27.9.2019
Soutěž Flying Revue Před hangárem letiště Praha-Letňany (LKLT) stojí Beechcraft C-45 Expeditor Southern Comfort a zatím tiše čeká na svého dnešního mimořádného člena posádky. Je jím Lucián Lesňák, výherce soutěže Flying Revue a Pure Aviation o let tímto nádherným strojem.
"Podívejte se, co nám Lucián přinesl," rozplývá se Monika Bezděková, spolumajitelka letadla, a z krabice vystlané dřevěnou vlnou opatrně vytahuje model stříbrného letounu. "To je úplně přesně ten náš!" A má pravdu, dnešní mimořádný člen posádky ve složení Petr Bezděk - Monika Bezděková - Lucián Lesňák majitelům letadla vyrobil věrnou kopii jejich Beeche.
Let s Beechcraft Expeditorem C-45H „Southern Comfort“ - soutěž Flying Revue
Na dnešní let se velice těšil, a není divu - proletět se tímhle obdivovaným historickým strojem, navíc jako člen posádky, není jen tak. "Plán je takový, že společně připravíme letadlo, to po briefingu absolvuje vystoupení na dnešním Dni Letiště Letňany a poté ve třech vyrazíme na východ směr Košice, kde Beech vystoupí na airshow," líčí Lucián.
Ranní meteosituace je ale zatím nepříznivá. "Na východě Slovenska je to dobré, zatím mi ale dělá vrásky počasí na Vysočině. Nízká oblačnost, to je pro nás špatné, protože letíme VFR," vysvětluje velitel letu Petr Bezděk. "Zatím ale doufáme, že to klapne. Jednak se do Košic moc těšíme na vystoupení, jednak nechceme zklamat Luciána, když on nám udělal takovou radost," dodává jeho manželka Monika.
» Více o letadle si přečtěte na webu Pure Aviation.
» O let s C-45 jste mohli soutěžit zde.
» Další soutěže připravujeme - už od 1. 10. 2019 budete moci soutěžit o let na profesionálním simulátoru v CATC Praha. (» soutěže FR)
Po krátkém povídání pro Flying Revue mizí dnešní posádka v útrobách Expeditoru a po nahození motorů, což je pro pozorovatele venku vždycky zážitek, roluje v mírném dešti na briefing, který se koná na druhé straně letiště. Tady už čeká na své vystoupení i na první pohled Beechcraftu dosti podobný letoun Lockheed A10 Electra. Letečtí fanoušci vědí, je to legendární "Baťova Electra", tedy stroj, s nímž zlínský obuvník Jan Antonín Baťa na svých obchodních a propagačních cestách obletěl svět. Dnes je stroj doma na letišti na Točné, kde je letuschopným exponátem tamního leteckého muzea.
Beechcraft C-45 Expeditor Southern Comfort má svůj nový domov v Česku. Video: Pure Aviation
Petr Bezděk dostává nápad a pilot Electry Nikola Lukačovič na něj s radostí přistupuje - oba dvoumotorové stříbrné letouny předvedou divákům dnešního Dne Letiště Letňany společné vystoupení. Na vzlet jdou díky dvěma souběžným vzletovým a přistávacím drahám na LKLT rychle za sebou, poté se divákům několikrát předvedou v plné kráse a zvuku při nízkém průletu nad VPD 05/23 a na závěr přeletí dráhu ještě kolmo, což je obzvlášť působivé.
"Prostě nádhera," hodnotí vystoupení Lucián, když Beech doroluje na stojánku. Letu do Košic ale počasí ne a ne přít. Stále se nelepší, až přijde po poledni rozhodnutí: do Košic se neletí. "Na Vysočině je pro VFR lety v podstatě neletové počasí, nejde to," omlouvá se Petr Bezděk Luciánovi, ale hned přichází s alternativou. "Uděláme takový delší okruh kolem Prahy, aby si jejich dnešní hostující člen posádky letadlo mohl alespoň takto užít."
A vydařilo se. Lucián je pozitivně laděný člověk, tak to bere s nadhledem. "Já jsem šťastný, že se v tomhle úžasném stroji můžu vůbec proletět, takže budu vděčný za jakýkoli let." A to ještě neví, že Beech dnes uvidí nejen z pozice cestujícího, ale také z pravého sedadla. A protože letadlo má dvojí řízení, bude ho dokonce chvíli i řídit. O svém zážitku nechť povypráví svým rodným jazykem on sám. Jeho navýsost zajímavé povídání vám nabídneme už brzy, zatím jen tato ochutnávka:
Zopár okruhov a začínam si zvykať. Je to veľká pohoda. Vedel by som v tom zostať celý deň. Ešte zatáčka do druhej strany a vrátim riadenie Petrovi, lebo ja som sa medzitým stratil v priestore a neviem nájsť smer na letisko. Blížime sa k pristávacej dráhe, nízky prelet nad ňou, posledné stúpanie a s tým spojený nárast výkonu – zvuk z 2x9 cylinders, zatáčka a ideme na pristátie. Letíme na voľnobehu, podvozok, klapky. Hlavný podvozok sa dotýka trávnatej dráhy, pilot koriguje smerovkou smer. Neskôr sa od Petra dozvedám, že toto lietadlo s ostruhovým podvozkom je citlivé na bočný vietor. Po pár metroch stojíme. Ako do perín. Tak ako štart, aj pristátie sa mi zdá prekvapivo krátke a ľahké. Parkujeme, vypíname motory a vystupujeme. Môj dojem z celého letu bol nad očakávania. Nepovedal by som, že s týmto strojom v „dôchodkovom“ veku bude také úžasné zvezenie.
Další soutěže pro vás, milí čtenáři, chystáme, sledujte web a facebook FR. Nejbližší soutěž - o let a profesionálním simulátoru v CATC Praha začíná už příští týden.
Jan Dvořák
Poděkování: Monika a Petr Bezděkovi, Pure Aviation
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »