24.12.2019
Drony a my Vánoce v posledních letech znamenají kromě jiného také další rozmnožení počtu dronů v rukách laických uživatelů - letců. Není však dron jako dron a není uživatel jako uživatel. Provoz dronů podléhá poměrně přísným pravidlům, která je třeba dodržovat. Jaká jsou a jak nezpůsobit problém sobě, a především někomu jinému?
Drony, přesně bezpilotní letadla či prostředky, mohou dokonce ohrozit bezpečnost letového provozu. Bezpilotních prostředků je celá škála, od bzučivek velikosti tenisového míčku po regulérní dálkově ovládané bojové či výzkumné letadlo. My se však věnujme těm prostředkům, jež si pod pojmem dron představí obvykle laická veřejnost. Právě na ně se zaměřil podnik Řízení letového provozu ČR, který v kampani na webu letejtezodpovedne.cz poskytuje laikům potřebné rady a návody.
Vlastnit dron a létat s ním není jen tak. Jakmile dron opustí pevnou zemi a vy ho přitom na dálku ovládáte, stáváte se osobou zodpovědnou za jeho bezpečný let v souladu se zákonem i docela obyčejnými psanými i nepsanými pravidly lidského soužití.
V první řadě si uvědomte, že dron o váze i jen jednoho kilogramu je nebezpečnou zbraní. Pokud selže a zřítí se k zemi, může docela dobře někoho těžce zranit nebo způsobit škody na majetku. Když spadne na vaše auto a promáčkne mu střechu, přijde vás to na hezkých pár tisíc, bude-li poškozené auto sousedovo, přibudou k tomu značné nepříjemnosti při vysvětlování. O variantě, kdy váš dron způsobí někomu zranění, raději ani nehovořme.
Pokud bydlíte v blízkosti Koncové řízené oblasti (TMA) jakéhokoli letiště, přidává se k tomu nebezpečí, že narušíte bezpečnost letového provozu, a tady jde jakákoli legrace stranou. Je popsáno několik případů, kdy se kvadro či hexakoptéra na dálkové ovládání ocitla v dohledové vzdálenosti od letícího letadla, což při rychlostech, jakými se letadla pohybují, může být blízkost fatální. Zatím naštěstí nedošlo k přímému střetu, ale ve videu níže se můžete podívat, jakou energii letící dron a letadlo v součtu mají – dron hravě prorazil náběžnou hranu křídla letounu Mooney M20. Jednalo se jen o laboratorní test, střet dronu se sportovním letadlem v okolí aeroklubových letišť ale vůbec není z oblasti sci-fi.
Dron prorazil náběžnou hranu křídla Mooney M20.
Dodržujte toto desatero. Bude se vám létat lépe. V textu článku možno se prokliknout přímo na stránku s Desaterem. Zdroj: ŘLP ČR
Většina dronů, které si dnes fanoušci dronového létání pořizují, spadají do kategorie „hobby“. V řadě případů ale provoz dronů podléhá přísným předpisům. Rozhoduje, zda dron provozujete pro rekreační létání, nebo ho používáte ke komerčním účelům – jednoduše řečeno, že si s ním vyděláváte.
V takovém případě musíte vlastnit „Povolení k létání bezpilotního letadla“ a musíte mít sjednané pojištění odpovědnosti. Hmotnost dronu nerozhoduje. Létáte-li s dronem o hmotnosti do 25 kg, pak je-li to jen pro vlastní potřebu, můžete tak činit bez povolení. Tedy pokud při tom budete dodržovat jednoduché zásady.
To bude platit ale už jen několik měsíců – navrhované změny legislativy EU v této oblasti budou pravděpodobně zohledňovat hmotnost dronu, nikoli účel jeho užití.
Zásady bezpečného létání s dronem nejsou složité:
Najdete-li tedy mezi dárky dnes i kdykoli jindy malý dron pro zábavu, vzpomeňte si na video zmíněné výše – dron, který prorazil křídlo M20, vážil pouhé dva kilogramy.
Jan Dvořák
Článek vznikl ve spolupráci s podnikem Řízení letového provozu ČR.
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »