5.8.2016
Polovina prázdnin přinesla do tábora Velkého přeletu, tedy nadšenců kunovického leteckého muzea, kteří v pražských Kbelích rozebírají už řadu měsíců legendární "naganský expres", velkou radost. Navzdory skeptikům se jim podařilo od trupu TU-154M s imatrikulací OK-BYZ úspěšně oddělit pravé vnitřní křídlo.
„Všichni nám říkali, že to nejde, že na tom skončíme, nebo že se bez řezání neobejdeme,“ říká Martin Hrabec, ředitel Leteckého muzea v Kunovicích a kapitán Velkého přeletu. „Že to je nerozebíratelná součást konstrukce, že to určitě bude z jednoho kusu... Odpovídal jsem, že tam jsou šrouby. A když tam jsou šrouby, tak to musí jít rozdělat.“
Zatím jen uzounká škvíra mezi trupem a centroplánem. Dobrovolníci z Leteckého muzea v Kunovicích se pustili do posledních příprav.
A šlo, centroplán je oddělen. Podle "asistentky kapitána" Velkého přeletu Terezy Šírové zdolal tým to nejtěžší, co ho v demontážích čekalo. "Do konce léta chceme oddělit i levý centroplán a pak už budeme moci vyrazit na samotný Velký přelet do Kunovic," těší se.
Oddělení centroplánu od trupu bez řezání do konstrukce považuje za ojedinělý počin. "Nevíme o tom, že by vůbec někdo někdy podobné práce na TU-154 prováděl," raduje se.
Centroplán je vůbec nejpevnější částí letadla, protože musí vydržet opakované silné namáhání při vzletech, během letu a při přistání. Se zásahy do spojení trupu a křídla se nepočítá při údržbě ani v rámci oprav. Postupy tedy nejsou popsány v žádné dokumentaci kromě té výrobní, kterou si však samozřejmě výrobce nechává pro sebe.
Kunovičtí tedy museli nejprve otevřít křídelní palivové nádrže, aby odhalili složitý systém výztuh, vzpěr a překrývajících se „zubů“, navzájem spojených stovkami šroubů, nýtů a svorníků, některé navíc pojilo i lepidlo a zevnitř nádrží je pokrýval hermetický gumový povlak. "K některým spojům jsme se dostávali ze stísněných prostor v palivových nádržích v křídle nebo v trupu, k jiným zespod trupu, k dalším seshora z křídla," popisuje Šírová.
Oddělením centroplánu od trupu tak vyvrcholily více než čtyřměsíční přípravy. Nejenže bylo nutné rozpojit všechny šroubované a nýtované spoje, palivová čerpadla, potrubí, kabely a další součásti, ale také demontovaný díl i trup podložit speciálními konstrukcemi. Když bylo vše připraveno, zapřáhli demontážníci centroplán za podvozek a na posuvných přípravcích od letounu odtáhli.
O pár minut později byl demontovaný díl od trupu zcela odpojen. Mnozí lidé od letadel muzejníkům tvrdili, že to je bez rozřezání nemožné.Nyní
zbývá udělat totéž na levé straně letounu. "Přípravy už
probíhají a doufáme, že do konce srpna demontujeme i levý
centroplán. Věříme, že to půjde bez komplikací – teď už víme, jak
na to," směje se mluvčí projektu Tereza Šírová. Přepravu
připravují ve spolupráci s firmou Universal Transport. "Budeme
vás samozřejmě informovat a těšíme se, že u toho budete s
námi!" loučí se. Za Flying Revue můžeme slíbit, že určitě
budeme.
-fr-
Zdroj a foto: Velký přelet.cz
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »