Dva české ultralighty VL3 Evolution přeletěly Atlantik. Cíl: AirVenture 2016, Oskosh, USA

25.7.2016

Přeletět Atlantik ultralehkým letadlem je pořád ještě výzva, ostatně název expedice, kterou české letouny v minulých dnech podnikly, o tom vypovídá. Cílem expedice VL3 Chalenge bylo americké město Oshkosh a největší světová letecká akce, EAA AirVenture 2016, kde budou oba stroje vystaveny.

V Oshkoshi ve státě Wisconsin, zhruba 70 km od západního břehu Michiganského jezera, piloti úspěšně přistáli v sobotu a završili tak náročný přelet Atlantického oceánu severní cestou přes Island a Grónsko. 


Expedice VL3 Challenge: přistání v grónském Narsarsuaqu.

Technická data VL3
”VL3”

Rozpětí: 8,44 m
Délka: 6,24 m
Výška: 2,04 m
Plocha křídla: 9,77 m2
Pádová rychlost: 55 km/h
Maximální rychlost: 290 km/h
Cestovní rychlost: 210-270 km/h
Nepřekročitelná rychlost Vne: 305 km/h
Výkon motoru (Rotax 912 ULS): 73,5 kW
Stoupavost: 6 m/s
Spotřeba paliva: 8-18 l/h
Kapacita palivových nádrží: 90-120 l
Přistávací rychlost: 80 km/h
MTOW: 450 kg (472,5 se záchranným systémem)

Čtenáři Flying Revue trasu Evropa - Island - Grónsko - USA znají (byť v opačném směru) i z nedávného přeletu Embraeru Phenom 100, který jeho posádka přeletěla do Prahy přímo z továrny Embraeru v Brazílii. Reportáž z přeletu si můžete přečíst zde a zde.  

Expedice s názvem "VL3 Challenge" se zúčastnily dva sériové, nijak neupravené stroje VL3 společnosti JMB Aircraft, navržené a vyráběné v České republice v Chocni, technické informace na obrázku vlevo.

Posádku prvního stroje tvořil Olivier Ronveaux, povoláním profesionální hasič, jinak zkušený držitel licence PPL, který má na svém kontě řadu náročných leteckých expedic, a jeho družka Sylvie Claessens, jež je pilotkou UL.

Druhý VL3 pilotovala dvojice Harald Dispaux a Serge Rochtus. Cestu do amerického Oshkoshe posádky absolvovaly v šesti etapách průměrnou cestovni rychlostí 260 km/h. 10. července 2016 odstartovaly oba VL3  z belgického Baisy-Thy, o dva týdny později, 24. července 2016, přistály v americkém Oshkoshi. 

Trasa: EBBY (Baisy-Thy) – LFAC (Calais) – DVR – EGPC (Wick), EGPC (Wick) – BIRL (Reykjavic),  BIRL (Reykjavic) – BGKK (Kulusuk) – BGSF (Kangerlussuaq),  BGSF (Kangferlussuaq) – CYFB (Iqaluit) – CYYR (Goose Bay), CYYR (Goose Bay) – KGRB (Austin Straubel International Airport) a KGRB (Austin Straubel International Airport) – KOSH (Oshkosh).

Před startem z belgického Baisy-Thy.Zoom gallery
Před startem z belgického Baisy-Thy.

Navštívit alespoň jednou akci AirVenture, která se každoročně pořádá ve wisconsinském Oshkoshi a je jedinečným mixem aerosalónu, leteckých dnů a týdenního happeningu pro piloty a pilotky všech kategorií, považuje mnoho pilotů za téměř povinnost, samozřejmě přiletět na ni vlastním letadlem je považováno za metu nejvyšší. Každoročně se na cestu do Oshkoshe vydává řada pilotů i ze vzdálených zemí a jiných kontinentů. 

Nad grónskou pustinou.Zoom gallery
Nad grónskou pustinou.

Přejeme letounům i posdákám VL3 úspěšný pobyt na AirVenture 2016 a bezpečnou cestu zpět do Evropy.

Michal Beran

Zdroj: www.vl3-challenge.eurrr.jpg

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Dva české ultralighty VL3 Evolution přeletěly Atlantik. Cíl: AirVenture 2016, Oskosh, USA
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »