Vírníkem k vinným sklepům, po silnici i vzduchem

13.9.2017

Pavel Březina přivezl vírník po silnici k petrovským vinným sklepům. Za hodinu už nad nimi s týmž strojem poletí. Foto: Jan DvořákPavel Březina přivezl vírník po silnici k petrovským vinným sklepům. Za hodinu už nad nimi s týmž strojem poletí. Foto: Jan Dvořák
Pavel Březina přivezl vírník po silnici k petrovským vinným sklepům. Za hodinu už nad nimi s týmž strojem poletí. Foto: Jan Dvořák
Letiště Strážnice. Klid, slunce, ticho. Zanedlouho je rozčísne vírník Pavla Březiny. Foto: Jan DvořákLetiště Strážnice. Klid, slunce, ticho. Zanedlouho je rozčísne vírník Pavla Březiny. Foto: Jan Dvořák
Letiště Strážnice. Klid, slunce, ticho. Zanedlouho je rozčísne vírník Pavla Březiny. Foto: Jan Dvořák
Vírník je krátce po přistání připraven pro jízdu po silnici. Vyrážíme ze Strážnice do Petrova. Foto: Jan DvořákVírník je krátce po přistání připraven pro jízdu po silnici. Vyrážíme ze Strážnice do Petrova. Foto: Jan Dvořák
Vírník je krátce po přistání připraven pro jízdu po silnici. Vyrážíme ze Strážnice do Petrova. Foto: Jan Dvořák
Proslulé vinné sklepy Plže v Petrově u Strážnice uviděly dosud neviděné - přijelo sem letadlo. Foto: Jan DvořákProslulé vinné sklepy Plže v Petrově u Strážnice uviděly dosud neviděné - přijelo sem letadlo. Foto: Jan Dvořák
Proslulé vinné sklepy Plže v Petrově u Strážnice uviděly dosud neviděné - přijelo sem letadlo. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion a staleté sklepy - kontrast minulosti a současnosti. Foto: Jan DvořákGyroMotion a staleté sklepy - kontrast minulosti a současnosti. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion a staleté sklepy - kontrast minulosti a současnosti. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion Calidus a staleté sklepy - kontrast minulosti a současnosti. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion Calidus a staleté sklepy - kontrast minulosti a současnosti. Foto: Jan Dvořák
Calidus mezi sklepy působí velmi zajímavě. Foto: Jan Dvořák
Calidus mezi sklepy působí velmi zajímavě. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
Calidus mezi sklepy. Foto: Jan Dvořák
Calidus mezi sklepy. Foto: Jan Dvořák
Pavel Březina a jeho vírník. Foto: Jan Dvořák
Pavel Březina a jeho vírník. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
Rakouský cyklista s českými kořeny Günter Nozicka se nemohl pohledu na letadlo jezdící po silnici dost nabažit. Foto: Jan Dvořák
Rakouský cyklista s českými kořeny Günter Nozicka se nemohl pohledu na letadlo jezdící po silnici dost nabažit. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
Konec focení, odjíždíme na letiště. Za chvíli jsme zpět, jen o 150 metrů výše. Foto: Jan Dvořák
Konec focení, odjíždíme na letiště. Za chvíli jsme zpět, jen o 150 metrů výše. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
GyroMotion v Plžích. Foto: Jan Dvořák
Autor článku jako spolucestující Pavla Březiny nad moravským Slováckem. Foto: Jan Dvořák
Autor článku jako spolucestující Pavla Březiny nad moravským Slováckem. Foto: Jan Dvořák
Vírník musí pro provoz na silnici mít tutéž úřední výbavu jako auto. Foto: Jan Dvořák
Vírník musí pro provoz na silnici mít tutéž úřední výbavu jako auto. Foto: Jan Dvořák

Reportáž   Na travnatém strážnickém letišti vládne ospalý klid. Nikde nikdo, slunce tiše žhne, slyšet jsou jen skřivani a tu a tam vzdáleně zazní tlumený hlas města. Čekám tu na Pavla Březinu a jeho vírník Gyromotion, abychom tu mohli uskutečnit náš dnešní plán. 

Na mobilu mi pípne zpráva: „Za dvacet minut su tam!“ Rozvalím se v trávě a užívám si ticho a vůně strážnického letiště. Jak dlouho se mi tohle nepodařilo? Dvacet let?  

Z ticha mě vytrhne bzučení. Zvednu hlavu, od severu se sem blíží černá tečka. Bzukot sílí a za chvilku kolem mě prosviští vírník s jeho charakteristickým zvukem. Pavel udělá kolečko a sedá na dráhu 15/33.

Stačí mu třicet čtyřicet metrů a stojí. „Nazdar, pane,“ směje se a vyskakuje z kabiny. Naše „slovácká minirallye“ může začít. Dohodli jsme se totiž, že společně vyrazíme na kombinovaný výlet k proslulým vinným sklepům Plže v nedalekém Petrově. 


Vírníkem k vinným sklepům, po silnici i vzduchem

Proč kombinovaný, to už je čtenáři Flying Revue jasné – Pavel Březina totiž doletěl do Strážnice z Přerova se svým momentálně nejoblíbenějším vírníkem. Tenhle Calidus OK-WVC 40 má homologaci jak jako sportovní létající zařízení, tak jako vozidlo pro provoz na pozemních komunikacích, a tak s ním ze Strážnice do Petrova nepoletíme, nýbrž pojedeme po silnici. 

logo_kul.pngPřečtěte si také: S ultralightem do Rakouska podle nových předpisů na vlastní kůži

Vírník GyroMotion
”Flying

Let
Název: GyroMotion
Kategorie: ULL, vírník
Typy: Cavalon, Calidus, MTO Sport
DxŠxV: 5,1m x1,9m x2,8m
Průměr rotoru: 8,4 m
Mtow: 560 kg
Motor: Rotax 912/914
Cestovní rychlost: 160 km/h
Maximální rychlost: 185 km/h
Vytrvalost: 5 hod.

”Flying Jízda
Brzdy: Kotoučové na zadních kolech - hlavní hydraulické, parkovací mechanické
Elektromotor
Výkon motoru: 3 kW Peak 12kW
Max. kroutící moment: 150 Nm
Zdroj: Lion baterie 1,8 kWh
Dojezd: 20 km
Max. stoupání: 10%
Max. Rychlost: 40 km/h
Hybridní pohon
Max. kroutící moment: 150 Nm
Zdroj: není
Dojezd: není omezen
Max. stoupání: 10%
Max. rychlost: 40 km/h
Výrobce: AGN systems, s.r.o., Přerov
Web: www.gyromotion.eu www.autogyro.cz

Světová premiéra: 5. 4. 2017 AERO Friedrichshafen 2017, hala B2, stánek 319

A proč zrovna vinné sklepy? Přece pro ten kontrast toho gruntovního, neměnného, a toho nového, co mění hranice.

Abychom mohli na silnici vyrazit, musí Pavel nejprve z letadla „vyrobit“ auto. To znamená zajistit rotor proti kývání a otáčení, na tlačnou vrtuli připevnit reflexní trojúhelník a samozřejmě vyklopit registrační značku pro provoz po silnici. 

V kabině musíme mít pochopitelně i doklady k vozidlu – stejné, které máte i vy ke svému automobilu. Tedy malý technický průkaz a zelenou kartu. „Velký techničák mám doma, ten s sebou vozit netřeba,“ říká pilot a řidič v jedné osobě.  

Usedáme tedy do vírníku, Pavel zaklapne kabinu a vyrážíme. Valíme, jak se na Moravě říká, ostrou čtyřicítkou směr Petrov. „Umí to jet šedesátkou, ale povolená maximálka je čtyřicet.“  Řízení se ovládá obráceně než v autě. „Řídí se nohama, ruce nepotřebuju,“ předvádí majitel vírníku za jízdy obsluhu. Rukama naopak ovládá přidávání plynu, stejně tak i brzdí. Páky plynu a brzd má po levé ruce ve výši kolena. 

To už se blížíme k zářivě modrobílým sklepům poschovávaným jak hříbky v travnatých úvozech cest vedoucích kolem nich. Kontrast s moderním strojem je působivý. Některé ze sklepů pamatují bitvu u Lipan, silniční Calidus si užívá teprve první měsíce života. 

„A jsme tu, u vinařů,“ odklápí kabinu vírníku Pavel Březina a těší se pohledem na to setkání věků. Obdivný, i když lehce nevěřícný pohled na nás vrhá také postarší muž v cyklistickém úboru, který právě vyšel z jednoho ze sklepů. 

„It´s marvelous, to je nádherné,“ říká anglicky, když se trochu seznámíme. Po chvíli přejdeme do němčiny, ukáže se totiž že Günter „Nocika“ je rodilý Rakušan, s českými kořeny rodu Nožičků. „Ale mnoho generací zpátky,“ mávne rukou na znamení, že čeština mu zůstala ukryta kdesi v minulosti. V Rakousku mu ovšem neříkají Nozicka, jak by se mohlo zdát, nýbrž pěkně po rakousky Nocika. 

„Vrtulník“ u sklepů budí pozornost, my ale musíme Plže opustit, abychom si je mohli prohlédnout shora. Vracíme se po silnici na strážnické letiště, silniční vírník proměníme opět na vzdušný a letíme si prohlédnout Plže z výšky 150 metrů. 

Shora sklepy skutečně připomínají plže, lenivě poskládané kolem paprsků cest, ponořené v zeleni trav, keřů a stromů. Dopřejeme si tenhle báječný pohled při dvojím obletu a vyrážíme, tentokrát už jen vzduchem, k jihu. Čeká nás Břeclav a Stockerau

Jan Dvořák

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > Články > Všeobecné letectví > Vírníkem k vinným sklepům, po silnici i vzduchem
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 25.11.1940 se stalo...
25.11.1940
První let prototypu britského amerického dvoumotorového bombardovacího stroje Martin B-26 Marauder.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »