26.8.2020
Většina letadel z 2. světové války skončila po ukončení konfliktu na šrotištích a posléze ve vysokých pecích.
Někdy se určité typy letadel zachovaly ve
větším počtu prostě proto, že se pro ně v míru našlo alternativní
využití. Ale i tak je jejich osud většinou neúprosný a končí mnohdy
opuštěné na stojánkách v koutech letišť. A jen výjimečně se vrátí
zpět na oblohu.
Harpoon na počátku své civilní kariéry. Wenatchee 1962. Foto_P. Bowers
Za 16 let se podvozková kola Harpoonu propadla do země tak, že seděl nádrží přímo na zemi
Někdy v roce 2011 jsem na internetovém fóru
narazil na vlákno o záchraně a restaurování bývalého hasicího
letadla Lockheed PV-2 Harpoon. Nadšení, se kterým parta kolem
Taigha Rameyho dokázala zdánlivě navždy uzemněný letoun zachránit,
mne už tenkrát nadchlo. Tím spíš jsem si pak nemohl nechat ujít
příležitost vidět zmíněného Harpoona na stojánce historických
letadel v Oshkoshi v roce 2013. Ale řadu dalších let trvalo, než
jsem se díky Petru a Monice Bezděkovým se zachráncem onoho stroje
mohl seznámit a mohl vzniknout i tento článek. Ptáte se, kde je ten
chybějící spojovací článek? No přece krásný Beech 18 (tedy správně
C-45H Expeditor) Bezděkových a fakt, že Taigh Ramey a jeho
společnost Vintage Aircraft sídlící v kalifornském Stocktonu jsou
vyhlášenými specialisty na právě tato letadla.
Zrestaurovaný Lockheed PV-2 Ventura startuje k předváděcímu letu
Harpoon si zahrál i ve válečném filmu o osudech křižníku Indianapolis
Letounem, kterého čekala s největší pravděpodobností poslední cesta do pecí, byl Lockheed PV-2D Harpoon. Model PV-2D byl poslední vyráběnou verzí Harpoonu, se kterou se počítalo pro útok proti japonským ostrovům. Později se ukázalo, že Harpoon s výrobním číslem BuNo. 84062 byl v poslední sérii třetím od konce. Ostatně modelů „D“ vybavených v přídi výzbrojí osmi kulometů bylo nakonec vyrobeno pouze 35, objednávka na zbylých 900 kusů byla po válce stornována.
Po šestnácti létech se Harpoon zvedá znovu do vzduchu
Na své první cestě do Stocktonu
V roce 2010 dostal Taigh informaci, že v
severní Kalifornii je k mání dvoumotorový letoun z druhé světové
války přestavěný na vodní bombardér. Sedí již 16 let u soukromého
„stripu“ a vzhledem k tomu, že celá nemovitost byla nedávno
prodána, čeká ho velmi nejistá budoucnost, neboť nový majitel o něj
nemá zájem. A chce ho odstranit. Hned! Harpoon byl příliš velký,
než aby bylo možné ho na místě rozebrat a odvézt, takže bylo
zřejmé, že buď s ním někdo odletí, nebo bude na místě rozřezán na
kusy a poputuje do šrotu.
Osazování hřbetní střelecké věže
Zrekonstruovaný interiér - pracoviště navigátora
„84062“ byl převzat námořnictvem 9. září 1945 a 11. prosince byl dodán na základnu NAS Terminal Island. Ale stejně jako pro mnoho dalších letounů vyrobených na samém konci války už pro něj US NAVY nemělo využití, a tak byl brzy poté přelétnut k uskladnění do Arizony na letiště Litchfield Park, kde s pouhými sedmi nalétanými hodinami očekával svůj další osud. Ten přišel až v srpnu 1959 v podobě prodeje civilnímu uživateli, který ho přestavěl na vodní bombardér. V roce 1962 už v této nové úloze létal s volacím znakem „Tanker 37“. Prošel několika společnostmi, až se v roce 1976 dočkal další přestavby, po které létal s volacím znakem „Tanker 101“.
Text: Michal Beran
Foto: Jim Dunn, Ian Abbott, Michal Beran
Celý článek si můžete přečíst na stránkách 58-62 ve Flying Revue č. 5/2020. Na stáncích bude časopis ke koupi od 27. srpna 2020. Pokud se stanete členy Klubu Flying Revue, rádi vám časopis doručíme až domů, navíc za zvýhodněnou cenu. Členem Klubu se stává automaticky každý předplatitel, více zde.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »