3.2.2017
Pilotní tipy Voda v palivu není pro motor vašeho letadla to pravé ořechové a může vám způsobit nepříjemná překvapení. Jak se voda do paliva dostane a jak situaci řešit?
Voda se do paliva může dostat různými cestami. Buď ji natankujete už rovnou s palivem, což se může stát proto, jelikož se voda do paliva dostala během přečerpávání do letištních nádrží či později během skladování v nich, nebo vnikne přímo do palivové nádrže vašeho letounu průnikem srážkové vody pod špatně utěsněným hrdlem nádrže. To může být způsobeno nedokonalým designem nebo špatným těsněním víček palivové nádrže.
Voda může do nádrže takto proniknout jak za letu při průletu srážkami, tak i při dešti během parkování v otevřeném prostoru. Je pak otázkou spíše náhody a množství vody v palivu, jaký problém při nasátí vody do palivového potrubí vznikne. Následky mohou být různé, ale žádné nejsou dobré.
To, že bychom měli kontrolovat vodu v palivu po každém tankování, se každý pilot dozví během výcviku. Kolik z nás to ale opravdu svědomitě vždy dělá? Kontrolu na přítomnost vody je potřeba provést až několik minut po natankování, aby voda měla čas se usadit v nejnižším bodu nádrže. Pokud při kontrole paliva na přítomnost vody zjistíme, že se v palivu skutečně nějaká voda nachází, pak je potřeba zjistit, jakou cestou se do nádrže dostala.
Jak už řečeno výše, může se jednat jen o jednorázový problém s palivem dodávaným na určitém letišti, nebezpečnější variantou je průnik vody do paliva špatně těsnícím víčkem palivové nádrže. Mohlo být jen málo utažené, tam je řešení čistě ve vašich rukách, příště víčko řádně zkontrolujte. Pokud je ale například poškozené těsnění, pak utažení nepomůže a problém se může opakovat vždy při vystavení povrchu letadla vodním srážkám - ať už za letu nebo na zemi, například při mytí letadla.
Také dávejte pozor na možnost průniku vody do paliva během tankování za deště. To je celkem běžná a potenciálně nebezpečná situace – buď tedy počkejte až přestane pršet, nebo otevřené hrdlo nádrže při tankování vhodným způsobem chraňte. A hlavně – nezapomínejte během předletové prohlídky palivo na přítomnost vody kontrolovat.
Často můžete zjistit vodu v palivu po delším odstavení letadla, například po 2-3 měsíční zimní přestávce, když jste před tím nádrže nedotankovali poctivě do plna a nechali tak v nádrži prostor pro kondenzaci vodních par.
Když už ale vodu v nádrži objevíte, musíte provést odkalení. Odkalování provádějte zásadně na letadle, které předtím pár hodin stálo, aby voda mohla klesnout ke dnu. Neodkalujte ihned po vytažení letadla z hangáru a několika metrech tažení po hrbolaté letištní ploše. Takto se totiž palivo s vodou může opět promísit a odkalení by nebylo dokonalé.
A ještě jedna důležitá věc - o problému s nálezem vody v palivu vždy informujte mechanika, abyste mohli společně najít a odstranit případný zdroj problému.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »