5.11.2019
Flying Revue 6/2019 Yellowstonský národní park skýtá pro sportovního pilota úžasné letecké pohledy, ale také nejednu zapeklitost. Náš spolupracovník Garrett Fisher má s létáním nad touto divukrásnou divočinou zážitků celou řadu.
Pokud jde o oblast vhodnou pro létání, je Národní park Yellowstone spíše tak trochu černou dírou. Na ploše o něco větší než 11 procent rozlohy České republiky najdete jen divokou přírodu. Dvě cesty, žádná města a mimo sezónu jen pár rangerů, kteří zde žijí celoročně. Toť vše.
Park sám o sobě je propojen ještě s dalším koridorem divoké přírody, takže výsledná plocha, ve které se nachází divočina téměř nedotčená lidskou rukou, je téměř dvojnásobná. Mají zde domov medvědi černí, medvědi stříbrní (grizzly), vlci, pumy, bizoni, jeleni, vidlorozi a celá řada dalších velkých či nebezpečných zvířecích druhů.
Na okraji národního parku najdeme čtyři letiště, položená do všech čtyř zeměpisných směrů od středu parku. Žádné z nich však zdaleka neleží přímo na hranici parku a mezi nimi a parkem leží vždy buď vysoké hory, nebo nehostinná poušť.
» Co dalšího si přečtete v šestém čísle Flying Revue ročníku 2019.
Žil jsem v té době ve Wyomingu, v malém městě s osmi sty obyvateli zvaném Alpine. Všude kolem města se rozkládala pohoří s divokou a krásnou přírodou. Byl to tak trochu letecký ráj, protože jsem bydlel v rezidenčním airparku společně se svou manželkou a Piperem PA-11 Cub Special. Pracoval jsem na fotoknize o krásách Yellowstonu a potřeboval jsem nad park ještě jednou zaletět pro pořízení posledních fotek. Počasí bylo mrazivé, ale pro focení ideální. Problémem však byla délka trasy, kterou jsem měl uletět.
Letiště West Yellowstone v Montaně bylo na zimní měsíce uzavřeno, aktuálně bylo pokryté minimálně půl metrem sněhu. Letiště Jackson Hole ve Wyomingu leželo na cestě od místa mého startu směrem k parku a doplňovat palivo po necelých 40 minutách letu nedávalo příliš smysl. Navíc na základě zkušeností z předešlého letu nad Yellowstone bylo zřejmé, že trasa pro dnešní den byla tak dlouhá, že bych ji stejně z Jackson Hole nemohl absolvovat, aniž by mi došlo palivo. A trasa byla dána jasně, protože jsem potřeboval vyfotit pro svou knihu určitá místa v parku.
Letiště Cody ve Wyomingu sice leží nějakých 30 minut vzdušnou čarou východně od hranic parku, ale v oblasti notoricky známé prudkými větry. Jakmile bych přeletěl cestou zpět Absaroka Mountains, nemohl bych se na Cody vrátit, protože můj Piper Cub by se prostě nedokázal probojovat větry, které tu vládnou. Určitě ne v počasí, které dával Sigmet pro dnešní let.
Takže by snad zbývalo letiště Gardiner v Montaně ležící severně od Yellowstone, jenže jejich palivová stanice byla po sněhové bouři z minulého týdne mimo provoz a bude zřejmě ještě dlouho. Jak tedy udělám poslední fotografie, které jsem ještě potřeboval?
Knihy „Flying Yellowstone“ a „Yellowstone’s Hot Springs: An Aviator’s Perspective“ jsou k dostání v angličtině na internetových stránkách Amazonu. Více o autorovi na webových stránkách www.garrettfisher.me.
Text a foto: Garrett Fisher
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »