Příprava vodorovné ocasní plochy pro nakládku. Do Kunovic se poveze v noci z pondělí 7. na úterý 8.11.2016. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Vodorovná ocasní plocha připravena k nakládce. Do Kunovic se poveze v noci z pondělí 7. na úterý 8.11.2016. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
První fáze přesunu před šesti týdny. Trup letadla překonává první metry na novém podvozku. Pojíždění přihlížejí členové kunovické party s Martinem Hrabcem v čele. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Nakládka na kbelském letišti začala ve čtvrtek 22. září 2016 brzy ráno. Při východu slunce už byla technika připravena. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Jeřáby v akci: připravuje se nadzvednutí trupu letadla, pod který pak najede transportní souprava. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Nakládání centroplánu dalo zabrat. Než se zjistilo, kde je těžiště, museli jej muzejníci několikrát přepásávat. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Vytlačování na "vzlet" povoleno a zahájeno. Během úvodního manévru - couvání letadla z brány letiště levou zatáčkou na Mladoboleslavskou - bude tahač letadlo tlačit před sebou tváří v tvář. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Tupolev couvá levou zatáčkou na Mladoboleslavskou ulici. Manévru přihlíželo množství osob ze základny i z ulice. Letadlo na poslední cestu vyprovodil i Karel Burger, který na TU-154M létával jako technik. Manévr sleduje i jeho fenka Lucie. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
A je to - tůčko je na ulici. Manévr, ze kterého měli respekt i zástupci přepravní společnosti Universal Transport, proběhl zcela hladce. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Brandýs nad Labem. Konvoj projíždí náměstím. Na průjezd neobvyklého nákladu čekaly hloučky zvědavých diváků. Musely si chvíli počkat - transport už během prvních kilometrů z Prahy nabral asi hodinové zpoždění, které si držel i po zbytek etapy. Zpoždění však není problém. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Kruhové objezdy čili kruhové křižovatky patří k nejsložitějším místům, které tupolev cestou zdolává. A zvědaví diváci to dobře vědí a shromažďují se poblíž takto zajímavých míst, jako tady v Mochově. Návěs jede krokem a členové posádky přeletu i pracovníci Universal Transportu na manévr bedlivě dohlíží. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Tůčko najíždí do kruhové křižovatky - opět za hojné účasti diváctva. Zatáčí s pomocí všech samostatně řiditelných náprav. Z tohoto pohledu vypadá vše celkem normálně... Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Manévr na kruhovém objezdu pečlivě sledují zaměstnanci dopravce včetně vedoucího celé přepravní akce Martina Ludvíka. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Cestu konvoje občas komplikují řidiči, kteří neznají pravidla pro provoz za kolonou. Snaží se transport předjíždět a potom se do kolony musejí zařadit. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Před Mohelnicí, letoun se blíží k dalšímu zúžení kvůli pracem na silnici. Místní, znalí situace, si podle vlastních slov nedovedli představit, jak tudy náklad projede. Projel stejně, jako všude jinde: bezpečně. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Oproti předchozím dvěma etapám, které nabraly zpoždění, se tentokrát podařilo získat náskok. Před Otrokovicemi byla plánována zastávka, aby konvoj do města vjel po rozednění, což byl požadavek dopravního podniku kvůli průjezdu pod trolejemi a dráty. Přestávka tedy místo několika minut trvala déle než hodinu. Nikomu to nevadilo - někdo čas využil k drahocennému spánku, jiní se zahřívali horkou kávou z doprovodné polní kuchyně. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Jsme doma. Velkému přeletu zbývají poslední kilometry. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Přejezd kunovického letiště. Vysílačky se ujal Dalibor Daříček, pilot Slováckého aeroklubu Kunovice s hlášením: "Důležité úkony před přistáním. Kontrola rychlosti - v normě. Klapky - 45 stupňů. Stabilizátor - na přistání. Kontrola podvozku - tři zelené. Sestup - PAPI světla. Dotyk, revers. Kunovice věž, po přistání, žádám backtrack z dráhy 21 střed a pojíždět po Bravu k aeroklubu." Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Tůčko je doma. V areálu Slováckého aeroklubu na něj čekaly další davy diváků. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Tihle lidé sem letadlo dostali. Posádky Velkého přeletu a firmy Universal Transport, technického doprovodu, Military Game a historické policejní jednotky. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Kapitán Martin Hrabec svou posádku dokázal dovést k nemožnému. Tvrdili jim, že to nepůjde rozložit. Pak tvrdili, že to nepůjde převézt. Muzejníci z Leteckého muzea v Kunovicích dokázali, že když se chce, tak jde všechno. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Ráno, den po Přeletu. Kolem tůčka se rozhostil klid. Brzy však kolem něj zase zavládne pracovní ruch. Muzejníci jej teď musí poskládat dohromady. Rádi by to zvládli do konce roku 2018. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
Přesun "naganského" Tu-154M OK-BYZ z kbelského letiště
do Leteckého muzea Kunovice tento týden napíše poslední kapitolu.
Po úspěšné přepravě trupu, jednoho křídla a motorů se nyní do
Kunovic poveze horizontální stabilizátor, kýlová plocha, sání
středního motoru, druhé křídlo a mechanizace křídel.
„Je to poslední fáze Velkého přeletu, po převozu těchto dílů
bude tůčko kompletně doma,“ říká Martin Hrabec, vedoucí Leteckého
muzea v Kunovicích a kapitán Velkého přeletu. „Těšíme se na to, že
jedna etapa bude za námi a můžeme se plně věnovat sestavení letadla
a dalším činnostem.“ První část přesunu si můžete prohlédnout ve
fotogalerii článku.
Akci spolu s Universal Transportem, který přepravu zajišťuje
technicky, kunovičtí překřtili na „akci Bumerang“ podle tvaru
horního stabilizátoru čili vodorovné ocasní plochy. Akce Bumerang
začíná v pondělí 7. listopadu 2016 nakládkou na kbelském vojenském
letišti. V jednu hodinu v noci na úterý 8. listopadu pak konvoj se
dvěma nákladními soupravami vyjede ze Kbel a zamíří na Hradec
Králové, Vysoké Mýto, Mohelnici, Vyškov, Bučovice, Uherské Hradiště
a do Kunovic. Tam by měl náklad dorazit kolem deváté hodiny
ranní.
Příprava vodorovné ocasní plochy pro nakládku. Do Kunovic se poveze v noci z pondělí 7. na úterý 8.11.2016. Foto a text: Letecké muzeum Kunovice
"Na rozdíl od hlavní fáze Velkého přeletu bude „tečka“
relativně krátká – trasu o délce více než 360 km by měl konvoj
zdolat během jediné noci. Přesto však věříme, že i tato akce bude
zajímavá: například zmíněný stabilizátor má na šířku 13 metrů. Na
návěs jej proto musíme uložit na speciálních podpěrách v šikmé
poloze," udáví mluvčí projektu Tereza Šírová. I tentokrát tedy
půjde o poměrně rozměrný náklad, byť ne takový, jako když projížděl
napříč republikou trup letounu. Ke složitějším místům přesunu budou
patřit opět hlavně kruhové křižovatky a průjezdy městy. "V
některých místech půjde doslova o centimetry," upozorňuje
Šírová. "Věříme však, že vše zvládneme podobně hladce jako
před šesti týdny."
"Držte nám pěsti, ať v nadcházejících dnech uděláme za
Velkým přeletem hezkou tečku," prosí Tereza Šírová příznivce
Velkého přeletu. "Jakmile bude převoz za námi, budeme moci s
plnou vervou pokračovat v postupné montáži letadla - už se nám
podařilo dát dohromady obě strany centroplánu,"
dodává.
Přesun Tu-154M s imatrikulací OK-BYZ do kunovického leteckého
muzea se stal celonárodní záležitostí, lidé na jeho realizaci
vybrali více než milion korun a jeho přesun po celé trase
sledovali, buď přímo na trase nebo v live přenosu na serveru
Technet.cz, díky němuž mohli přesun sledovat živě i čtenáři Flying
Revue.
Více o "Velkém přeletu" zde:
-fr-
Zdroj a foto: Letecké muzeum Kunovice