit ve správný den a čas na správné letiště do správného terminálu a ke správnému odbavovacímu místu. Na letištích, která neznáte, to může být docela složité. Nejdříve se proto ujistěte o datu i čase odletu uvedeném v letence. Tam také najdete jméno letiště, což je velmi důležité zejména ve městech jako například Londýn, kde funguje pět velkých letišť (Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton, City), z nichž čtyři nabízejí v současnosti přímá spojení do Prahy.

Mohlo by vás zajímat
”Flying

Podívejte se do našeho katalogu leteckých dopravců. Vše podstatné o jednotlivých společnostech najdete zde.

Jakmile si budete jistí letištěm, měli byste z letenky vyčíst i terminál. Většina letišť má totiž několik terminálů, kde se provádí odbavení cestujících a zavazadel, celní, pasová a bezpečnostní kontrola i nástup do letadel. Letecké společnosti využívají dlouhodobě stále stejný terminál, a vy si prostě zjistíte, který terminál vaše společnost používá. Terminály bývají značené číslicemi nebo písmeny. V Praze je to trošku složitější, protože tady jsou terminály Sever I a II a terminál Jih, který je někdy také označován jako terminál III. Terminál Sever I je používán pro lety do zemí mimo schengenský prostor, lety do zemí uvnitř schengenského prostoru využívají terminál II. Terminál Jih (III) pak slouží vládním a soukromým letům a letům některých cestovních kanceláří. Pochopit, kam jet, při prvním příjezdu autem z města k letišti, není pro neznalé vždy jednoduché. 

Když už znáte datum, čas, letiště a terminál, musíte zvážit, v kolik hodin a jak na letiště vyrazit. Nejlépe s někým místním proberte nejrychlejší způsob přepravy na letiště a zjistěte si, kolik času budete potřebovat. K minimálnímu času si v neznámém městě připočtěte ještě alespoň půl hodiny a na letiště vyjeďte tak, abyste tam byli přibližně dvě hodiny před odletem. Budete tak mít dostatečnou rezervu i v případě neočekávaných problémů. Možná se vám tyto rady zdají jako přehnaně opatrné, ale na letištích jako Heathrow, Charles de Gaulle, Frankfurt nebo Istanbul budete za trochu času navíc vděční. Velmi lehce vám jej totiž spolknou dlouhé fronty na odbavení, pasové kontroly nebo bezpečnostní prohlídky a nekonečné vzdálenosti, které musíte ujít nebo ujet autobusem k místu nástupu do vašeho letadla. 

Výstava Báječný svět létání
”fr_int”

Unikátní výstavu leteckých fotografií Báječný svět létání 2017 pro vás chystáme na prosinec do pražského Karolina.

Uvidíte zde 120 velkoformátových leteckých fotografií z USA, Aljašky, Karibiku, Afriky, Austrálie a známé i neznámé Evropy pořízených během expedic Flying Revue.

Navštívit můžete také besedy s populárními českými akrobatickými piloty Martinem Šonkou a Petrem Kopfsteinem či jediným českým pilotem letounu Concorde Luborem Obendraufem nebo s prvním českým účastníkem nejuznávanějšího světového závodu balónů Gordon Bennett Cup Janem Smrčkou.
Lákadlem bude určitě i vystavené trojsedadlo z legendárního Tu-154M OK-BYZ, které přivezlo v roce 1998 do Prahy z Nagana zlaté české hokejisty. Oživte si dotek báječné historie našeho letectví i hokeje.
Poslechnout si budete moci nahrávky komunikace pilotů s řízením letového provozu, podívat se na filmy z expedic i se vyfotografovat u balónového koše apod.

Těšíme se na setkání s vámi mezi 1. a 15. 12. 2017 ve výstavní síni Křížová chodba pražského Karolina
Web: Báječný svět létání 2017

Poté, co se dostanete ve správný čas do správného terminálu, měl by váš první pohled směřovat k tabuli nebo obrazovce ukazující jednotlivé lety, časy odletu, leteckou společnost a také čísla odbavovacích přepážek. Ať se na letišti budete klasicky odbavovat, nebo budete jen odevzdávat k přepravě svůj kufr, musíte najít správnou přepážku. Pak už jen předložíte letenku (dnes už ale obvykle jen rezervační kód nebo nic) a pas nebo občanský průkaz. Odbavovací přepážky jsou obvykle rozděleny podle cestovní třídy na byznys a ekonomickou třídu, a vy si tudíž musíte vybrat tu správnou. 

Klasické odbavení cestujících, kdy je pro každý let otevřeno několik přepážek, u nichž na cestující čekají odbavovací pracovníci, je pro letecké společnosti dost drahá alternativa. Je logické, že hledají cesty, jak náklady snižovat a zároveň kvalitu svých služeb udržet nebo zvýšit. Současný rozvoj informačních technologií jim dává velké možnosti a vy se můžete dnes setkat i s několika možnostmi odbavení najednou, které se liší podle letišť i leteckých společností.  

Odbavení

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Odbavení online Internetové odbavení je dnes nejrychleji se rozšiřující alternativou, která umožňuje odbavit se z pohodlí domova nebo kanceláře. Obvykle to musíte udělat nejdříve 24 hodin a nejpozději 1 hodinu před odletem. Některé nízkonákladové společnosti však umožňují se internetově odbavit i v jiných časových rozpětích – například Ryanair nabízí v současnosti až 15 dní předem, avšak minimum má 4 hodiny před odletem. Pokud jste si nevybrali místa na lince klasického dopravce již při koupi letenky, máte možnost si je vybrat nyní. Jinak se vám může stát, že když cestujete ve skupině nebo s rodinou, ale nemáte rezervovaná místa, budete muset sedět každý jinde. U nízkonákladových společností si rezervaci místa nebo přednostní odbavení můžete často koupit. 

Vše o letecké dopravě
”Flying

Letadla, dopravci, rádce cestujícího aneb Vše co vás zajímá o létání, najdete v naší sekci Letecká doprava.

Přes internet se můžete odbavit, i když odbavujete i zavazadla. Na letišti je ale pak musíte odevzdat u přepážky, která je obvykle označena jako „Drop off baggage“. K odevzdání zavazadla potřebujete mít vždy u sebe vytištěnou palubní vstupenku (boarding pass). Na přepážce Drop off odevzdáte svoje odbavené zavazadlo a dostanete zavazadlový lístek. Internetové odbavení vám umožní, abyste se odbavili včetně vybrání sedačky v klidu svého domova a vyhnuli se zbytečným frontám na letišti. Jen v případech, kdy máte zavazadla k odbavení, musíte najít onu Drop off přepážku. Internetové odbavení je nejefektivnější formou odbavení i pro letecké společnosti, protože nepotřebují tolik odbavovacích přepážek ani pracovníků. Některé nízkonákladové společnosti už za klasické odbavení vybírají poplatek a společnost Ryanair už ani jiné odbavení bez velkého poplatku nepřipouští. 

Internetové odbavení vyžaduje přístup k tiskárně, na které si můžete vytisknout palubní vstupenku. Vytištění palubní vstupenky obvykle není problém, když odlétáte ze svého domovského města, avšak nemusíte mít možnost si ji vytisknout při návratu, kdy třeba nemáte přístup k tiskárně. Postupně se proto hledají řešení, která potřebu tiskárny odstraní. Internetové odbavení není obvykle nabízeno u cest s přestupem nebo do všech destinací. Letecké společnosti mívají na svých webových stránkách uváděny destinace ve své síti, do kterých se přes internet můžete odbavit. 

Jak chytře létat?
”Flying

Přečtěte si také další díly seriálu Chytré létání.
Dočtete se v nich například o tom, jak vůbec funguje letecká linka nebo systém řízení letového provozu či jak je možné, že letadlo vlastně vůbec dokáže vzletět.

Klasické odbavení  Odbavení u přepážek na letišti se bude jistě i nadále používat, přestože se počet klasicky odbavených cestujících snižuje. Klasické odbavení určitě znáte, prostě se dostavíte ke správné přepážce se svou letenkou, rezervačním kódem nebo alespoň osobní identifikací a se svými zavazadly. Mladý muž či žena u odbavovací přepážky se vás chvíli na něco ptá, dívá se do obrazovky odbavovacího systému, poté vám připevní zavazadlový lístek na kufr, dá vám palubní vstupenku a ústřižek zavazadlového lístku a jste odbaveni. Mimo letenku vám také zkontroluje cestovní doklady. Pro některé komplikovanější cesty (například destinace mimo EU nebo cesty s přestupem) zůstane klasické odbavení zřejmě jedinou možností. Jedině tak může letecká společnost zajistit, že cestující má všechny doklady opravdu v pořádku, že nemá v zavazadlech nic, co by mít neměl. Jedná se hlavně o cesty do USA a do zemí s vízovou povinností. 

Odbavení přes mobilní telefon je jedním z nejnovějších technologických výkřiků v odbavovacích službách. Cestující, kteří vlastní mobilní telefony s internetovým prohlížečem, mohou vstoupit na stránky své letecké společnosti, vyplnit internetový formulář a odbavit se na svůj let včetně vybrání sedačky. Na svůj displej pak obdrží čárový kód, kterým se prokazují a identifikují pro nástup do letadla. Dostupnost odbavení přes mobilní telefon na letišti vašeho odletu a pro vámi zvolenou leteckou společnost si musíte prověřit na stránkách letiště nebo vaší letecké společnosti.

Samoobslužné odbavení – klasické letecké společnosti umožňují na mnoha letištích také odbavení u speciálních odbavovacích kiosků. Pro identifikaci do nich musíte vložit buď kartu věrnostního programu vaší společnosti, nebo kreditní kartu, kterou jste cestu zaplatili. Systém s vámi pak komunikuje přes displej a odbaví vás na váš let včetně vybrání míst podle vašich preferencí. V případě, že máte zavazadla k odbavení, můžete je předat k přepravě u přepážky „Drop off“. Samoobslužné odbavení u speciálního kiosku nevyžaduje přístup k tiskárně. Řada společností i letišť samoobslužné odbavení intenzivně podporuje a rozšiřuje. 

Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek. Zoom gallery
Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek.

Telefonické odbavení – ještě před pár lety se jednalo o revoluční možnost jak se odbavit ještě před příjezdem na letiště. S příchodem internetového a samoobslužného odbavení však atraktivita telefonního odbavení mizí. Pokud by vám telefonní odbavení vyhovovalo, musíte si zjistit, zda jej vaše společnost nabízí. U nízkonákladových společností je prakticky jisté, že tuto možnost nenabízejí, a také u klasických společností už se telefonní odbavení stává spíše výjimkou. Telefonní odbavení probíhá tak, že ze svého telefonu předáte odbavovacímu agentovi identifikační informace o sobě a své cestě. Když pak přijedete na letiště, už na vás čeká palubní vstupenka na speciální přepážce. 

Jako službu svým zákazníkům nabízejí odbavení cestujících také některé větší hotely. Pokud tedy takovou službu váš hotel v místě odletu nabídne, je příjemné ji využít, protože cestou na letiště, ani na samotném letišti se pak už nemusíte starat ani o zavazadla, ani o odbavení. 

Jak na letišti nezabloudit

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Jakmile už palubní vstupenku máte a odevzdali jste odbavená zavazadla, musíte se ještě dostat ke správnému nástupnímu můstku (gate). Ještě než se na cestu do gate vydáte, zkontrolujte si, že máte tolik potvrzení o odbavených zavazadlech, kolik jste jich předali. Také se podívejte, že na potvrzeních je vidět, že jsou skutečně odbavená až do vaší cílové destinace. Kdyby se odbavovací agent spletl a dal na vaše zavazadlo nějaký jiný cíl, tak tam vaše zavazadlo prostě odletí. 

Série a seriály
”fr_int”

Navštivte i ostatní seriály Flying Revue. Povídání s českými leteckými legendami, Pilotní tipy, Chytré létání a další.

Terminály mívají více tzv. prstů, což znamená částí vybíhajících do letištní plochy, kde jsou přistavená letadla. Je potřeba, abyste si zjistili, do kterého prstu (části) terminálu a nástupního můstku máte jít. To si můžete přečíst na palubní vstupence, ale vždy je dobré aktuální situaci prověřit na obrazovce nebo displeji v terminálu, protože nástupní místa se mohou změnit. Když za sebou máte bezpečnostní kontrolu (záleží na uspořádání letiště/terminálu), tak jestli vám ještě zbylo trochu času, můžete se klidně oddávat kulinárním či jiným radostem dle svého výběru a možností vašeho letiště. Je ale dobré vědět, jak daleko vaše nástupní místo je. Jestliže je bezpečnostní kontrola umístěna až těsně před nástupním prostorem, projděte kontrolou co nejdříve, abyste se jí po vyhlášení nástupu do letadla již nemuseli zabývat. 

Na letišti JFK v New Yorku jsem kvůli svému blaženému pocitu, že jsem již odbavený a bezpečnostně prověřený téměř minul svůj odlet. Klidně jsem si četl a věřil, že jsem od nástupního můstku pro můj let jen asi pět minut chůze. Ve skutečnosti jsem potřeboval minut dvacet a udýchaně jsem pak nastupoval úplně poslední. 

Pár poznámek k zavazadlům

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Využívání příručních (kabinových), neodbavených zavazadel má pár háčků. U těchto zavazadel jsou totiž velmi striktně omezeny jejich počet, váha a rozměry. Obvykle tedy můžete mít jen jedno příruční zavazadlo, jehož váha nesmí překročit v závislosti na letecké společnosti 5–8 kg a součet rozměrů (výška, šířka, hloubka) nesmí přesáhnout stanovenou hodnotu.

Zavazadlo musí být také schopno projít měřícím rámem. Je někdy legrační pozorovat, jak se cestující pod přísným zrakem odbavovacího agenta snaží dostat své objemné příruční zavazadlo do rámu podstatně menšího, jen aby jej pronesli na palubu letadla. Pro zjištění přesných rozměrů a váhy tolerované vaší společností se buď podívejte na její webové stránky, nebo se zeptejte v cestovní agentuře, kde jste letenku zakoupili. 

Hlavně klidně Nejen při odbavení, ale stále častěji i při nástupu do letadla jsou rozměry kabinových zavazadel ještě znovu prověřovány zraky pracovníků letecké společnosti. Při internetovém nebo samoobslužném odbavení byste mohli mít pocit, že si na palubu pronesete kabinové zavazadlo v takové velikosti, jakou si sami povolíte. Když jste zachyceni a máte jiný názor než člověk, který vás odbavuje nebo kontroluje, tak můžete samozřejmě zkusit své štěstí a přemlouvat jej či vysvětlovat důvod svého počínání. Vždycky se ale zdržte hádání. V té chvíli jste plně v rukách onoho člověka a záleží pouze na něm, zda vaše zavazadlo pustí, nebo zda vám přikáže ho odbavit, zaplatit za nadváhu nebo snížit jeho váhu. Agresivním chováním či vyhrožováním čímkoliv si svou pozici jen zásadně zhoršíte a budete nakonec muset stejně ustoupit. 

Někteří cestující se odbaví jen s jedním zavazadlem a další jim pak předá jejich kamarád nebo příbuzný po odbavení. Letecké společnosti už však většinou přišly i na tento trik, a tak povolená zavazadla označují visačkou. Na palubu letadla pak pustí jen zavazadla označená. K ošálení leteckých společností pak už opravdu zdatným a odhodlaným cestovatelům může pomoci snad jen využití igelitových tašek bezcelního prodeje, které jsou tolerovány navíc. 

U odbavených zavazadel musíte myslet na jejich celkový počet, celkovou váhu i váhu jednotlivých zavazadel. Letecké společnosti ve snaze zvyšovat tržby a snižovat náklady považují právě zavazadla za velký zdroj dodatečných příjmů, protože když už jste si koupili letenku a jste na letišti, určitě chcete odletět a nezadrží vás ani poplatek za zavazadla nebo za jejich nadváhu. Dnes například všechny hlavní letecké společnosti v USA vybírají poplatek za každé odbavené zavazadlo. Jednotlivá zavazadla však nesmějí být těžší než 25 kg. Pokud váhu přesáhnou, platíte příplatek nebo spíše pokutu, i když jste v rámci celkového váhového limitu. Je to prezentováno jako ochrana zdraví nakládajícího personálu. Stejnou, avšak ještě agresivnější cestou se vydává většina nízkonákladových společností. Některé zastrašující příklady si můžete přečíst v kapitole o přepravních podmínkách. 

S kufrem nebo bez? Dříve jsem míval jasno – žádná odbavená zavazadla, zvláště při cestách s přestupem – zrychloval jsem tak svůj průchod letištěm a neriskoval ztrátu zavazadla. Dnes už tak jasno nemám. Když si do příručního zavazadla nemůžu vzít ani holicí pěnu a nejsem si jist, zda si ji třeba v Bombaji budu moci koupit, raději zavazadlo odbavím. Abych tolik netrpěl, osladím si své rozhodnutí myšlenkou, že se s ničím nebudu muset tahat po letišti ani při přestupu. Jen musím doufat, že zavazadlo stihne hodinové přesedání ve Frankfurtu, že mi jej nikdo nikde nepoškodí, nevykrade a že se neztratí. 

Na cestách si často kupujete věci pro svou pozdější potřebu, i různé dárky. Je dobré se při nákupech nenechávat pouze unášet tím, co se vám líbí nebo čím uděláte největší radost, ale věnovat pozornost problému, jak svůj nákup dopravíte domů. Není například vůbec vhodné kupovat láhve vína či jiných nápojů, protože vám je prostě na letišti zabaví. Když je dáte do odbaveného kufru, pravděpodobně se rozbijí a zničí zbytek věcí v zavazadle. Musíte samozřejmě také myslet na celkovou váhu, opatrně tedy s nákupem knih, bot a jiných těžších věcí, které se mohou kvůli nadváhovým poplatkům velmi prodražit. 

Systém přepravy zavazadel je velmi sofistikovaný. Někdy se ale, zejména při transferech odbavených zavazadel při přesedání z jedné linky na druhou, některé zavazadlo omylem dostane na špatné letadlo. Vy se jej pak logicky při příletu nedočkáte, musíte jít k přepážce ztracených zavazadel (lost luggage) a tam vyplnit formulář, kdy si složitě vzpomínáte, jak přesně váš kufr vlastně vypadal, jakou měl barvu a co v něm bylo. Obvykle se pak najde během 24 hodin někde na druhém konci Evropy nebo světa. Slušná letecká společnost vám jej přiveze domů nebo do hotelu. Méně slušná vás pak žene zpět na letiště k jeho vyzvednutí. Čekat můžete někdy ale také déle. 

Při jedné cestě se společností Alitalia přes Milano do Tirany, kam jsme letěli na jednání a prezentaci k otevření nové pobočky naší firmy, dorazily kufry za tři dny, až když bylo po všem. Jen jsme je znovu dali do letadla a letěli zpět. Shánět v Tiraně společenské oblečení či holicí potřeby nebylo před pár lety jednoduché, a tak nám to způsobilo opravdu hodně starostí. Problémy v takových případech nevyřeší ani slíbená drobná finanční kompenzace nebo erární kartáček na zuby, který můžete od společnosti dostat jako první pomoc. 

Zatoulané zavazadlo Dalším relativně častým úkazem je, že se nedočkáte svého kufru, ale na pásu zůstane jiný, obvykle podobný vašemu. Někdo si prostě kufr spletl, omylem si vzal váš a ten jeho tam zůstal. Dobré je se podívat, jestli na kufru není vizitka i s mobilním číslem majitele. Pak se věc samozřejmě dá řešit poměrně pružně. Pokud mobilní číslo nenajdete, je potřeba vaší letecké společnosti nahlásit, co se stalo, a nechat dořešení na ní. V těchto situacích musíte čekat obvykle také kolem 24 hodin, než své zavazadlo dostanete zpět.

S cizím kufrem přes celnici? Nidy! Člověk s vaším kufrem musí nejdříve dojet domů nebo do hotelu, kde kufr otevře a zjistí, že není jeho. Pak se snaží dovolat na leteckou společnost, zajistit odvoz vašeho zavazadla zpět na letiště a získat svoje vlastní zavazadlo. Vy z letiště jeho zavazadlo ale určitě neodnášejte. Nevíte, co v něm je a zda zavazadlo bylo opravdu zapomenuto náhodou. Zavazadlo nemusí totiž jen vybouchnout, ale mohou v něm být věci, které by se nemusely líbit případné celní kontrole, a vy byste se tak mohli dostat do zásadního problému. Například většina zahraničních vězňů v Thajsku tvrdí, že o drogách ve svém zavazadle nevěděli. Jak to bylo ve skutečnosti, nevím, ale přes celnici bych s cizím zavazadlem vědomě nešel. Zejména v Bangkoku navíc doporučuji si prověřit, že zavazadlo, se kterým procházíte celnicí při příletu i odletu, je opravdu vaše a že do něj nikdo nic nevložil! 

V naší době, kdy jsou kufry vyráběny strojově ve velkých sériích, je záměna standardního černého kufru velmi jednoduchá. Záměnám nejlépe předejdete viditelným označením svého zavazadla. Například pevným uvázáním barevného šátku na držadlo kufru nebo barevnou šmouhou či jinak. Při čekání u zavazadlového pásu pak nejenže své zavazadlo najdete rychleji a spolehlivěji, ale také všichni ostatní cestující s podobnými zavazadly uvidí, že se nejedná o zavazadlo jejich. Je také menší pravděpodobnost, že jej někdo nepovolaný odnese z letištního karuselu. Byl by s ním příliš nápadný. 

Samozřejmě nemusíte cestovat zrovna s kufrem. Jestli máte baťoh nebo větší tašku s popruhy, je dobré je dát do igelitového pytle a zavázat. Zavazadla projíždějí složitým systémem pásových, válečkových a jiných dopravníků, do nichž se vyčnívající popruh může jednoduše zachytit a buď způsobit zácpu, nebo z dopravníku prostě spadnout a nedostat se s vámi do letadla. Velmi dobře proti poškození zavazadla nebo vlajícím popruhům pomůže zabalení do igelitové fólie nabízené dnes na většině letišť. Nemůžete jej však dnes bohužel využít například v USA, kde vnitřek všech zavazadel musí být přístupný bezpečnostním agentům. Ti mohou utrhnout zámek nebo rozříznout fólii ve všech případech, kdy je jim některé zavazadlo podezřelé. 

Někteří cestující si své zavazadlo před odbavením vyfotí do svého mobilu nebo na digitální kameru. V případě, že se zatoulá, je pak mnohem jednodušší vyplňovat reklamační formuláře. Je zajímavé, že při detailním vyptávání někdy nejste schopní zavazadlo přesně popsat. Věřím však, že jste schopnější než já, protože já jsem před dvěma roky odnesl z letiště v Praze černý kufr a teprve doma jsem podle mně neznámého obsahu zjistil, že není můj. Když jsem pak záměnu dořešil s pracovníky ČSA a dojel na letiště si cizí kufr vyměnit za svůj, zjistil jsem, že můj kufr měl sice úplně stejný tvar a značku, ale byl zářivě červený. To, že jsem jej koupil teprve před odjezdem, byla sice polehčující okolnost, ale styděl jsem se dost. Bylo složité sobě i jiným vysvětlit, jak je možné, že jsem se spletl. Nyní mohu svou příhodou alespoň někoho pobavit. 

Když se na letišti ukáže, že vaše zavazadla jsou těžší, než vaše společnost dovoluje, máte několik možností. Nejdříve si prověřte, zda nemůžete něco z odbaveného zavazadla přemístit do svého zavazadla příručního. Pokud je však i příruční zavazadlo na váhovém limitu, musíte zvážit, zda všechny věci opravdu potřebujete. Když vás někdo vyprovází, můžete mu klidně dát některou z knížek z kufru, nebo něco jiného. Jestli s vámi ale nikdo není nebo se prostě s ničím rozloučit nemůžete, pak máte ještě dvě možnosti – snažit se okouzlit dámu nebo pána, který vás odbavuje, aby zavazadla pustil, nebo prostě zaplatit. Využívání osobního šarmu je ale stále těžší, protože totéž zkouší více lidí, a tak už to moc nefunguje. Letecké společnosti jsou k nadváze zavazadel méně a méně tolerantní, protože v ní vidí poměrně dobrý zdroj dodatečných tržeb. Takže může zbýt jen ta nejméně příjemná varianta, a tou je zaplatit. Velmi doporučuji prostudovat si přepravní podmínky vaší společnosti, ještě než si zabalíte. Některé poplatky (viz např. Ryanair) za nadváhu jsou naprosto neuvěřitelné. 

A ještě jednou v kostce

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpg

Pro shrnutí – při rozhodování o zavazadlech můžete vzít v úvahu také následující poznámky:

Odbavená zavazadla    

  • Nevýhody – cenné věci se mohou ztratit nebo být ukradeny, celková váha je omezená, váha jednotlivých zavazadel je omezená, počet zavazadel bývá omezený, poplatky za celkovou nadváhu jsou někdy velmi vysoké, poplatky za vyšší váhu jednotlivých zavazadel, možnost zpoždění zavazadel zejména při přestupech, delší transferový čas než cestující, mizící možnost zabezpečení zavazadel, možnost jejich ztráty nebo zatoulání, možnost rozbití nebo poškození zavazadel či jejich obsahu nešetrným zacházením.
  • Výhody – nemusíte se o ně po odbavení až do místa příletu starat, jejich obsah je mnohem méně omezen než u příručních zavazadel, můžete do nich uložit více věcí než do příručního zavazadla.

Neodbavená zavazadla

  • Nevýhody – zákaz přepravy řady věcí včetně některých hygienických pomůcek a nápojů, striktní omezení váhy, počtu a rozměrů, nemožnost nadváhu příručních zavazadel doplatit či jinak zvýšit, omezené prostory pro jejich přepravu v kabině.
  • Výhody – jsou pod naším stálým dohledem, není nutno na ně při příletu čekat, máme jejich obsah k dispozici během letu, a pokud s nimi sami zacházíte šetrně, nehrozí nebezpečí jejich poškození.

Odbavení

  • Frontám na odbavení se dnes můžete většinou vyhnout internetovým odbavením.
  • Zjistěte si možné způsoby odbavení na vaši společnost z letiště odletu a zvolte ten, který je pro vás nejvhodnější.
  • Při balení zavazadel myslete na zakázané, rozbitné, nezbytné, cenné a další zvláštní věci.
  • Zavazadla co nejlépe označte a z letiště odcházejte pokud možno s těmi svými.
  • S pracovníky odbavení na letišti se nikdy nehádejte.

 

-fr- 

Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek. 
  

logo_fr_transp.jpg

zahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016.jpgb752_titulní_icelandair.jpgzahlavi_fcb_letecka_doprava_12022016_2.jpg

Flying Revue > Pro cestující > Chytré létání > Z odbavení nemusíte být nervózní. Jen je třeba vědět, jak si ho usnadnit
Loading...

Chytré létání

Stránkování

<1 2 3
 
 
  • Z odbavení nemusíte být nervózní. Jen je třeba vědět, jak si ho usnadnit
    Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek.
    Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek.
Loading...

Chytré létání

Stránkování

<1 2 3
 
 
  • Z odbavení nemusíte být nervózní. Jen je třeba vědět, jak si ho usnadnit
    Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek.
    Originální ilustrace pro knihu Chytré létání namaloval Vladimír Jiránek.
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 26.12.1948 se stalo...
26.12.1948
I. V. Fedorov se stal prvním sovětským pilotem, který překonal zvukovou bariéru. Učinil tak ve střemhlavém letu s proudovou La-176.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »