10.1.2018
Nová BelugaXL Je o šest metrů delší, o metr širší a uveze o tunu více nákladu než její předchůdkyně. Zbrusu nová BelugaXL nyní poprvé, zatím bez motorů a livreje, v Toulouse opustila montážní halu.
Nová Beluga dokáže přepravit například obě křídla A350 XWB najednou, zatímco současná BelugaST pojme křídlo jen jedno. Po uvedení do provozu bude BelugaXL přepravovat části letadel Airbus na finální montáž na linky ve Francii, Německu a Španělsku.
Obří transportní letouny Airbusu v čase. Zdroj: Airbus Aircraft YouTube
BelugaXL je jedním z nejobjemnějších letounů na cargo trhu. S její – už pro předchozí typ ST typickou - nástavbou nad pilotní kabinou v ní jen těžko rozeznáte A330-200, která posloužila pro přestavbu do podoby Belugy. "A330 máme jako základ," řekl Bertrand George, vedoucí programu BelugaXL, který Airbus spustil v roce 2014. "Jen jsme museli jsme navrhnout a otestovat mnoho změn. Přeměnit A330 na supertransportní letoun nebylo jednoduché.“
Očekává se, že první vyrobená BelugaXL by měla podstoupit letové testy do poloviny roku 2018. "Celý tým se opravdu těší, až uvidí její první let a samozřejmě i její usměvavou livrej," řekl George. Usměvavou livrejí má na mysli úsměv, který bude vyveden přes příď letounu a který vybrali v anketě zhruba před rokem zaměstnanci Airbusu.
Než se tak stane, letadlo podstoupí několikaměsíční pozemní testy motorů a všech systémů. "Budeme provádět zkušební testy našich systémů i přestavěného trupu v Toulouse a v Hamburku včetně testů na letových simulátorech a v laboratořích", uvedl George. "Údaje z těchto testů budou použity k přípravě letounu pro letové testy a následně k získání typového certifikátu," uvedl vedoucí programu BelugaXL Bertrand George.
BelugaXL - infografika se základními údaji. Zdroj Airbus
Zatímco první BelugaXL nyní pokročila do fáze testů, druhá A330-200, která má být přeměněna na BeluguXL, už rovněž dorazila do Toulouse a technici již na její přestavbě začali pracovat. „Se zkušenostmi, které jsme získali při přestavbě první XL, bude ta druhá připravena zhruba o dva měsíce dříve,“ slibuje George. Celkem Airbus plánuje postavit flotilu pěti letadel BelugaXL, jež bude využívat pro přepravu částí letadel vyrobených v různých závodech kocernu do míst, kde probíhá finální montáž. První BelugaXL by měla být zařazena do provozu v roce 2019.
-fr-
Kapitola zdarma -
vyzkoušejte »