26.3.2018
První přímé spojení Austrálie - Evropa První přímý let mezi Austrálií a Evropou provedla o víkendu posádka společnosti Qantas a zahájila tak provoz na pravidelné lince Perth-Londýn.
Speciálně upravený Boeing 787-9 Dreamliner dopravil na lince QF9 na londýnské letiště Heathrow něco přes 200 cestujících za 17 hodin a 8 minut. Jedná se o v současnosti světově druhou nejdelší pravidelnou linku. Nejdelší vede z novozélandského Aucklandu do katarského Dauhá a provozují ji Qatar Airways.
14 498 km dlouhý let přistál v Londýně v 5.03 hodin ráno místního času. Dreamliner registrace VH-ZNA a výrobním číslem 39038, délce 63 m a rozpětí 60,1 m je zcela nový stroj - poprvé vzlétl 28. září 2017. Pohání ho dva motory GEnx-1B o tahu 330kN, pro let do Londýna do jeho nádrží mechanici v Perthu natankovali 110 tisíc litrů paliva. VH-ZNA je v Qantas známý pod přezdívkou Emily - jeho výrazné zbarvení je totiž dílem australské umělkyně Emily Kame Kngwarreye.
Součástí šestnáctičlenné posádky jsou dvě dvojice pilotů, které se při řízení střídají. Trasa, kudy let aktuálně vede, nemusí být vždy stejná. Qantas analyzoval meteorologické podmínky na trase za posledních deset let a vytipoval podle nich několik nejpříhodnějších variant trasy. Jedna z nich vede i nad Českem.
Prohlédněte si animaci letu Perth - Londýn na FR24.com.
Dopravce interiér letadla přizpůsobil dlouhému letu - namísto maximálních 290 míst nakonfiguroval letoun jen na 236 sedadel. "Tohle je to nejpohodlnější letadlo, které kdy Qantas vypravil na nebe," řekl Qantas CEO Joyce. Ve spolupráci s Boeingem a sydneyskou univerzitou dopravce snížil hluk v kabině, zvětšil prostor mezi sedadly, dopad turbulencí na cestující by měl být podle Joyce rovněž příznivější. Upraveno bylo i menu. Joyce tvrdí, že všechna uvedená opatření by měla přispět k lepšímu zvládnutí jet legu (pásmová nemoc).
O rodině letadel B787 Dreamliner čtěte zde.
Linka QF9 začíná v Melbourne a po mezipřistání v Perthu letí už přímo do Londýna. Perth Airport (PER, YPPH) přizpůsobil provoz na letišti tak, aby na let do Londýna mohli přiletět i cestující z východu Austrálie. Letiště také otevřelo nový tranzitní prostor Perth International Transit Lounge. Šéf Qantasu velmi kvitoval spolupráci s letištěm i vládou západní Austrálie. "Bez jejich pomoci bychom tuto linku nemohli provozovat," myslí si.
Qantas nabízí zpáteční letenku za 1300 australských dolarů, což je o 300 dolarů méně, než v Austrálii činí průměrná týdenní mzda. Perthuchtiví cestovatelé z Česka mohou zpáteční letenku z Londýna do Perthu pořídit za ceny od 26,5 tisíce korun (kiwi.com). Z Prahy mohou do Perthu letět například s Qatar Airways s přestupem v Dauhá za ceny kolem 25 tisíc korun (cesta trvá 19:15h), s Emirates přes Dubaj (29 000 Kč, 19:40h) nebo kombinovaně s Fly Dubai a Emirates (od 43 000 Kč, 21h) či s Fly Dubai a Qantas od 28 tisíc Kč, 19:40h) - ve dvou posledních případech rovněž vždy s přestupem v Dubaji.
Zákazníci společnosti Qantas si nyní mohou vybrat tři varianty letů mezi Austrálií a Londýnem - k dispozici mají novinkový přímý let Perth-Londýn (B737-9 Dreamliner), let s mezipřistáním v Singapuru Sydney-Singapur-Londýn Airbusem A380 a ve spolupráci s Emirates let přes Dubaj (kombinace A380 a B777).
První linka Kangaroo Route z Austrálie do Londýna byla zprovozněna v roce 1947 (výchozím bodem bylo Sydney), na trase bylo sedm plánovaných mezipřistání a let trval čtyři dny. "Původní Kangaroo Route z Austrálie do Londýna letěla čtyři dny. My to dokážeme v jediném skoku," komentuje Alan Joyce.
Jan Dvořák
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »