Vánoce aneb co když dostanu dron?

20.12.2019

Kamery umístěné na dronech vám umožní nahlédnout tam, kam byste se sami nedostali. Natáčet ale nemůžete, cokoli vás napadne. Zdroj: ŘLP ČRKamery umístěné na dronech vám umožní nahlédnout tam, kam byste se sami nedostali. Natáčet ale nemůžete, cokoli vás napadne. Zdroj: ŘLP ČR
Kamery umístěné na dronech vám umožní nahlédnout tam, kam byste se sami nedostali. Natáčet ale nemůžete, cokoli vás napadne. Zdroj: ŘLP ČR
Létání s dronem může přinést svému majiteli mnoho radosti, pokud dodrží pravidla hry. Zdroj: ŘLP ČRLétání s dronem může přinést svému majiteli mnoho radosti, pokud dodrží pravidla hry. Zdroj: ŘLP ČR
Létání s dronem může přinést svému majiteli mnoho radosti, pokud dodrží pravidla hry. Zdroj: ŘLP ČR
Logo kampaně Létejte zodpovědně. Zdroj: ŘLP ČRLogo kampaně Létejte zodpovědně. Zdroj: ŘLP ČR
Logo kampaně Létejte zodpovědně. Zdroj: ŘLP ČR
Web Létejte zodpovědně nabízí přístup do aplikací, které létání s drony usnadní. Zdroj: ŘLP ČRWeb Létejte zodpovědně nabízí přístup do aplikací, které létání s drony usnadní. Zdroj: ŘLP ČR
Web Létejte zodpovědně nabízí přístup do aplikací, které létání s drony usnadní. Zdroj: ŘLP ČR
Web Létejte zodpovědně nabízí přístup do aplikací, které létání s drony usnadní. Zdroj: ŘLP ČRWeb Létejte zodpovědně nabízí přístup do aplikací, které létání s drony usnadní. Zdroj: ŘLP ČR
Web Létejte zodpovědně nabízí přístup do aplikací, které létání s drony usnadní. Zdroj: ŘLP ČR

Drony a my     Vánoce v posledních letech znamenají kromě jiného také další rozmnožení počtu dronů v rukách laických uživatelů - letců. Není však dron jako dron a není uživatel jako uživatel. Provoz dronů podléhá poměrně přísným pravidlům, která je třeba dodržovat. Jaká jsou a jak nezpůsobit problém sobě, a především někomu jinému?

Drony, přesně bezpilotní letadla či prostředky, mohou dokonce ohrozit bezpečnost letového provozu. Bezpilotních prostředků je celá škála, od bzučivek velikosti tenisového míčku po regulérní dálkově ovládané bojové či výzkumné letadlo. My se však věnujme těm prostředkům, jež si pod pojmem dron představí obvykle laická veřejnost. Právě na ně se zaměřil podnik Řízení letového provozu ČR, který v kampani na webu letejtezodpovedne.cz poskytuje laikům potřebné rady a návody.

Létejte zodpovědně

Kampaň Létejte zodpovědně je edukačním projektem Řízení letového provozu ČR, s.p.,
jehož cílem je seznámit piloty dronů s předpisy a zásadami bezpečného létání, zamezit létání v zakázaných zónách a předejít případným zraněním či škodám na majetku.

Web projektu najdete zde.

Vlastnit dron a létat s ním není jen tak. Jakmile dron opustí pevnou zemi a vy ho přitom na dálku ovládáte, stáváte se osobou zodpovědnou za jeho bezpečný let v souladu se zákonem i docela obyčejnými psanými i nepsanými pravidly lidského soužití.

V první řadě si uvědomte, že dron o váze i jen jednoho kilogramu je nebezpečnou zbraní. Pokud selže a zřítí se k zemi, může docela dobře někoho těžce zranit nebo způsobit škody na majetku. Když spadne na vaše auto a promáčkne mu střechu, přijde vás to na hezkých pár tisíc, bude-li poškozené auto sousedovo, přibudou k tomu značné nepříjemnosti při vysvětlování. O variantě, kdy váš dron způsobí někomu zranění, raději ani nehovořme.

Pokud bydlíte v blízkosti Koncové řízené oblasti (TMA) jakéhokoli letiště, přidává se k tomu nebezpečí, že narušíte bezpečnost letového provozu, a tady jde jakákoli legrace stranou. Je popsáno několik případů, kdy se kvadro či hexakoptéra na dálkové ovládání ocitla v dohledové vzdálenosti od letícího letadla, což při rychlostech, jakými se letadla pohybují, může být blízkost fatální. Zatím naštěstí nedošlo k přímému střetu, ale ve videu níže se můžete podívat, jakou energii letící dron a letadlo v součtu mají – dron hravě prorazil náběžnou hranu křídla letounu Mooney M20. Jednalo se jen o laboratorní test, střet dronu se sportovním letadlem v okolí aeroklubových letišť ale vůbec není z oblasti sci-fi.


Dron prorazil náběžnou hranu křídla Mooney M20.

Dodržujte toto desatero. Bude se vám létat lépe. Níže v textu článku přímý odkaz na Desatero. Zdroj: ŘLP ČRZoom gallery
Dodržujte toto desatero. Bude se vám létat lépe. Níže v textu článku přímý odkaz na Desatero. Zdroj: ŘLP ČR

Většina dronů, které si dnes fanoušci dronového létání pořizují, spadají do kategorie „hobby“. V řadě případů ale provoz dronů podléhá přísným předpisům. Rozhoduje, zda dron provozujete pro rekreační létání, nebo ho používáte ke komerčním účelům – jednoduše řečeno, že si s ním vyděláváte.

V takovém případě musíte vlastnit „Povolení k létání bezpilotního letadla“ a musíte mít sjednané pojištění odpovědnosti. Hmotnost dronu nerozhoduje. Létáte-li s dronem o hmotnosti do 25 kg, pak je-li to jen pro vlastní potřebu, můžete tak činit bez povolení. Tedy pokud při tom budete dodržovat jednoduché zásady.

To bude platit ale už jen několik měsíců – navrhované změny legislativy EU v této oblasti budou pravděpodobně zohledňovat hmotnost dronu, nikoli účel jeho užití.

Zásady bezpečného létání s dronem nejsou složité:

  • po celou dobu letu udržujte vizuální kontakt s dronem a s přelétávaným prostorem
  • létejte do výšky 100 m nad terénem (mimo řízená letiště pak do výšky 300 m)
  • uvědomte si, že v letovém prostoru se kromě vás mohou pohybovat další drony, ale také balóny, vrtulníky LZS nebo sportovní letadla
  • bez povolení nesmíte létat v blízkosti silnic nebo vedení elektrického vedení
  • nikdy nesmíte narušit TMA letiště ve vaší blízkosti – v případě letu v řízeném vzdušném prostoru koordinujte váš let s řízením letového provozu
  • nikdy nelétejte v zakázaných zónách
  • respektujte bezpečí a soukromí ostatních
  • nikdy nelétejte nad shromážděním většího počtu osob např. na kulturních a sportovních akcích apod.
  • přečtěte si Desatero správného uživatele dronu
  • podrobná pravidla létání s drony, rady a aplikace k plánování letu a další podrobné informace zjistíte na webu letejtezodpovedne.cz.

Najdete-li tedy mezi dárky dnes i kdykoli jindy malý dron pro zábavu, vzpomeňte si na video zmíněné výše – dron, který prorazil křídlo M20, vážil pouhé dva kilogramy.

Jan Dvořák

Článek vznikl ve spolupráci s podnikem Řízení letového provozu ČR.

logo_fr_transp.jpg

Flying Revue > skryté Flying Revue > FR články > Archiv > Vánoce aneb co když dostanu dron?
.

         Máme pro vás »

Vánoční inspirace:

KURZ - VFR lety nad Evropou a dálkové VFR lety: 25.1. a 22.2.2025!

Nové číslo právě vyšlo!

Speciály:

..
12

Knihy:

..
12345

SkyDemon:

Unikátní Videobanka:

Předplatné + Předplatné jako dárek:

..
1234

Aplikace VFR Comm.:


Kapitola zdarma - vyzkoušejte »

Pojišťovna SV:

Pojišťovna SV »

Práce v letectví:

Kalendárium:

Dne 21.12.1910 se stalo...
21.12.1910
Belgická pilotka Helen Dutrieu se stala první držitelkou poháru Coupe Femina, když provedla let o délce 167 km trvající 2hodiny a 35 minut. Byla rovněž zřejmě první pilotkou, která svezla pasažéra.
zavřít

Živě z dráhy 06/24:

Partneři:

..
123456

BETA opět poletí:

Beta opět poletí!!! »