2.2.2017
(Aktualizováno 12:29h) Supersonic XB-1 Vizionář a letecký nadšenec Richard Branson chce letos dosáhnout významné mety k obnovení letů přes Atlantik nadzvukovým letounem. Jeho supersonic XB-1 by měl totiž letos absolvovat první zkušební let.
Branson už dříve oznámil, že na vývoji letounu začíná pracovat, letos chce projekt dostat do fáze zkušebního letu. Nový letoun má létat cestovní rychlostí Mach 2.2 (2695 km/h), měl by tedy být o 10 procent rychlejší než Concorde a 2,6 krát rychlejší než běžná dopravní letadla. Na palubu se vejde 40 cestujících, kteří budou sedět ve dvou řadách sedaček po dvaceti s uličkou uprostřed. Z každého místa tak bude výhled z okna i snadný přístup do uličky.
Interiér XB-1. Zdroj: Independent.co.uk
Jakkoli první zkušební let by se měl uskutečnit už letos, první komerční let XB-1 nelze očekávat před rokem 2023. K podzvukovým testům XB-1 vzlétne ze Centennial Airport jižně od Denveru, kde se nachází hala Boomu, nadzvukové testy pak proběhnou v Kalifornii poblíž Edwardsovy letecké základny.
Branson se pro uskutečnění projektu spojil s někdejším manažerem Amazonu a pilotem Blakem Schollem, jehož společnost Boom letoun s názvem XB-1 a přezdívaný Baby Boom ve spolupráci s Bransonovou společností Spaceship Company (součást Virgin Galactic) vyvíjí a zatím je podepsán kontrakt na deset strojů. Branson s Schollem tvrdí, že jejich nadzvukový letoun urazí vzdálenost mezi Londýnem a New Yorkem za tři a čtvrt hodiny, tedy výrazně rychleji, než Concord, a slibují, že první zkušební let by se měl odehrát koncem roku 2017.
XB-1 v představě tvůrců. Zdroj: Boom Supersonic
Pokud se záměry obou mužů naplní, XB-1 vrátí na nebe 14 let po posledním letu britsko-francouzského Concordu nadzvukový letoun pro přepravu cestujících. Nadzvukový letoun pro cestující vyvíjí také Boeing a Lockheed Martin, Branson ale věří, že jeho XB-1 bude létat dřív.
Cestování na palubě XB-1 nebude pro každého, jednosměrná letenka by měla stát 2 500 £ (necelých 80 tisíc korun), což je ale výrazně méně, než kolik stála cesta Concordem, kde se ceny letenek pohybovaly kolem 20 000 dolarů na sedadlo. Ke konci éry Concordu nabízely British Airways i Air France letenky levněji, tzv. let "na zkoušku" pro lety s Air France pro české cestující vyšel na 150 - 170 tisíc, běžná cena se však pohybovala kolem čtvrt milionu korun (cenová nabídka Air France Praha - Paříž - New York z roku 2003).
Zdroj: Msn.com, Independent.co.uk, boomsupersonic.com
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »